Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Tu král David řekl celému shromáždění: „Můj syn Šalomoun, jehož vyvolil Bůh, je mladý a slabý, dílo je zato veliké, neboť ten palác není určen člověku, nýbrž Bohu Jahvovi.
2 Připravoval jsem dům svého Boha ze všech sil: zlato na to, co má být ze zlata, stříbro na to, co má být ze stříbra, bronz na to, co má být z bronzu, železo na to, co má být ze železa, dřevo na to, co má být ze dřeva, karneoly, drahokamy na zasazení, karbunkuly a mnohobarevné kameny, všechny druhy drahokamů a množství alabastru.
3 A co víc, co mám osobně ve zlatě a stříbře, to dávám domu svého Boha z lásky k domu svého Boha navíc k tomu, co jsem pro svatý Chrám připravil:
4 tři tisíce talentů zlata v ofirském zlatě, sedm tisíc talentů stříbra, aby se jím potáhly stěny sálů.
5 Pokud jde o zlato na to, co má být ze zlata, o stříbro na to, co má být ze stříbra, nebo o dílo zlatníkovy ruky, kdo z vás je dnes ochoten zasvětit je Jahvovi?“
6 Hodnostáři, hlavy rodin, hodnostáři kmenů Izraele, důstojníci tisíců a stovek a hodnostáři pověření královskými pracemi ochotni byli.
7 Dali na službu Božímu Domu pět tisíc talentů zlata, deset tisíc dareiků, deset tisíc talentů stříbra, osmnáct tisíc talentů bronzu a sto tisíc talentů železa.
8 Když se k tomu přidalo všechno, co se shledalo z kamenů, odevzdali to všechno do pokladnice Jahvova Domu k rukám Geršonovce Jechiela.
9 Lid se radoval nad tím, co udělali, neboť tyto dobrovolné obětní dary dali takto Jahvovi nerozděleným srdcem; sám král David nad tím pocítil velkou radost.
10 Tehdy velebil před očima celého shromáždění Jahva. David řekl: „Buď veleben, Jahve, Bože našeho otce Izraele odevždy a navěky.
11 Jahve, tvá je velikost, síla, nádhera, stálost a sláva, neboť vše, co je na nebi i na zemi, je tvé. Jahve, tvá je královská moc: nade vše jsi svrchovaně vyvýšen.
12 Předcházejí tě bohatství a sláva, jsi pánem všeho, ve tvé ruce jsou síla a moc, tvé ruce náleží, aby kohokoli vyvyšovala a upevňovala.
13 V této hodině, náš Bože, tě oslavujeme, chválíme tvou oslňující věhlasnost;
14 neboť kdo jsem já a co je můj lid, abychom byli s to podávat takovéto obětní dary? Všechno totiž pochází od tebe a dali jsme ti to z tvé vlastní ruky.
15 Neboť před tebou jsme pouhými cizinci a hosty jako všichni naši otcové; naše dny na zemi míjejí jako stín a není ani trochu naděje.
16 Jahve, náš Bože, všechno, co jsme nahromadili, abychom postavili dům tvému svatému Jménu, pochází z tvé ruky a vše je tvé.
17 Vím, můj Bože, že zkoumáš srdce a že máš zalíbení v přímosti, všechny tyto obětní dary jsem ti dal z přímého srdce a v tuto hodinu jsem s radostí viděl, jak ti zde tvůj přítomný lid dává tyto dobrovolné obětní dary.
18 Jahve, Bože našich otců, Bože Abraháma, Izáka a Izraele, uchraň to navždy, vytvoř si z toho náklonnost srdce svého lidu a upevni jejich srdce v sobě.
19 Mému synu Šalomounovi dej bezúhonné srdce, ať dodržuje tvá přikázání, tvá svědectví a tvé zákony a ať je všechny uplatňuje a vystaví ten palác, jejž jsem připravil.“
20 Potom David řekl celému shromáždění: „Velebte tedy Jahva, svého Boha.“ A celé shromáždění velebilo Jahva, Boha svých otců, pokleklo, klanělo se před Bohem a před králem.
21 Potom, nazítří po onom dni, přinášeli Izraelité oběti a celopaly Jahvovi: tisíc býků, tisíc beranů, tisíc beránků s připojenými úlitbami a také mnoho obětí za celého Izraele.
22 Ten den jedli a pili před Jahvem s velkým jásotem. Když potom podruhé udělali Davidova syna Šalomouna králem, pomazali ho v Jahvově jménu na vévodu a Sadoka pomazali na kněze.
23 Šalomoun usedl na Jahvův trůn, aby vládl namísto svého otce Davida. Dařilo se mu dobře a celý Izrael ho poslouchal.
24 Všichni hodnostáři, všichni hrdinové, a dokonce i všichni synové krále Davida se poddali králi Šalomounovi.
25 Před očima celého Izraele povznesl Jahve Šalomounovu velikost k vrcholu a dal mu vládu takového lesku, jaký nepoznal žádný z těch, kdo nad Izraelem vládli před ním.
26 Jišajův syn David vládl nad celým Izraelem.
27 Jeho vláda nad Izraelem trvala čtyřicet let; v Hebronu vládl sedm let a v Jeruzalémě vládl třiatřicet let.
28 Zemřel ve šťastném stáří, sytý dnů, bohatství i cti. Potom namísto něho vládl jeho syn Šalomoun.
29 Příběhy krále Davida od začátku do konce jsou přece zapsány v příbězích vidoucího Samuela, v příbězích proroka Natana, v příbězích vidoucího Gada,
30 s celou jeho vládou, jeho hrdinskými činy a se štěstím i neštěstím, jimiž musel projít on i Izrael a všechna království země.