Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Ezechiáš vypravil posly k celému Izraeli a Judovi a dokonce napsal listy Efraimovi a Manasesovi, aby přišli do Jahvova Chrámu v Jeruzalémě slavit Velikonoce Jahvovi, Bohu Izraele.
2 Král, jeho hodnostáři a celé jeruzalémské shromáždění usoudili, že by se měly slavit ve druhém měsíci,
3 protože v té chvíli už to udělat nebylo možné, když se kněží v dostatečném množství neposvětili a lid se neshromáždil v Jeruzalémě.
4 Králi a celému shromáždění se to zdálo být správné.
5 Rozhodli, že se pošle po celém Izraeli od Beršeby po Dan výzva, aby přišli slavit do Jeruzaléma Velikonoce Jahvovi, Bohu Izraele; málokteří se totiž předtím podřizovali Písmu.
6 Rychlí poslové s listy od krále a hodnostářů odešli do celého Izraele a Judy. Podle králova příkazu měli říkat: „Izraelité, vraťte se k Jahvovi, Bohu Abrahámovu, Izákovu a Izraelovu, a on se vrátí k těm z vás, kdo zůstávají, když unikli z moci asyrského krále.
7 Nebuďte jako vaši otcové a vaši bratři, kteří se zpronevěřili vůči Jahvovi, Bohu svých otců, a které on, jak vidíte, vydal zkáze.
8 Nebuďte už tvrdošíjní, jako byli vaši otcové. Poddejte se Jahvovi, pojďte do jeho svatyně, kterou on navždy posvětil, služte Jahvovi, svému Bohu, a on od vás odvrátí svůj planoucí hněv.
9 Vrátíte-li se opravdu k Jahvovi, naleznou vaši bratři a vaši synové milost před svými dobyvateli, vrátí se do této země, neboť Jahve, váš Bůh, je plný slitování a něžné lásky. Vrátíte-li se k němu, on od vás neodvrátí svou tvář.“
10 Od města k městu probíhali rychlí poslové Efraimovu a Manasesovu a dokonce i Zabulonovu zemi, ale posmívali se jim a tropili si z nich žerty.
11 Nicméně někteří muži z Ašera, z Manasesa a ze Zabulona se pokořili a do Jeruzaléma přišli.
12 Boží ruka působila spíše v Judovi, kde dala všem jediné srdce, aby vykonali, co podle Jahvova slova předepsali král a hodnostáři.
13 V Jeruzalémě se shromáždil početný lid, aby ve druhém měsíci oslavil Svátky nekvašených chlebů. Nesmírně velké shromáždění
14 začalo odnášet oltáře, které byly v Jeruzalémě, a všechna vykuřovadla a odhodili je do údolí Cedronu.
15 Čtrnáctého druhého měsíce zabili paschu. Kněží a levité byli velice zahanbení, posvětili se a mohli nést celopaly do Jahvova Chrámu.
16 Potom se postavili na svá místa dle svých stanov podle zákona Božího muže Mojžíše. Kněží rozlévali krev, kterou brali z rukou levitů,
17 neboť ve shromáždění bylo mnoho mužů, kteří se neposvětili, a levité byli pověřeni, aby zabíjeli velikonoční oběti za ty, kteří nebyli náležitě čistí, aby je Jahvovi zasvětili.
18 Většina lidu, mnoho Efraimovců, Manasesovců, Izacharových a Zabulonových synů, se totiž neočistila; jedli paschu, aniž se podřizovali Písmu. Ale Ezechiáš se za ně modlil; řekl: „Ať Jahve ve své dobrotě přikryje vinu
19 kohokoli, kdo se srdcem naklonil, aby hledal Boha Jahva, Boha svých otců, i když není patřičně čistý pro svaté věci!“
20 Jahve Ezechiáše vyslyšel a ponechal lid bez pohromy.
21 Izraelité, kteří byli v Jeruzalémě, oslavovali po sedm dní ve velké radosti Svátek nekvašených chlebů, zatímco kněží a levité každý den ze všech sil chválili Jahva.
22 Ezechiáš povzbuzoval levity, kteří se vesměs vyznali v Jahvových věcech a po sedm dní se účastnili hodů té slavnosti, slavili pokojné oběti a přitom chválili Jahva, Boha svých otců.
23 Potom celé shromáždění usoudilo, že bude slavit sedm dalších dní svátků, a udělali z nich sedm dní radosti.
24 Neboť judský král Ezechiáš pro shromáždění vykonal vyzdvihnutí tisíce býků a sedmi tisíc ovcí, další vykonali hodnostáři: tisíc býků a deset tisíc ovcí. Kněží se hromadně posvětili
25 a celé shromáždění Judovců se zaradovalo, stejně tak i kněží, levité, celé shromáždění, jež přišlo z Izraele; uprchlíci, kteří přišli z izraelské země, stejně jako ti, kdo bydleli v Judovi.
26 V Jeruzalémě byla velká radost, protože od dnů izraelského krále Davidova syna Šalomouna se nic podobného v Jeruzalémě neudálo.
27 Kněží a levité začali lidu žehnat. Jejich hlas byl vyslyšen a jejich modlitba přijata v jeho svatém Příbytku na nebesích.