Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Tehdy Šalomoun svolal do Jeruzaléma starší Izraele, aby se z Davidova města, což je Sion, přenesla archa Jahvovy smlouvy.
2 Všichni muži z Izraele se shromáždili během svátku v měsíci etanimu (to je sedmý měsíc) u krále Šalomouna
3 a kněží nesli archu
4 a Stan setkávání se všemi posvátnými předměty, které v něm byly.
5 Král Šalomoun a s ním celý Izrael před archou obětovali ovce a skot v nesčíslném a nespočitatelném množství.
6 Kněží donesli archu Jahvovy smlouvy na její místo, pod křídla cherubů.
7 Cherubové totiž rozpínali svá křídla nad místem, kde byla archa, a kryli svrchu archu a tyče k ní.
8 Ty byly natolik dlouhé, že jejich konce bylo vidět ze svatyně před debirem, ale odjinud ne.
9 V arše nebylo nic kromě dvou kamenných desek, jež tam vložil Mojžíš na Chorebu, desek smlouvy, kterou Jahve uzavřel s Izraelity při jejich odchodu z egyptské země; zůstaly tam až dodnes.
10 A když kněží vyšli ze svatyně, naplnil Jahvův Chrám oblak
11 a kněží nemohli kvůli oblaku dále konat svou službu: Jahvova sláva naplňovala Jahvův Chrám!
12 Tu Šalomoun řekl: „Jahve se rozhodl bydlet v temném oblaku.
13 Ano, postavil jsem ti knížecí obydlí, sídlo, kde bydlíš navěky.“
14 Potom se král obrátil a požehnal celému shromáždění Izraele a celé shromáždění Izraele stálo.
15 Řekl: „Buď veleben Jahve, Bůh Izraele, který svou rukou splnil, co svými ústy slíbil těmito slovy mému otci Davidovi:
16 ‘Ode dne, kdy jsem vyvedl z Egypta svůj lid Izraele, jsem si ve všech kmenech Izraele nevyvolil město, aby se tam postavil dům, kde by bylo mé Jméno, ale vyvolil jsem Davida, aby velel mému lidu Izraeli.’
17 Můj otec David se obíral myšlenkou, že postaví dům Jménu Jahva, Boha Izraele,
18 ale Jahve mému otci Davidovi řekl: ‘Obíral ses myšlenkou, že postavíš dům mému Jménu, a dobře jsi udělal.
19 Jenomže ten dům nepostavíš ty, dům mému Jménu postaví tvůj syn vzešlý z tvých beder.’
20 Jahve uskutečnil slovo, které vyřkl: nastoupil jsem po svém otci Davidovi a usedl jsem na Izraelův trůn, jak řekl Jahve, vystavěl jsem dům Jménu Jahva, Boha Izraele,
21 a určil jsem tam místo pro archu, v níž je smlouva, kterou Jahve uzavřel s našimi otci, když je vyvedl z egyptské země.“
22 Potom se Šalomoun před celým shromážděním Izraele postavil před Jahvův oltář; vztáhl ruce k nebi
23 a řekl: „Jahve, Bože Izraele! Není žádný Bůh tobě podobný vysoko na nebesích ani zde na zemi, tobě, jenž jsi věrný smlouvě a zachováváš přízeň svým služebníkům, když před tebou chodí celým svým srdcem.
24 Dodržel jsi svému služebníku, mému otci Davidovi, slib, který jsi mu dal, a co jsi řekl svými ústy, splnil jsi dnes svou rukou.
25 A nyní, Jahve, Bože Izraele, dodrž svému služebníku, mému otci Davidovi, slib, který jsi mu dal, když jsi řekl: ‘Nebudeš nikdy bez potomka, který bude přede mnou sedět na trůně Izraele, pod podmínkou, že tví synové budou dbát na své chování a budou přede mnou chodit tak, jako jsi přede mnou chodil ty sám.’
26 Ať se tedy nyní, Bože Izraele, ověří slovo, které jsi dal svému služebníku, mému otci Davidovi!
27 Bude však Bůh opravdu bydlet s lidmi na zemi? Hle, nebesa a nebesa nebes ho nemohou obsáhnout, tím méně tento dům, který jsem postavil!
28 Dbej na modlitbu a na snažnou prosbu svého služebníka, Jahve, můj Bože, slyš volání a modlitbu, které dnes tvůj služebník před tebou vznáší!
29 Ať jsou tvé oči ve dne v noci otevřeny nad tímto domem, nad tímto místem, o němž jsi řekl: ‘Mé Jméno bude zde,’ slyš modlitbu, kterou tvůj služebník bude na tomto místě konat.
30 Slyš snažnou prosbu svého služebníka a svého lidu Izraele, když se budou na tomto místě modlit. Ty slyš z místa, kde sídlíš na nebi, slyš a odpusť.
31 Stane-li se, že nějaký člověk zhřeší proti svému bližnímu a ten nad ním vyřkne zaklínací přísahu a uloží mu přísahat před tvým oltářem v tomto Chrámě,
32 ty slyš na nebi a jednej; rozsuď mezi svými služebníky: prohlaš zlého člověka za viníka, tím že dáš, aby jeho chování padlo na jeho hlavu, a ospravedlň nevinného, tím že mu odplatíš podle jeho spravedlnosti.
33 Když tvůj lid Izrael bude poražen před nepřítelem, protože proti tobě zhřešil, vrátí-li se k tobě, bude chválit tvé Jméno, modlit se k tobě v tomto Chrámě a snažně tě prosit,
34 ty na nebi slyš, odpusť hřích svého lidu Izraele a přiveď ho nazpět do země, kterou jsi dal jeho otcům.
35 Když bude nebe zavřené a nebude deště, protože proti tobě zhřešili, budou-li se modlit na tomto místě, chválit tvé Jméno a kát se ze svých hříchů, protože jsi je pokořil,
36 ty na nebi slyš, odpusť hřích svého služebníka a svého lidu Izraele - ukážeš jim dobrou cestu, po níž mají chodit - a svlaž deštěm svou zemi, kterou jsi dal svému lidu za dědictví.
37 Když zemi zasáhne hlad, mor, rez nebo sněť, když se objeví kobylky nebo sarančata, když nepřítel tohoto lidu oblehne některou z jeho bran, když přijde jakákoli metla nebo nákaza,
38 vztáhne-li kdokoli, kdo cítí výčitky svědomí, své ruce k tomuto Chrámu s jakoukoli modlitbou nebo snažnou prosbou,
39 ty slyš na nebi, kde sídlíš, odpusť a jednej: odplať každému člověku podle jeho jednání, protože ty znáš jeho srdce - ty jsi jediný, kdo zná srdce všech -,
40 tak aby se tě báli po všechny dny, pokud budou žít na zemi, kterou jsi dal našim otcům.
41 I cizince, který není u tvého lidu Izraele, přijde-li kvůli tvému Jménu z daleké země -
42 neboť o tvém velkém Jménu, o tvé silné ruce a o tvé vztažené paži se doslechnou -, přijde-li a bude-li se modlit v tomto Chrámě,
43 ty ho slyš na nebi, kde sídlíš, vyslyš všechny prosby toho cizince, aby všechny národy země uznaly tvé Jméno a bály se tě, jako to dělá tvůj lid Izrael, a aby poznaly, že tento Chrám, který jsem vystavěl, nese tvé Jméno.
44 Odejde-li tvůj lid do války proti svým nepřátelům po cestě, po které ho pošleš, a bude-li se modlit k Jahvovi obrácen směrem k městu, které sis vyvolil, a k Chrámu, který jsem postavil tvému Jménu,
45 slyš na nebi jeho modlitbu a jeho snažnou prosbu a zjednej mu právo.
46 Když budou proti tobě hřešit - neboť není člověka, který by nehřešil -, když se na ně rozhněváš, vydáš je nepříteli, a když je dobyvatelé odvedou do zajetí do nepřátelské země, ať daleké nebo blízké,
47 půjdou-li v zemi, kam budou odvlečeni, do sebe, budou-li se kát a snažně tě v zemi dobyvatelů prosit a říkat: ‘Zhřešili jsme, jednali jsme špatně, zvrhli jsme se,’
48 vrátí-li se v zemi nepřátel, kteří je odvlekli, z celého svého srdce a z celé své duše k tobě a budou-li se k tobě modlit obrácení k zemi, kterou jsi dal jejich otcům, k městu, které sis vyvolil, a Chrámu, který jsem vystavěl tvému Jménu,
49 slyš na nebi, kde sídlíš,
50 odpusť svému lidu hříchy, jichž se proti tobě dopustil, a všechny vzpoury, jimiž se provinili, dej, aby nalezli milost před svými dobyvateli a oni s nimi měli slitování;
51 jsou přece tvým lidem a tvým dědictvím, je jsi vyvedl z Egypta, z oné výhně na železo.
52 Měj otevřené oči nad snažnými prosbami svého služebníka a svého lidu Izraele, abys vyslyšel veškeré jejich volání, jež k tobě budou vysílat.
53 Ty jsi je totiž oddělil jako své dědictví mezi všemi národy země, jak jsi to prohlásil prostřednictvím svého služebníka Mojžíše, když jsi, Jahve, Pane, vyvedl naše otce z Egypta!“
54 Když Šalomoun dokončil celou tu modlitbu a celou tu snažnou prosbu k Jahvovi, vstal z místa před Jahvovým oltářem, na něž s rukama vztaženýma k nebi poklekl,
55 a stál. Hlasitě požehnal celému shromáždění Izraele
56 a řekl: „Buď veleben Jahve, který dopřál svému lidu Izraeli podle všech svých slibů pokoj; ze všech dobrých slov, která vyřkl prostřednictvím svého služebníka Mojžíše, neselhalo ani jediné.
57 Ať je Jahve, náš Bůh, s námi, jako byl s našimi otci, ať nás neopouští a neodvrhuje!
58 Ať nakloní naše srdce k sobě, abychom chodili po všech jeho cestách a dodržovali přikázání, zákony a nařízení, jež dal našim otcům.
59 Kéž tato slova, která jsem ve snažné modlitbě vyřkl před Jahvem, zůstanou ve dne v noci před Jahvem, naším Bohem, aby zjednával právo svému služebníkovi a právo svému lidu Izraeli podle potřeb každého dne;
60 všechny národy země tak poznají, že jenom Jahve je Bůh, že žádný jiný není,
61 a vaše srdce bude cele patřit Jahvovi, našemu Bohu, bude zachovávat jeho zákony a dodržovat jeho přikázání tak jako nyní.“
62 Král a spolu s ním celý Izrael obětovali před Jahvem.
63 Jako pokojné oběti, které předložil Jahvovi, přinesl Šalomoun dvaadvacet tisíc kusů skotu a sto dvacet tisíc ovcí a král a všichni Izraelité posvětili Jahvův Chrám.
64 Toho dne král zasvětil střed nádvoří, které je před Jahvovým Chrámem; právě tam obětoval celopal, nekrvavou oběť a tuk z pokojných obětí, protože bronzový oltář, který byl před Jahvem, byl příliš malý, než aby pojal celopal, nekrvavou oběť a tuk z pokojných obětí.
65 Tenkrát Šalomoun slavil před Jahvem, naším Bohem, svátek, a s ním všichni Izraelité, velké shromáždění od Vstupu do Hamatu až k Egyptskému potoku, po sedm dní.
66 Osmého dne potom ty lidi propustil: oni velebili krále a odcházeli každý domů, byli veselí, měli spokojené srdce nad vším tím dobrem, které Jahve prokázal svému služebníku Davidovi a svému lidu Izraeli.