1Muž pak nějaký, jménem Ananiáš, s Zafirou, manželkou svou, prodal statek. 2A lstivě těch peněž ujal s vědomím manželky své, a přinesa díl nějaký, položil k nohám apoštolským. 3I řekl Petr: Ananiáši, proč naplnil satan srdce tvé, tak abys lhal Duchu svatému, a lstivě ujal peněz za to pole? 4Zdaliž nebylo tvé, kdybys ho byl sobě nechal? A když bylo prodáno, v moci tvé bylo. I proč jsi tuto věc složil v srdci svém? Neselhal jsi lidem, ale Bohu. 5Tedy uslyšav Ananiáš ta slova, padna, zdechl. I spadla bázeň veliká na všecky, kteříž to slyšeli. 6A vstavše mládenci, vzali jej, a vynesše ven, pochovali. 7I stalo se po chvíli, jako po třech hodinách, že i jeho žena, nevěduci, co se bylo stalo, přišla. 8I řekl jí Petr: Pověz mi, za tolik-li jste pole prodali? A ona řekla: Ano, za tolik. 9Tedy dí jí Petr: I proč jste se smluvili, abyste pokoušeli Ducha Páně? Aj, nohy těch, kteříž pochovali muže tvého, přede dveřmi, a vynesouť tebe. 10I padla hned před nohy jeho, a zdechla. A všedše mládenci, nalezli ji mrtvou; i vynesše, pochovali podlé muže jejího. 11I byla bázeň veliká po vší církvi, i mezi všemi, kteříž to slyšeli. 12Skrze ruce pak apoštolů dáli se divové a zázrakové mnozí v lidu. (A bývali všickni jednomyslně v síňci Šalomounově. 13Jiný pak žádný nesměl se připojiti k nim, ale velebil je lid. 14Anobrž vždy více se rozmáhalo množství věřících Pánu, mužů i také žen.) 15Tak že i na ulice vynášeli nemocné, a kladli na ložcích a na nosidlách, aby, když by šel Petr, aspoň stín jeho stínil na některé z nich. 16Scházelo se pak množství z okolních měst do Jeruzaléma, nesouce nemocné a trápené od duchů nečistých, a uzdravováni byli všickni. 17Tedy povstav nejvyšší kněz {biskup} a všickni, kteříž byli s ním, (jenž byli saducejské sekty), naplněni jsou závistí. 18I vztáhli ruce na apoštoly, a vsázeli je do žaláře obecného. 19Ale anděl Páně v noci otevřev dvéře u žaláře, vyvedl je ven a řekl: 20Jděte, a postavíce se, mluvte lidu v chrámě všecka slova života tohoto. 21Tedy oni uslyševše, vešli na úsvitě do chrámu a učili. Přišed pak nejvyšší kněz {biskup} a ti, kteříž s ním byli, svolali radu a všecky starší synů Izraelských, i poslali do žaláře, aby oni byli přivedeni. 22A služebníci přišedše, nenalezli jich v žaláři. A navrátivše se, vypravovali, 23Řkouce: Žalář zajisté nalezli jsme zavřený se vší pilností, a strážné vně stojící u dveří, ale otevřevše, žádného jsme tam nenalezli. 24A když uslyšeli řeči tyto i nejvyšší kněz {biskup} i úředník chrámu i přední kněží, nerozuměli, co by se to stalo. 25A přišed kdosi, pověděl jim, řka: Aj, muži, kteréž jste vsázeli do žaláře, v chrámě stojí a učí lid. 26Tehdy odšed úředník s služebníky, přivedl je bez násilé; (nebo se báli lidu, aby nebyli ukamenováni). 27A přivedše je, postavili je v radě. I otázal se jich nejvyšší kněz {biskup}, 28Řka: Zdaliž jsme vám přísně nepřikázali, abyste neučili v tom jménu? A aj, naplnili jste Jeruzalém učením svým, a chcete na nás uvésti krev člověka toho. 29Odpověděv pak Petr a apoštolé, řekli: Více sluší poslouchati Boha než lidí. 30Bůh otců našich vzkřísil Ježíše, kteréhož jste vy zamordovali, pověsivše na dřevě. 31Toho Bůh, kníže a spasitele, povýšil pravicí svou, aby bylo dáno lidu Izraelskému pokání a odpuštění hříchů. 32A my jsme svědkové toho, což mluvíme, ano i Duch svatý, kteréhož dal Bůh těm, kteříž jsou poslušni jeho. 33Oni pak slyševše to, rozzlobili se, a radili se o to, kterak by je vyhladili. 34Tedy povstav v radě jeden farizeus, jménem Gamaliel, zákona učitel, vzácný u všeho lidu, rozkázal, aby na malou chvíli ven vyvedli apoštoly. 35I řekl jim: Muži Izraelští, pilně se rozmyslte při těchto lidech, co máte činiti. 36Nebo před těmito časy byl povstal Teudas, pravě se býti něčím, jehož se přídrželo mužů v počtu okolo čtyř set. Kterýž zahynul, i všickni, kteříž přistoupili k němu, rozptýleni jsou a v nic obráceni. 37Po něm pak povstal Judas Galilejský za dnů popisu, a mnoho lidu po sobě obrátil. Ale i ten zahynul, a všickni, kteřížkoli přistoupili k němu, rozptýleni jsou. 38A protož nyní pravím vám: Dejte pokoj těmto lidem, a nechte jich. Nebo jestližeť jest z lidí rada tato aneb dílo toto, rozprchneť se; 39Pakliť jest z Boha, nebudete moci toho zkaziti. Abyste snad i Bohu odporní nalezeni nebyli. 40I povolili jemu. A povolavše apoštolů, a zmrskavše je, přikázali, aby nemluvili ve jménu Ježíšovu. I propustili je. 41Oni pak šli z toho shromáždění, radujíce se, že jsou hodni učiněni trpěti protivenství pro jméno Pána Ježíše. 42Na každý pak den nepřestávali v chrámě i po domích učiti a zvěstovati Ježíše Krista.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 2 ANANIAS AND SAPPHIRA. (
Acts 5:1-
Acts 5:11)
kept back part of the price, his wife also being privy to it--The coolness with which they planned the deception aggravated the guilt of this couple.
brought a certain part--pretending it to be the whole proceeds of the sale.
3 why hath Satan filled--"why . . . fill--"why hast thou suffered him to fill"
thine heart--so criminally entertaining his suggestion? Compare
Acts 5:4, "why hast thou conceived this thing in thine heart?" And see
John 13:2,
John 13:27.
to lie to the Holy Ghost--to men under His supernatural illumination.
4 While it remained, was it not thine own? and after it was sold, was it not in thine own power?--from which we see how purely voluntary were all these sacrifices for the support of the infant community.
not lied to men but God--to men so entirely the instruments of the directing Spirit that the lie was rather told to Him: language clearly implying both the distinct personality and the proper divinity of the Holy Ghost.
5 Ananias . . . gave up the ghost . . . great fear came on all that heard these things--on those without the Christian circle; who, instead of disparaging the followers of the Lord Jesus, as they might otherwise have done on the discovery of such hypocrisy, were awed at the manifest presence of Divinity among them, and the mysterious power of throwing off such corrupt matter which rested upon the young Church.
6 the young men--some of the younger and more active members of the church, not as office-bearers, nor coming forward now for the first time, but who probably had already volunteered their services in making subordinate arrangements. In every thriving Christian community such volunteers may be expected, and will be found eminently useful.
7 Tell me whether ye sold the land for so much--naming the sum.
9 How is it that ye have agreed together--(See on
Acts 5:2).
to tempt the Spirit--try whether they could escape detection by that omniscient Spirit of whose supernatural presence with the apostles they had had such full evidence.
feet of them that buried thy husband are at the door--How awfully graphic!
10 buried her by her husband--The later Jews buried before sunset of the day of death.
11 And great fear came upon all the church, &c.--This effect on the Christian community itself was the chief design of so startling a judgment; which had its counterpart, as the sin itself had, in Achan (Jos. 7:1-26), while the time--at the commencement of a new career--was similar.
12 THE PROGRESS OF THE NEW CAUSE LEADS TO THE ARREST OF THE APOSTLES--THEY ARE MIRACULOUSLY DELIVERED FROM PRISON, RESUME THEIR TEACHING, BUT ALLOW THEMSELVES TO BE CONDUCTED BEFORE THE SAMHEDRIM. (
Acts 5:12-
Acts 5:26)
Solomon's Porch--(See on
John 10:23).
13 of the rest durst no man join himself, &c.--Of the unconverted none ventured, after what had taken place, to profess discipleship; but yet their number continually increased.
15 into the streets--"in every street."
on beds and couches--The words denote the softer couches of the rich and the meaner cribs of the poor [BENGEL].
shadow of Peter . . . might overshadow some of them--Compare
Acts 19:12;
Luke 8:46. So Elisha. Now the predicted greatness of Peter (
Matt 16:18), as the directing spirit of the early Church, was at its height.
17 sect of the Sadducees--See on
Acts 4:1 for the reason why this is specified.
19 by night--the same night.
20 all the words of this life--beautiful expression for that Life in the Risen One which was the burden of their preaching!
21 entered into the temple, &c.--How self-possessed! the indwelling Spirit raising them above fear.
called . . . all the senate, &c.--an unusually general convention, though hastily summoned.
23 the prison . . . shut . . . keepers . . . before the doors, but . . . no man within--the reverse of the miracle in
Acts 16:26; a similar contrast to that of the nets at the miraculous draughts of fishes (
Luke 5:6;
John 21:11).
24 they doubted--"were in perplexity."
26 without violence, for they feared, &c.--hardened ecclesiastics, all unawed by the miraculous tokens of God's presence with the apostles, and the fear of the mob only before their eyes!
27 SECOND APPEARANCE AND TESTIMONY BEFORE THE SAMHEDRIM--ITS RAGE CALMED BY GAMALIEL--BEING DISMISSED, THEY DEPART REJOICING, AND CONTINUE THEIR PREACHING. (Acts 5:27-42)
ye have filled Jerusalem with your doctrine--noble testimony to the success of their preaching, and (for the reason mentioned on
Acts 4:4) to the truth of their testimony, from reluctant lips!
28 intend to bring this man's blood upon us--They avoid naming Him whom Peter gloried in holding up [BENGEL]. In speaking thus, they seem to betray a disagreeable recollection of their own recent imprecation, His blood be upon us," &c. (
Matt 27:25), and of the traitor's words as he threw down the money, "I have sinned in that I have betrayed innocent blood" (
Matt 27:4).
29 Then Peter, &c.--(See on
Acts 2:22, and
Acts 3:13, &c.).
31 Prince and a Saviour--the first word expressing that Royalty which all Israel looked for in Messiah, the second the Saving character of it which they had utterly lost sight of. Each of these features in our Lord's work enters into the other, and both make one glorious whole (compare
Acts 3:15;
Heb 2:10).
to give--dispensing as a "Prince."
repentance and remission of sins--as a "Saviour"; "repentance" embracing all that change which issues in the faith which secures "forgiveness" (compare
Acts 2:38;
Acts 20:21). How gloriously is Christ here exhibited; not, as in other places, as the Medium, but as the Dispenser of all spiritual blessings!
32 we are his witnesses . . . and the Holy Ghost--They as competent human witnesses to facts, and the Holy Ghost as attesting them by undeniable miracles.
33 cut to the heart and took--"were taking."
counsel to slay them--How different this feeling and the effect of it from that "pricking of the heart" which drew from the first converts on the day of Pentecost the cry, "Men and brethren, what shall we do?" (
Acts 2:37). The words used in the two places are strikingly different.
34 Then stood up . . . Gamaliel--in all probability one of that name celebrated in the Jewish writings for his wisdom, the son of Simeon (possibly the same who took the infant Saviour in his arms,
Luke 2:25-
Luke 2:35), and grandson of HILLEL, another celebrated rabbi. He died eighteen years before the destruction of Jerusalem [LIGHTFOOT].
35 Theudas--not the same with a deceiver of that name whom JOSEPHUS mentions as heading an insurrection some twelve years after this [Antiquities, 20.5.1], but some other of whom he makes no mention. Such insurrections were frequent.
37 Judas of Galilee--(See on
Luke 2:2, and
Luke 13:1-
Luke 13:3) [JOSEPHUS, Antiquities, 13.1.1].
38 if . . . of men, it will come to naught--This neutral policy was true wisdom, in the then temper of the council. But individual neutrality is hostility to Christ, as He Himself teaches (
Luke 11:23).
40 beaten them--for disobeying their orders (compare
Luke 23:16).
41 departed . . . rejoicing that they were counted worthy to suffer shame for his name--"thought worthy by God to be dishonored by man" (
Matt 5:12;
1Pet 4:14,
1Pet 4:16) [WEBSTER and WILKINSON]. This was their first taste of persecution, and it felt sweet for His sake whose disciples they were.
42 in every house--in private. (See on
Acts 2:46).
ceased not to preach Jesus Christ--that is, Jesus (to be the) Christ.