Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Samuel řekl Saulovi: „Mne poslal Jahve, abych tě pomazal za krále nad jeho lidem Izraelem. Slyš tedy Jahvova slova.
2 Takto mluví Jahve Sabaot: Rozhodl jsem se potrestat to, co Amalek udělal Izraeli, když se mu při odchodu z Egypta postavil do cesty.
3 Nyní jdi, udeř na Amaleka, uvrhni klatbu na něho i na vše, co má, neměj s ním slitování, pobij muže i ženy, děti i kojence, skot i ovce, velbloudy i osly.“
4 Saul svolal lid a provedl v Telamu jeho přehlídku: dvě stě tisíc pěšáků (a deset tisíc mužů z Judy).
5 Saul postoupil až k Amalekovu městu a položil se do zálohy v rokli.
6 Saul řekl Kenitům: „Odejděte, odlučte se od Amalečanů, abych vás nesmetl spolu s nimi, vy jste totiž byli ke všem Izraelitům, když odcházeli z Egypta, laskaví.“ A Kenité se od Amalečanů odloučili.
7 Saul pobíjel Amalečany od Chavily směrem na Šur, který leží na východ od Egypta.
8 Krále Amalečanů Agaga zajal živého a vykonávaje klatbu pobil všechen lid ostřím meče.
9 Ale Saul a vojsko ušetřili Agaga a nejlepší kusy z bravu a skotu, tučná zvířata a beránky, zkrátka vše, co bylo dobré; nechtěli je postihnout klatbou. Ale veškeré podřadné a bezcenné stádo klatbou postihli.
10 Samuelovi se takto ozvalo Jahvovo slovo:
11 „Lituji, že jsem Saulovi dal královskou moc, on se totiž ode mne odvrátil a nevykonal mé příkazy.“ Samuel se rozohnil a volal k Jahvovi po celou noc.
12 Ráno Samuel vyšel vstříc Saulovi. Dali mu tuto zprávu: „Saul odešel na Karmel, aby tam vztyčil vítězný památník, pak zase šel dále a sešel do Gilgalu.“
13 Samuel přišel k Saulovi a Saul mu řekl: „Ať ti Jahve žehná! Vyplnil jsem Jahvův příkaz.“
14 Ale Samuel se zeptal: „Co je to za bečení, které mi stoupá do uší, a to bučení, jež slyším?“ -
15 „Přivedli je od Amaleka,“ odpověděl Saul, „lid totiž ušetřil nejlepší kusy z bravu a skotu, aby je přinesl v oběť Jahvovi, tvému Bohu. Zbytek jsme postihli klatbou.“
16 Ale Samuel Saulovi řekl: „Přestaň už a nech mě, abych ti ohlásil, co mi Jahve zjevil této noci.“ On mu řekl: „Mluv.“
17 Samuel tedy řekl: „Což nejsi, jakkoli jsi ve vlastních očích malý, vévodou kmenů Izraele? Jahve tě pomazal za krále nad Izraelem.
18 Vyslal tě na výpravu a řekl ti: ‘Jdi, postihni klatbou ty hříšníky, Amalečany, veď s nimi válku až do vyhlazení.’
19 Proč jsi neuposlechl Jahva? Proč ses vrhl na kořist a udělal, co se Jahvovi nelíbí?“
20 Saul Samuelovi odpověděl: „Uposlechl jsem Jahva! Vydal jsem se na výpravu, na niž mě on poslal, přivedl jsem krále Amalečanů Agaga a Amaleka jsem postihl klatbou.
21 Z kořisti lid vzal z bravu a skotu to nejlepší z toho, co propadlo klatbě, aby to obětoval Jahvovi, tvému Bohu, v Gilgalu.“
22 Ale Samuel řekl: „Líbí se Jahvovi celopaly a oběti tak jako poslušnost vůči Jahvovu slovu? Ano, poslušnost je lepší než oběť, učenlivost lepší než tuk beranů.-
23 Vzpoura je jako hřích čarodějství, jako zločin s terafim je vypínavost! Protože jsi odvrhl Jahvovo slovo, odvrhl tě on, už nebudeš králem!“
24 Saul řekl Samuelovi: „Zhřešil jsem, že jsem překročil Jahvův příkaz a tvá přikázání, protože jsem měl strach z lidu a poslechl jsem jej.
25 Nyní, prosím tě, odpusť mou vinu, vrať se se mnou, abych se klaněl Jahvovi.“
26 Ale Samuel Saulovi odpověděl: „Nevrátím se s tebou: jelikož jsi odvrhl Jahvovo slovo, Jahve odvrhl tebe, už nebudeš králem nad Izraelem.“
27 Když se Samuel obracel k odchodu, chytil se Saul cípu jeho pláště, ten se odtrhl
28 a Samuel mu řekl: „Dnes od tebe Jahve odtrhl královskou moc nad Izraelem a dal ji tvému bližnímu, který je lepší než ty.“
29 (Sláva Izraele přece nelže a nelituje, neboť to není člověk, aby litoval.)
30 Saul řekl: „Zhřešil jsem, ale přece tě prosím, prokaž mi čest před staršími mého lidu a před Izraelem a vrať se se mnou, ať se pokloním Jahvovi, tvému Bohu.“
31 Samuel se vrátil spolu se Saulem a Saul se klaněl Jahvovi.
32 Potom Samuel řekl: „Přiveďte mi krále Amalečanů Agaga,“ a Agag k němu vrávoravě přišel a řekl: „Opravdu, smrt je hořká!“
33 Samuel řekl: „Za to, že tvůj meč zbavoval ženy dětí, bude tvá matka mezi ženami zbavena svého dítěte!“ A Samuel podřezal Agaga před Jahvem v Gilgalu.
34 Samuel odešel do Ramy a Saul šel vzhůru domů, do Saulovy Gibey.
35 Samuel už Saula až do smrti nespatřil. Samuel totiž nad Saulem plakal, ale Jahve litoval, že ho udělal králem nad Izraelem.