Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Samuel zemřel. Celý Izrael se shromáždil a oplakával ho; pochovali ho u něho doma, v Ramě. David odešel a sešel do pouště Maon.
2 V Maonu byl jeden muž, který měl hospodářství na Karmelu; byl to velice bohatý člověk, měl tři tisíce ovcí a tisíc koz a tehdy byl právě na Karmelu na stříži svého stáda.
3 Ten muž se jmenoval Nabal a jeho žena Abigail; ale zatímco žena byla velmi rozšafná a krásná na pohled, muž byl hrubý a zlomyslný; byl to Kalebovec.
4 Když se David na poušti dozvěděl, že Nabal stříhá své stádo,
5 vyslal deset hochů a řekl jim: „Jděte vzhůru na Karmel, zajděte za Nabalem a pozdravujte ho ode mne.
6 K mému bratrovi promluvíte takto: „Zdar tobě, zdar tvému domu, zdar všemu, co ti patří!
7 A teď, dozvídám se, že máš stříhače. A tví pastýři byli s námi, my jsme je neobtěžovali a po celou dobu, kdy byli na Karmelu, nezmizelo nic z toho, co jim patřilo.
8 Zeptej se svých služebníků a oni ti to povědí. Kéž se hochům u tebe dostane dobrého přijetí, neboť jsme přišli ve sváteční den. Dej, prosím tě, co máš při ruce, svým služebníkům a svému synovi Davidovi.’“
9 Když Davidovi hoši přišli, vyřídili Nabalovi od Davida všechna tato slova a čekali.
10 Ale Nabal se obrátil na Davidovy služebníky a řekl jim: „Kdo je to David, kdo je to Jišajův syn? Dnes je až moc služebníků, kteří utíkají od svých pánů.
11 To mám vzít svůj chléb, své víno, maso ze svých porážek pro své stříhače a věnovat je lidem, kteří přicházejí já nevím odkud?“
12 Davidovi hoši se vydali opět na cestu a vrátili se. Když přišli, zopakovali všechna ta slova Davidovi.
13 Tu David řekl svým mužům: „Všichni se opásejte mečem!“ Všichni se opásali meči, i David se opásal svým mečem a asi čtyři sta mužů vytáhlo za Davidem, zatímco dvě stě jich zůstalo u zavazadel.
14 Nabalovu ženu Abigail upozornil jeden z jejích služebníků a řekl jí: „David vypravil z pouště posly, aby pozdravili našeho pána, ale on se na ně osopil.
15 A ti muži se k nám přece chovali moc dobře, neobtěžovali nás a nic jsme neztratili po celou dobu, když jsme byli venku a pohybovali se v jejich blízkosti.
16 V noci i ve dne kolem nás byli jako hradba po celou dobu, kdy jsme s nimi byli a pásli stádo.
17 Teď se podívej a uznej, co bys mohla udělat, neboť záhuba našeho pána a celého jeho domu je hotová věc, a on je budižkničemu, jemu se nic říci nedá.“
18 Abigail rychle vzala dvě stě chlebů, dva měchy s vínem, pět upravených ovcí, pět satů praženého zrní, sto sušených hroznů, dvě stě fíkových koláčů a naložila to na osly.
19 Řekla svým služebníkům: „Jděte přede mnou a já jdu za vámi,“ ale svého manžela Nabala o tom nezpravila.
20 Zatímco jela na oslu a sjížděla za ohybem hory, David a jeho muži sestupovali naproti ní a ona se s nimi setkala.
21 A David si říkal: „Bylo to tedy nadarmo, když jsem v poušti chránil všechno, co tomu chytrákovi patří, a když nic z toho, co mu náleží, nezmizelo! Splácí mi dobré zlým!
22 Toto zlo ať Bůh na Davida dopustí a tamto ještě přidá, ponechám-li do zítřejšího rána naživu ze všech jeho příbuzných někoho, kdo je mužského pohlaví.“
23 Jakmile Abigail spatřila Davida, spěšně seskočila z osla, padla před Davidem na tvář a klaněla se mu až k zemi.
24 Vrhla se mu k nohám a řekla: „Ať je ta vina na mně, můj pane! Ať tvá služebnice smí promluvit do tvých uší a vyslechni, prosím, slova své služebnice!
25 Ať můj pán nedbá na toho ničemu, toho Nabala, neboť on nosí právem své jméno: jmenuje se Tupec a opravdu úplně otupěl. Ale já, tvá služebnice, jsem neviděla hochy, které poslal můj pán.
26 Nyní, můj pane, jako že žije Jahve, jako že žiješ ty, při Jahvovi, který ti zabránil, aby ses dopustil krveprolití a aby sis zjednal právo vlastní rukou, ať se stejně jako Nabalovi stane tvým nepřátelům a těm, kteří hledí mému pánovi uškodit!
27 A ten dar, který tvá služebnice přináší svému pánovi, buď odevzdán hochům, kteří chodí ve stopách mého pána.
28 Odpusť, prosím tě, své služebnici tu urážku! Jahve beztoho zajistí mému pánovi trvalý dům, neboť můj pán bojuje Jahvovy války a po celý tvůj život se na tobě nenajde nic zlého.
29 A povstane-li nějaký muž, aby tě pronásledoval a ukládal ti o život, bude duše mého pána uložena v míšku života u Jahva, tvého Boha, zatímco duši tvých nepřátel on vystřelí z kapsy praku.
30 Až tedy Jahve vyplní mému pánovi všechno to dobré, co o tobě řekl, a až tě ustanoví vévodou nad Izraelem,
31 ať tě neznepokojuje a ať si můj pán nemusí vyčítat, že prolil zbytečně krev a že si zjednal právo vlastní rukou. Až Jahve prokáže mému pánovi dobro, vzpomeň si na svou služebnici.“
32 David Abigail odpověděl: „Buď veleben Jahve, Bůh Izraele, který mi tě dnes poslal naproti.
33 Buď požehnána tvá moudrost a ty buď požehnána, že jsi mě dnes zadržela, abych neprolil krev a nezjednal si právo vlastní rukou.
34 Ale jako že žije Jahve, Bůh Izraele, který mi zabránil, abych ti ublížil, kdybys nebyla ke mně tak rychle přišla, přísahám ti, Nabalovi by do ranního svítání nebyl zůstal vůbec nikdo z mužského pohlaví.“
35 David přijal, co mu přinesla, a řekl jí: „Odejdi v pokoji domů. Hleď, vyslyšel jsem tě a dal jsem ti milost.“
36 Když Abigail přišla k Nabalovi, on ve svém domě hodoval. Královská hostina: Nabal se veselil a byl úplně opilý; a tak mu až do úsvitu nic neprozradila.
37 Když se Nabal ráno vyspal z opilosti, vyprávěla mu jeho žena o té věci: tu mu v hrudi zmrtvělo srdce a on jakoby zkameněl.
38 Asi za deset dní Jahve Nabala zasáhl a on zemřel.
39 Když se David dozvěděl, že je Nabal mrtev, řekl: „Buď veleben Jahve, jenž mi zjednal právo za urážku, které se mi dostalo od Nabala, a jenž zadržel svého služebníka, aby nespáchal zlo. Jahve způsobil, že Nabalova špatnost padla zpět na jeho hlavu.“ David poslal k Abigail s žádostí o sňatek.
40 Davidovi služebníci tedy vyhledali Abigail na Karmelu a řekli jí: „Poslal nás k tobě David, aby si tě vzal za ženu.“
41 Ona se v mžiku poklonila tváří k zemi a řekla: „Tvá služebnice je jako otrokyně, která má umývat nohy služebníkům svého pána.“
42 Abigail rychle povstala a nasedla na osla; s doprovodem pěti služek odešla za Davidovými posly a stala se jeho ženou.
43 David se oženil také s Achinoam z Jizreelu a měl je za ženy obě.
44 Saul dal svou dceru Mikal, Davidovu ženu, Lajišovu synovi Paltimu z Galimu.