Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Toto jsou poslední Davidova slova: Výrok Jišajova syna Davida, výrok vysoce postaveného muže, pomazaného Jakubova Boha, pěvce Izraelových písní.
2 Mnou promlouval Jahvův duch, jeho slovo je na mém jazyce.
3 Jakubův Bůh promluvil, Izraelova Skála mi řekla: Ten, kdo vládne lidem spravedlivě a kdo vládne v bázni Boží,
4 je jako světlo jitra při východu slunce (jitra bez mraků), jež dá po dešti zazářit trávníku země.
5 Ano, Bohu nablízku je stálý můj dům, on se mnou uzavřel věčnou smlouvu ve všem stanovenou a dobře zabezpečenou; což on nedává vypučet vší mé spáse a všemu mému potěšení?
6 Ale muži Beliálovi jsou všichni jako trn, jenž se odhazuje, protože je nikdo neuchopí rukou:
7 nikdo se jich nedotkne, leda železem nebo dřevcem kopí, a jsou spáleni v ohni.
8 Toto jsou jména Davidových hrdinů: Chakmoňan Išbaal, náčelník Tří; to on máchl kopím a bylo osm set obětí najednou.
9 Po něm Dodův syn, Achochita Eleazar, jeden ze tří hrdinů. Byl s Davidem v Pas-Damimu, když se tam Filišťané shromáždili k boji a když před nimi izraelští muži ustoupili.
10 Ale on vydržel a pobíjel Filišťany, dokud nedostal do zmalátnělé ruky s mečem křeč. Toho dne Jahve způsobil velké vítězství; a vojsko se vrátilo za ním, ale už jen proto, aby loupilo.
11 Po něm Elův syn, Hararita Šama. Filišťané byli soustředěni v Lechi. Bylo tam pole samá čočka; vojsko se dalo před Filišťany na útěk,
12 on se však postavil doprostřed toho pole, uhájil je a porazil Filišťany. Jahve způsobil velké vítězství.
13 Tři ze Třiceti vyrazili a přišli na začátku žní do jeskyně v Adulamu k Davidovi, zatímco rota Filišťanů tábořila v údolí Refaitů.
14 David byl tehdy v úkrytu a v Betlémě byl předvoj Filišťanů.
15 David vyslovil toto přání: „Kdo mi dá napít vody ze studny, která je u betlémské brány?!“
16 Ti tři hrdinové se probili filišťanským táborem a načerpali vodu ze studny, která je u betlémské brány; odnesli ji a podali ji Davidovi, ale on se jí nechtěl napít a vylil ji jako úlitbu Jahvovi.
17 Řekl: „Jahve mě chraň, abych něco takového udělal! To je krev mužů, kteří šli vydat všanc svůj život!“ Nechtěl se tedy napít. Hle, co udělali ti tři hrdinové.
18 Náčelníkem Třiceti byl Joabův bratr, Serujin syn Abišaj. To on máchl kopím a bylo tři sta obětí a proslavil se mezi Třiceti.
19 Byl proslulejší než těch Třicet a stal se jejich hejtmanem, ale mezi Tři se nepočítal.
20 Udatný muž, Jehojadův syn Benajahu, nešetřil hrdinskými činy; pocházel z Kabseelu; to on porazil dva hrdiny z Moabu a to on jednou, když sněžilo, slezl do cisterny a ubil tam lva.
21 Zabil také jednoho Egypťana vysoké postavy. Ten Egypťan měl v ruce kopí, ale on proti němu vyšel s holí, vyrval Egypťanovi kopí z ruky a zabil ho jeho vlastním kopím.
22 Toto tedy vykonal Jehojadův syn Benajahu a proslavil se mezi Třiceti hrdiny.
23 Byl proslulejší než těch Třicet, ale mezi Tři se nepočítal. David ho postavil do čela své osobní stráže.
24 Ke Třiceti patřil Joabův bratr Asael. Dodův syn Elchanan z Betléma.
25 Šama z Charodu. Elika z Charodu.
26 Cheles z Bet-Peletu. Ikešův syn Ira z Tekoje.
27 Abiezer z Anatotu. Sibekaj z Chuši.
28 Salmon z Achochu. Mahraj z Netofy.
29 Baanův syn Cheled z Netofy. Ribajův syn Itaj z Benjaminovy Gibey.
30 Benajahu z Pireatonu. Hidaj od gaašských potoků.
31 Abibaal z Bet-Araby. Azmavet z Bachurimu.
32 (a)Eljachba ze Šaalbonu. Jašen z Gimza.
33 (a)Šamův syn (32b)Jehonatan (33b)z Hararu. Šararův syn Achiam z Hararu.
34 Achasbajův syn Elifelet z Bet-Maaky. Achitofelův syn Eliam z Gila.
35 Chesraj z Karmelu. Paaraj z Arabu.
36 Natanův syn Jigeal ze Soby. Gadovec Bani.
37 Amonita Selek. Nachraj z Beerotu, zbrojnoš Serujina syna Joaba.
38 Ira z Jatiru. Gareb z Jatiru.
39 Chetita Uriáš. Celkem třicet sedm.