Eschatologie: je ono odvětví biblického učení, jež se zabývá t. zv. posledními [řecky eschata] věcmi člověka i světa, tedy skončením tohoto *věku, *dnem soudu, druhým *příchodem Kristovým, *zmrtvýchvstáním, *tisíciletým královstvím a *věčným životem.
1. Starý Zákon je naplněn myšlenkou, že Bůh je »první a poslední« [
Isa 48:12n], který stojí nejen na počátku světa, ale i na konci věku, kdy stvoří nové nebe a novou zemi [
Isa 65:17]. Souvisí to s pojetím živého, činorodého, jednajícího Boha [
1Sam 17:26 ,
1Sam 17:36;
2Kgs 19:4 ,
2Kgs 19:16;
Jer 10:10 a j.], jenž si podrobí všecko, i smrt [
Isa 25:7nn ;
Isa 26:19]. On je Pánem dějin, takže celý SZ hledí k budoucnosti, od níž očekává zničující soud nad Izraelem, bezbožnými národy a bezbožným lidstvem [*Den Hospodinův], ale také spásu a znovuzřízení světa.
V tomto znovuzřízení světa hrají hlavní úlohu přicházející kralování Boží nad Izraelem [
Hos 2:16n ;
Hos 14:2 -
Hos 14:7;
Isa 1:25nn ;
Isa 28:16n ;
Isa 2:13 ;
Isa 4:7; Sof 3,12–15;
Jer 31:31nn;
Isa 52:7 ;
Isa 41:21 ;
Isa 43:15], přicházející kralování Boží nad národy světa [
Gen 12:3;
Isa 2:1 -
Isa 2:4;
Mic 4:1 -
Mic 4:4;
Hab 2:14;
Jer 16:19 -
Jer 16:21;
Isa 45:23 ;
Isa 49:7 ;
Isa 55:5n], *mesiáš [
Isa 9:1 -
Isa 9:6 ;
Isa 42:1 -
Isa 42:7 ;
Isa 43:10 ;
Isa 48:16 ;
Isa 49:1 -
Isa 49:6 ;
Isa 50:4 -
Isa 50:9 ;
Isa 51:14 -
Isa 51:16 ;
Isa 52:13 -
Isa 52:53,12] a obnovení *ráje [
Isa 11:9 ;
Isa 65:25 a j.], věčný život [
Zech 8:4;
Isa 65:20 ;
Isa 25:7n;
Dan 12:2;
Eccl 12:7] a zmrtvýchvstání [
Ps 22:29n;
Isa 26:19;
Dan 12:2n; Ez 37]. I když o některých z těchto prvků máme v SZ jen náznaky [zvl. o zmrtvýchvstání], přece tu jsou [
Isa 26:21], takže NZ mohl na ně navázat a je dále rozvíjet ze skutečnosti, jež se zjevila vJežíši Kristu.
Sz eschatologie je jedinečným zjevem v dějinách světových náboženství. Jen zoroastrismus má něco podobného, ale sz proroci jsou rozhodně starší. Pod vlivem babylonského náboženství a zoroastrismu se ovšem dostaly do pozdní [od 5.–2. stol.] židovské e. [zvláště mimobiblické] různé spekulace, ale ty zůstaly jen na okraji základního pojetí: Bůh jako Pán světa a dějin přivede svět k určitému cíli a nic mu tyto cíle nepřekazí.
2. NZ začíná Ježíšovou zvěstí o blízkosti *království Božího [
Mark 1:15;
Matt 4:17; sr. 10,7;
Luke 10:9 -
Luke 10:11], jež má nejen u Ježíše, ale v celém NZ základní a ústřední význam. Království Boží je skutečností přicházející, budoucí, eschatologickou, která má přijít na tuto zem, až bude přemoženo panství satanovo a všeho toho, co je s tímto panstvím spojeno [utrpení, nemoci, zlo, hřích a smrt]. Ale u Ježíše je království Boží také něco už přítomného [
Luke 17:20 -
Luke 17:21;
Matt 13:24 -
Matt 13:30 ,
Matt 13:44 -
Matt 13:50], co zasahuje už do přítomnosti, takže panství satanovo je už nyní lámáno [
Luke 10:18;
Mark 3:22 -
Mark 3:27]. To, co Izrael čekal od budoucnosti, je tedy už předjímáno [anticipováno], aktualisováno, v nějaké podobě uskutečňováno. Zvláště divy Ježíšovy jsou dokladem toho, že království Boží už nějak přišlo [
Matt 12:28; sr.
Isa 35:5n ;
Isa 61:1]. Ježíš byl přesvědčen, že v něm se prolomila do tohoto světa nová objektivní realita, nový řád mezi Bohem a lidmi, který přináší novou spravedlnost [
Matt 10:37 ;
Matt 5:20 ;
Matt 6:23 ;
Matt 20:25 -
Matt 20:28 ;
Matt 5:1 -
Matt 5:8]. Plné odhalení a prosazení tohoto řádu je však věcí budoucnosti [
Matt 22:2n ;
Matt 8:11 ;
Matt 25:6 -
Matt 25:13]. Eschatologické očekávání v jistém smyslu má dva póly, je jakoby zdvojeno: v Kristu bylo království Boží zaktualisováno, v něm se do tohoto času zcela konkrétně prolomila ta skutečnost, kterou tradiční e. očekávala od budoucnosti [přítomná stránka království Božího], ale plný triumf Kristův teprve přijde [budoucí stránka království Božího] a bude zahájen soudem [
Matt 22:8n ;
Matt 24:14 ;
Matt 28:19;
Luke 21:6 -
Luke 21:36;
Matt 10:15 ;
Matt 11:22n ;
Matt 12:36 ;
Matt 24:31; 25].
Apoštolové vycházejí ve své zvěsti od zmrtvýchvstání Páně, jímž Kristus jako »mesiášský vladař vchází do svého království a dosedá na jeho trůn« [J. B. Souček]. Zmrtvýchvstání Kristovo je průlomem, jímž vcházejí všecky síly království Božího do tohoto světa [»moci věku budoucího«
Heb 6:5]. I zmrtvýchvstání je tedy v jistém smyslu skutečností eschatologickou, jež odkazuje k budoucímu dokonání, k [druhému] příchodu Kristovu v slávě, »kdy bude přemožen a odstraněn starý věk a nastolena vítězná, ničím nerušená vláda nového věku, v němž bude sláva Vzkříšeného manifestována celému světu« [
Acts 1:11 ;
Acts 3:21;
1Thess 1:10 ;
1Thess 4:15 ;
1Thess 5:23;
1Cor 1:7 ,
1Cor 1:8;
Phil 3:20;
1Pet 4:7;
Jas 5:8;
Heb 10:37; 1
John 2:18;
Rev 1:7 ;
Rev 19:15n]. Pohyb k tomuto budoucímu dovršení začal vtělením Kristovým a vším, co s ním souvisí [odpuštění hříchů, nová spravedlnost, dary Ducha sv.]. Tato aktualisovaná a přitom dvoupólová eschatologie je jakoby rámcem a perspektivní sítí celého nz bohosloví, zvl. však theologie Pavlovy. I Pavel žije představou dvou věků: tohoto světa, tohoto věku zlého [
Rom 12:2;
1Cor 1:20 ;
1Cor 2:6 ,
1Cor 2:8 ;
1Cor 3:18;
2Cor 4:4;
Gal 1:4;
1Cor 15:24 -
1Cor 15:28;
Col 1:16] a věku budoucího, nového stvoření, příchodu Páně [
2Cor 5:17;
Gal 6:15]. Ale už do tohoto světa vstoupil Ježíš Kristus, takže je možno »býti v Kristu« [
Rom 8:1n;
1Cor 1:30;
2Cor 5:4;
Gal 3:26 ,
Gal 3:28 a j.] a přijmouti závdavek [»prvotiny«] Ducha svatého [
Rom 8:23;
2Cor 1:22 ;
2Cor 5:5]. Pro Pavla je království Kristovo, zahájené vzkříšením a oslavením Ježíše Krista a jeho přítomností v Duchu, slovu, svátosti, církvi [
Col 1:13], něco předběžného vůči definitivnímu království Božímu [J. B. Souček], v němž Syn odevzdá vládu Otci, aby Bůh byl všecko ve všem [
1Cor 15:24 ,
1Cor 15:28].
V Janovském okruhu na rozdíl od Pavla stojí v popředí dějinný Ježíš [ne zmrtvýchvstalý Pán], ač tento dějinný Ježíš je nerozlučně spjat se zmrtvýchvstalým jako Kristus, Syn Boží, který vstoupil do světa [preexistentní Slovo se stalo tělem
John 8:58 ;
John 17:5 ;
John 1:14 ;
John 3:31n; 1
John 4:2]. V něm přišlo slovo života [1
John 1:1 ;
John 4:1 -
John 4:6 ;
John 5:1 -
John 5:8] a s ním i nový věk. To, co tento vtělený Kristus dává, je věčný život [
John 17:3], jehož jsou věřící účastni již nyní jako v předjímce slávy, jež na ně ještě čeká. Eschatologické hledisko je v tomto okruhu patrno zvláště na dvojinách: život a smrt [
John 17:3; 1
John 5:12], světlo a tma [
John 1:5 ;
John 12:35], pravda a lež [
John 14:6 ;
John 18:37], láska a nenávist [
John 15:9n ;
John 13:34n ;
John 3:16; 1
John 4:9], jež jsou veličinami světa přítomného i budoucího. Ježíš Kristus je život, světlo, pravda a láska v e. smyslu. Proto je průlomem »posledního« času do času »nynějšího«. V Ježíši Kristu je všecko to věřícímu už nyní přístupno [
John 10:10; 1
John 3:14n]. Janovské spisy velice zdůrazňují přítomnostní stránku spasitelného dění v Ježíši Kristu, ale nevylučují přitom stránku budoucnostní: Kristus znovu přijde [
John 14:3; 1
John 2:28]. Znamením blízkosti jeho příchodu budou falešní proroci a Antikrist [1
John 2:18 ,
John 2:23 ;
John 4:1 ,
John 4:3]. Kristus vzkřísí své věrné k trvalému věčnému životu [
John 11:25 ;
John 5:28n ;
John 6:39n ,
John 6:44 ,
John 6:54] a uvede do nebeské blaženosti [1
John 2:17;
John 14:19 -
John 14:20 ;
John 12:26 ;
John 17:24;
2John 1:8; 1
John 3:2n].
V Žd se s rozlišením přítomného a budoucího věku spojuje rozlišení tohoto [pozemského] a svrchního [nebeského] světa [náznaky jsou už
Gal 4:26; Ko 3, ln;
Phil 3:20]. Tyto prostorové představy odpovídají alexandrinskému a vůbec řeckému pojetí světa, rozdílnému od sz spíše časového myšlení. Obé je tu spojeno: Kristus je veleknězem budoucích hodnot [9,11], jež jsou shůry. Sedí na pravici Boží [1,5–13]. Před koncem tohoto věku Bůh pohne ještě jednou nebem a zemí [12,26n] a bude soudit [10,30n] dřív než přijde Kristus sám ke spáse těm, kteří ho očekávají [9,27n; 10,37].
Podle
1Pet 1:5 je v nebi uchováno věřícímu dědictví, jež se zjeví v konečném času, kdy nastane soud [1,17; 2,23; 4,5], nejprve ovšem u domu [církve] Božího [4,16.17n]; i zde jsou tedy časové a prostorové představy sloučeny v jednotu.
Zj je celé pod vlivem židovské e. Mluví o přítomném soudu nad církvemi [2,5.16; 3,3.20], jenž se vyvrcholí viditelným soudem, stojícím přede dveřmi [3,11; 22,12.20; 14,14–16n; 16,14; 19,9–21]. Pak nastane první vzkříšení. Mučedníci vstanou z mrtvých, stanou se kněžími Božími [sr.
Isa 61:6] a budou kralovat s Kristem tisíc let [20,1–6]. Pak bude uvolněn satan a spolu s *Gogem a *Magogem [sr.
Ezek 38:2 ;
Ezek 39:15] učiní poslední pokus o zničení království Kristova. Ale budou uvrženi do ohnivého moře [20,10]. Konečné všeobecné vzkříšení nastane po zničení satana. Země pomine [20,11; sr. 21,1], nastane poslední soud [21,8; 20,14] s druhou smrtí [20,14; 21,8], smrtí duše. Přijde nové nebe, nová země s novým Jerusalemem [21,1.5.10–21].
Podobné myšlenky máme v 2Pt [2,9; 3, 7.10.12]. Bůh ovšem shovívá se svým soudem, protože chce, aby všichni dospěli k pokání [3,9]. Také u Ju a Jk se ozývají podobné tóny.
Přehlédneme-li celý NZ, pak vidíme tyto hlavní rysy e.: Nebeský svět vstoupil do dějin v Ježíši Kristu, jenž je tvůrčím počátkem dalších událostí, z nichž poslední bude zmrtvýchvstání, soud a nový svět [sr.
1Cor 15:38 -
1Cor 15:44;
1Thess 4:13 -
1Thess 4:18;
Rom 8:21]. xx