Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Krátce poté vyslal král Athéňana Geronta, jenž měl Židy nutit, aby překračovali zákony svých otců a už si život neřídili podle Božích zákonů,
2 aby zhanobili jeruzalémský Chrám a zasvětili ho Diovi Olympskému a chrám na hoře Garizim, jak to požadovali obyvatelé toho místa, Diovi Pohostinnému.
3 Záplava toho zla byla i pro obyčejný lid obtížná a těžko snesitelná.
4 Pohané naplnili svatyni prostopášnostmi a hýřením, veselili se tam s nevěstkami, na posvátných nádvořích mívali poměr s ženami a navíc tam přinášeli zakázané věci.
5 Oltář byl pokryt nedovolenými obětmi, které zákony zavrhují.
6 Nebylo dokonce dovoleno slavit sobotu ani zachovávat svátky našich otců a nikdo nesměl ani prostě vyznat, že je Žid.
7 Trpká nezbytnost je nutila, aby se každého měsíce v den králova narození zúčastňovali obětní hostiny, a když nastaly dionýsovské slavnosti, museli ověnčení břečťanem doprovázet Dionýsův průvod.
8 Na popud mužů z Ptolemaidy bylo vydáno nařízení, aby se v sousedních řeckých městech s Židy nakládalo stejně a aby byli nuceni k účasti na obřadní hostině,
9 spolu s tím příkaz zabíjet ty, kdo by se neodhodlali přijmout řecké zvyky. Z toho všeho se dalo usuzovat, že pohroma se blíží.
10 Tak dvě ženy byly udány soudu, protože obřezaly své děti. Děti jim pověsili na prsy, veřejně je prováděli městem a potom je svrhli dolů z hradeb.
11 Jiní se společně odebrali do sousedních jeskyní, aby tam v skrytu slavili sedmý den. Byli udáni Filipovi a společně upáleni a přitom se z úcty k posvátnosti toho dne ani neodvážili sami sebe bránit.
12 Doporučuji těm, kdo budou mít v rukou tuto knihu, aby se oněmi pohromami nedali zmást a aby věřili, že k tomu pronásledování nedošlo pro zkázu, nýbrž k nápravě našeho plemene.
13 Když hříšníci nejsou nadlouho ponecháni sami sobě, ale bez otálení je postihne trest, je to projev velké dobroty.
14 U ostatních národů Pán, než je potrestá, trpělivě čeká, až naplní míru svých nepravostí; nezdálo se mu však vhodné, aby takto jednal s námi,
15 aby nás nemusel trestat později, až by naše hříchy dosáhly vrchovaté míry.
16 A také nám nikdy neodnímá své milosrdenství; neopouští svůj lid, když ho trestá protivenstvím.
17 Ať nám postačí, že jsme připomněli tuto pravdu; po těchto několika slovech se musíme vrátit k našemu vyprávění.
18 Jednoho z předních učitelů zákona Eleazara, muže již pokročilého věku a nanejvýš vznešeného vzhledu, nutili jíst vepřové maso a násilím mu otevírali ústa.
19 Ale on dal přednost slavné smrti před mrzkým životem a dobrovolně podstoupil lámání kolem,
20 to sousto ovšem vyplivl, jak to mají udělat ti, kdo se odváží odvrhnout, co se nesmí ani kvůli lásce k životu požívat.
21 Ti, kteří té zákonem zakázané obřadní hostině předsedali, si ho vzali stranou, protože ten muž byl jejich dávným známým; vybízeli ho, aby si dal přinést maso, jež se smí jíst a jež by si on sám připravil, měl jen předstírat, že jí maso z oběti, jak to král přikázal,
22 aby byl, bude-li takto jednat, uchráněn od smrti a využil této laskavosti, za niž vděčí starému přátelství, jež je spojuje.
23 Ale on se ušlechtile rozhodl tak, jak bylo hodné jeho věku, vážnosti jeho stáří a jeho úctyhodných vlasů zbělelých v namáhavé práci, hodné toho, jak dokonale se choval od dětství, a hlavně svatého zákonodárství stanoveného samým Bohem, a podle toho odpověděl a řekl, aby ho bez meškání poslali do podsvětí.
24 „Našemu věku,“ dodal, „nepřísluší přetvářka, aby mnozí mladí lidé nenabyli přesvědčení, že Eleazar v devadesáti letech přijal cizácké mravy,
25 a aby tak kvůli mně a mému pokrytectví sami nepobloudili, a to kvůli pramalému zbytku života. Tak bych na své stáří přivolal poskvrnu a zneuctění,
26 a kdybych protentokrát unikl trestu lidí, neuniknu ať živý či mrtvý rukám Všemohoucího.
27 Takže opustím-li nyní s odvahou život, ukáži, že jsem hoden svého stáří,
28 a mladým zanechám ušlechtilý příklad krásné, dobrovolné a vznešené smrti za ctihodné a svaté zákony.“ Když takto promluvil, šel přímo na lámání kolem,
29 ale ti, kteří ho tam odváděli, proměnili přívětivost, s níž se vůči němu chvíli předtím chovali, ve zlobu, a to kvůli řeči, kterou právě pronesl a která z jejich hlediska byla čirou pošetilostí.
30 A on, když už pod ranami umíral, s povzdechem řekl: „Pánu, jenž má svaté vědění, je zřejmé, že zakouším, ač jsem mohl uniknout smrti, kruté bolesti bičování na svém těle, ale že ve své duši trpím pro bázeň, již mi on vnuká, s radostí.“
31 Takto tedy opustil tento svět (a svou smrtí zůstavil nejen mládeži, ale i velké většině národa příklad odvahy a památník ctnosti).