Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Lid země vzal Josiášova syna Joachaze a udělali ho namísto jeho otce králem v Jeruzalémě.
2 Joachazovi bylo, když nastoupil, třiadvacet let a vládl v Jeruzalémě tři měsíce.
3 Egyptský král ho odstranil z Jeruzaléma a zemi uložil daň sta talentů stříbra a jednoho talentu zlata.
4 Potom egyptský král ustanovil králem nad Judou a Jeruzalémem jeho bratra Eljakima a změnil mu jméno na Jojakim. Jeho bratra Joachaze pak Necho vzal a odvedl do Egypta.
5 Jojakimovi bylo, když nastoupil, pětadvacet let a vládl v Jeruzalémě jedenáct let; dělal, co se Jahvovi, jeho Bohu, nelíbí.
6 Babylonský král Nabuchodonozor proti němu podnikl tažení, uvrhl ho do želez, aby ho odvedl do Babylonu.
7 Nabuchodonozor odnesl do Babylonu také část zařízení Jahvova Chrámu a uložil je ve svém paláci v Babylonu.
8 Zbytek Jojakimových příběhů, ohavnosti, jež spáchal, a co proti němu bylo shledáno, to je zapsáno v knize judských a izraelských Králů. Namísto něho vládl jeho syn Jojakin.
9 Jojakinovi bylo, když nastoupil, osmnáct let a vládl v Jeruzalémě tři měsíce a deset dní; dělal, co se Jahvovi nelíbí.
10 Na přelomu roku pro něho Nabuchodonozor poslal a dal ho spolu s vzácným zařízením Jahvova Chrámu odvést do Babylonu a králem nad Judou a Jeruzalémem ustanovil jeho bratra Sedechiáše.
11 Sedechiášovi bylo, když nastoupil, jednadvacet let a vládl v Jeruzalémě jedenáct let.
12 Dělal, co se Jahvovi, jeho Bohu, nelíbí. Nepokořil se před prorokem Jeremiášem, jenž přišel na Jahvův příkaz.
13 Kromě toho se vzbouřil proti králi Nabuchodonozorovi, jemuž přísahal při Bohu. Stal se tvrdošíjným a zatvrdil své srdce, místo aby se vrátil k Jahvovi, Bohu Izraele.
14 Navíc všichni přední kněží i lid byli stále nevěrnější, napodobovali všechny ohavnosti národů a poskvrňovali Chrám, jejž si Jahve zasvětil v Jeruzalémě.
15 Jahve, Bůh jejich otců, jim neúnavně posílal posly, neboť chtěl svůj lid a svůj Příbytek ušetřit.
16 Ale oni si z Božích vyslanců tropili posměch, pohrdali jeho slovy, vysmívali se jeho prorokům, takže nakonec Jahvův hněv proti jeho lidu byl takový, že už naň nebylo léku.
17 Přivedl proti nim krále Chaldejců, jenž pobil jejich mladé válečníky ostřím meče v jejich svatyni a neušetřil ani mladíka, ani dívku, ani starce, ani bělovlasého muže. Bůh mu je všechny vydal do rukou.
18 Všechny předměty z Božího Chrámu, poklady krále a jeho hodnostářů, všechno to odvezl do Babylonu.
19 Boží Chrám spálili, jeruzalémské hradby zbořili, všechny paláce v něm zapálili a všechny cenné předměty v něm zničili.
20 Potom Nabuchodonozor odvlekl do Babylonu zbytek, který unikl meči; oni i jejich synové mu museli sloužit až do ustavení perského království,
21 plníce tak to, co řekl Jahve ústy proroka Jeremiáše: „Dokud země nesplatí své soboty, bude odpočívat po všechny dny zpustošení, dokud nepřejde sedmdesát let.“
22 A prvního roku perského krále Kyra, aby se splnilo Jahvovo slovo, jež vyhlásil Jeremiáš, vzbudil Jahve ducha perského krále Kyra, jenž dal provolat a dokonce písemnými vyhláškami oznámit v celém svém království:
23 „Takto mluví perský král Kyros: Jahve, Bůh nebe, mi dal všechna království země; on mne pověřil, abych mu vystavěl Chrám v Jeruzalémě, v Judovi. Kdokoli mezi vámi patří ke všemu jeho lidu, ať je jeho Bůh s ním a ať se vydá na cestu!“