Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Dva dny nato přišli David a jeho muži do Siklagu. A Amalečané předtím podnikli loupežnou výpravu do Negebu a proti Siklagu; vyplenili Siklag a vydali jej ohni.
2 Zajali ženy a všechny lidi, kteří tam byli, velké i malé. Nikoho nezabili, ale odvedli je a pokračovali v cestě.
3 Když tedy David a jeho muži přišli do města, viděli, že je vypálené a že jejich ženy, synové a dcery byli uneseni.
4 Tu David a celý oddíl, který ho doprovázel, začali křičet a plakat až do úplného vysílení.
5 Obě Davidovy ženy, Achinoam z Jizreelu i Abigail, žena Nabala z Karmelu, byly odvedeny do zajetí.
6 David byl ve veliké tísni, neboť muži hovořili o tom, že ho ukamenují; všichni totiž měli duši plnou hořkosti, každý kvůli svým synům a dcerám. Ale David znovu nalezl odvahu v Jahvovi, svém Bohu.
7 David řekl Achimelekovu synovi, knězi Ebjatarovi: „Prosím tě, přines mi efod,“ a Ebjatar přinesl Davidovi efod.
8 Tu se David dotazoval Jahva a zeptal se: „Mám pronásledovat tu hordu a dostihnu ji?“ Odpověď zněla: „Pronásleduj, neboť ji určitě dostihneš a zajaté osvobodíš.“
9 David odešel se šesti sty muži, kteří ho provázeli, a přišli k potoku Besor.
10 David pokračoval v pronásledování se čtyřmi sty muži, ale dvě stě jich zůstalo, ti, kdo byli příliš unaveni, než aby překročili potok Besor.
11 V poli našli jakéhosi Egypťana a přivedli ho k Davidovi. Dali mu chleba, on ho snědl a dali mu napít vody.
12 Dali mu také spoustu fíků a dva sušené hrozny. On pojedl a opět přišel k sobě; předtím totiž tři dni a tři noci nic nejedl ani nepil.
13 David se ho zeptal: „Komu patříš a odkud jsi?“ On odpověděl: „Jsem mladý Egypťan, otrok jednoho Amalečana. Můj pán mě nechal být, protože jsem byl nemocný, už je to dnes tři dny.
14 Podnikli jsme loupežnou výpravu proti Negebu Kereťanů a Judovu Negebu a proti Kalebovu Negebu a podpálili jsme Siklag.“
15 David se ho zeptal: „Zavedl bys mě k té hordě?“ On odpověděl: „Přísahej mi při Bohu, že mě neusmrtíš a že mě nevydáš mému pánovi, a já tě k té hordě dovedu.“
16 Dovedl ho tam tedy a hle, byli rozptýleni po celém kraji, jedli, pili a hýřili kvůli vší té velké kořisti, kterou si donesli ze země Filišťanů a z Judovy země.
17 David je pobíjel od svítání až do večera následujícího dne. Nikdo z nich neunikl kromě čtyř set mladíků, kteří nasedli na velbloudy a ujeli.
18 David zachránil všechno, co Amalečané vzali - David vysvobodil také obě své ženy.
19 Nic neztratili, od maličkostí až k velkým věcem, od kořisti až k synům a dcerám, nic z toho, co jim bylo odňato: David odvedl nazpět vše.
20 Vzali všechen brav a skot, přihnali jej před něho a říkali: „Hle, Davidova kořist!“
21 David přišel k těm dvěma stům mužů, kteří byli příliš unaveni, než aby byli šli za ním, a které zanechal u potoka Besor. Šli vstříc Davidovi a oddílu, který ho doprovázel; David k nim přistoupil i s oddílem a popřál jim dobrého dne.
22 Ale všichni zlovolníci a ničemové mezi muži, kteří šli s Davidem, se ujali slova a řekli: „Když oni s námi nešli, ať se jim nedává nic z kořisti, kterou jsme zachránili, jenom každému jeho žena a děti: ať si je odvedou a jdou pryč!“
23 Ale David řekl: „Bratři, nejednejte takto s tím, čeho nám dopřál Jahve: on nás zachránil a vydal nám do rukou tu hordu, která na nás přišla.
24 Kdo by v tom s vámi souhlasil? Neboť: Jaký je podíl toho, kdo odešel do boje, takový buď podíl toho, kdo zůstal u zavazadel. Budou se dělit společně.“
25 A od toho dne z toho udělal pro Izraele pravidlo a obyčej, které přetrvávají ještě i dnes.
26 Když přišel do Siklagu, poslal David starším Judy podle jejich měst část kořisti s tímto poselstvím: „Hle, to je dar pro vás, vzatý z kořisti od Jahvových nepřátel,“ starším:
27 do Betulu, do Ramy v Negebu, do Jatiru,
28 do Aroeru, do Sifmotu, do Estchemoy,
29 na Karmel, do Jerachmeelových měst, do měst Kenitů,
30 do Chormy, do Bor-Ašanu, do Eteru,
31 do Hebronu a do všech míst, která David se svými muži navštěvoval.