Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Jahve poslal k Davidovi proroka Natana. On k němu vešel a řekl mu: „V jednom městě byli dva mužové, jeden bohatý a druhý chudý.
2 Ten bohatý měl bravu a skotu v převeliké hojnosti.
3 Ten chudý neměl nic než jedinou ovečku, jedinou, maličkou, kterou si koupil. Krmil ji a ona u něho rostla s jeho dětmi, jedla jeho chléb a pila z jeho číše, spala v jeho klíně; byla jakoby jeho dcera.
4 K bohatému muži zavítal host a on šetřil a nevzal ze svého bravu nebo skotu, čím by posloužil poutníkovi, jenž k němu přišel. Ukradl ovečku toho chudého muže a připravil ji pro svého návštěvníka.“
5 David se na toho muže prudce rozhněval a řekl Natanovi: „Jako že žije Jahve, muž, který to udělal, je hoden smrti!
6 Nahradí tu ovečku čtyřnásobně za to, že se dopustil toho činu a že neměl slitování.“
7 Tu Natan Davidovi řekl: „Ten muž jsi ty. Takto mluví Jahve, Bůh Izraele: Pomazal jsem tě na krále Izraele, zachránil jsem tě ze Saulovy ruky,
8 vydal jsem ti dům tvého pána, vložil jsem ti do náruče ženy tvého pána, dal jsem ti Izraelův a Judův dům a není-li to dost, přidám ti ještě cokoli.
9 Proč jsi pohrdl Jahvem a udělal, co se mu nelíbí? Zasáhl jsi mečem Chetitu Uriáše, jeho ženu sis vzal za ženu, jeho jsi dal zahubit mečem Amonitů.
10 Teď už se meč nikdy neodvrátí od tvého domu, protože jsi mnou pohrdl a protože jsi vzal ženu Chetity Uriáše, aby se stala tvou ženou.
11 Takto mluví Jahve: Způsobím, že proti tobě povstane neštěstí z tvého vlastního domu. Tobě před očima vezmu tvé ženy a vydám je tvému bližnímu, on bude s tvými ženami spát a slunce to uvidí.
12 Ty jsi jednal vskrytu, ale já to vykonám před tváří celého Izraele a před tváří slunce!“
13 David řekl Natanovi: „Zhřešil jsem proti Jahvovi!“ Tu Natan Davidovi řekl: „I Jahve ti tvou vinu odpouští, nezemřeš.
14 Ale protože jsi v této věci potupil Jahva, dítě, které se ti narodí, zemře.“
15 A Natan odešel domů. Jahve zasáhl dítě, které Davidovi dala Uriášova žena, a ono těžce onemocnělo.
16 David za to dítě úpěnlivě prosil Boha: přísně se postil, vrátil se domů a strávil noc leže na holé zemi.
17 Hodnostáři jeho domu stáli kolem něho a chtěli ho pozvednout ze země, ale on odmítl a nevzal si s nimi nic k jídlu.
18 Sedmého dne dítě zemřelo. Davidovi služebníci měli strach mu oznámit, že dítě zemřelo. Říkali si totiž: „Když bylo dítě naživu, mluvili jsme k němu a on nás neposlouchal. Jak mu můžeme říci, že je dítě mrtvé? Provede něco zlého!“
19 David si všiml, že si služebníci mezi sebou šeptají, a pochopil, že dítě zemřelo. David se svých služebníků zeptal: „Dítě zemřelo?“ a oni odpověděli: „Ano.“
20 Tu David vstal ze země, vykoupal se, navoněl se a převlékl si šaty. Potom vešel do Jahvovy svatyně a klaněl se. Když se vrátil domů, požádal, aby mu předložili jídlo, a pojedl.
21 Jeho služebníci mu řekli: „Co to děláš? Pokud bylo dítě naživu, postil ses a plakal jsi a nyní, když dítě zemřelo, vstaneš a bereš si jídlo!“
22 On odpověděl: „Pokud bylo dítě naživu, postil jsem se a plakal, neboť jsem si říkal: Kdo ví? Možná se Jahve nade mnou slituje a dítě bude žít.
23 Teď když zemřelo, proč bych se postil? Mohu je přivést nazpět? Já půjdu za ním, ale ono se ke mně nevrátí.“
24 David utěšil svou ženu Betsabe. Šel k ní a spal s ní. Ona počala a porodila syna, jemuž dala jméno Šalomoun. Jahve ho měl v lásce
25 a oznámil to prostřednictvím proroka Natana. Ten ho podle Jahvova slova pojmenoval Jedidja.
26 Joab vyrazil k útoku proti Rabě Amonitů a zmocnil se královského města.
27 Tu Joab vypravil k Davidovi posly, aby mu řekli: „Zaútočil jsem na Rabu, zmocnil jsem se vodního města.
28 Nyní seber zbytek vojska, rozlož se proti městu táborem a obsaď je ty, abych to město nedobyl a nedal mu své jméno já.“
29 David shromáždil celé vojsko a šel k Rabě, vyrazil k útoku proti městu a zmocnil se ho.
30 Sňal Milkomovi z hlavy korunu, jež vážila jeden talent zlata; byl v ní zasazen drahokam, který se stal ozdobou Davidovy hlavy. Z města odnesl obrovské množství kořisti.
31 Obyvatelstvo pak vyvedl, postavil je k pilám, železným špičákům nebo sekerám a zaměstnal je při zpracovávání cihel; stejně nakládal se všemi městy Amonitů. David a celé jeho vojsko se vrátili do Jeruzaléma.