Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 A Šavel stále ještě soptil proti učedníkům Páně výhružkami a krveproléváním; šel za veleknězem
2 a vyžádal si od něho listy pro synagogy v Damašku: kdyby tam našel nějaké stoupence té Cesty, muže nebo ženy, aby je mohl přivést v poutech do Jeruzaléma.
3 Putoval a už se blížil k Damašku, když ho najednou oblila jakási záře z nebe.
4 Padl na zem a uslyšel hlas, který mu říkal:,,Šavle, Šavle, proč mě pronásleduješ?``
5 "Kdo jsi, Pane?" zeptal se. A on: "Já jsem Ježíš, kterého ty pronásleduješ.
6 Ale vstaň, vejdi do města, a bude ti řečeno, co máš dělat."
7 Muži, kteří s ním putovali, se zastavili a oněměli úžasem: slyšeli sice ten hlas, ale nikoho neviděli.
8 Šavel vstal ze země, ale třebaže měl otevřené oči, nic neviděl. Vzali ho za ruku a dovedli do Damašku.
9 Po tři dny neviděl, nic nejedl ani nepil.
10 V Damašku žil jeden učedník jménem Ananiáš. Toho Pán ve vidění zavolal: "Ananiáši!" - "Tu jsem, Pane," odpověděl.
11 "Seber se," pokračoval Pán,,,jdi do Přímé ulice a v Judově domě se poptej po jistém Šavlovi z Tarsu. Právě se totiž modlí
12 a uviděl muže jménem Ananiáš, jak vchází a vzkládá na něho ruce, aby mu vrátil zrak.``
13 Ananiáš odpověděl:,,Pane, slyšel jsem mnoho lidí mluvit o tom muži a vyprávět o všem zlém, co způsobil tvým svatým v Jeruzalémě.
14 I tady má plnou moc od velekněží, aby spoutal všechny, kdo vzývají tvé jméno.``
15 Ale Pán mu řekl:,,Jdi, neboť jeho jsem si vyvolil za nástroj, aby nesl mé jméno před pohanské národy, krále a Izraelity.
16 Já sám mu totiž ukáži vše, co pro mé jméno bude muset vytrpět.``-
17 Ananiáš tedy odešel, vešel do toho domu, vložil na Šavla ruce a řekl mu: "Šavle, bratře, posílá mě Pán, ten Ježíš, který se ti zjevil na cestě, kudy jsi šel, a to proto, abys zase nabyl zraku a abys byl naplněn Duchem Svatým."
18 V té chvíli mu jako by z očí spadly šupiny a on zase prohlédl. Ihned byl pokřtěn;
19 potom pojedl a vrátily se mu síly. Strávil několik dní s učedníky v Damašku
20 a hned začal v synagogách hlásat Ježíše a prohlašovat o něm, že je Syn Boží.
21 Všichni, kdo ho slyšeli, žasli a říkali: "Což právě on v Jeruzalémě nepronásledoval krutě ty, kdo tohle jméno vzývají, a sem nepřišel právě proto, aby je v poutech odvedl k velekněžím?"
22 Ale Šavel neustále nabýval na síle a přiváděl Židy v Damašku do úzkých tím, jak dokazoval, že Ježíš je opravdu Kristus.
23 Po nějakém čase se Židé smluvili, že ho zahubí.
24 Ale Šavel se o jejich spiknutí doslechl. Ve dne v noci dokonce hlídali městské brány, aby ho mohli zahubit.
25 Učedníci ho tedy v noci vzali a v koši ho spustili z městských hradeb.
26 Když přišel do Jeruzaléma, pokoušel se připojit k učedníkům, ale všichni se ho báli a nevěřili, že je opravdu učedník.
27 Tehdy se ho ujal Barnabáš, přivedl ho k apoštolům a vyprávěl jim, jak Šavel na cestě uviděl Pána, který k němu mluvil, a s jakou neohrožeností ve jménu Ježíšově v Damašku kázal.
28 Od té doby s nimi v Jeruzalémě vcházel i vycházel a neohroženě kázal ve jménu Páně.
29 Obracel se rovněž k Helénistům a přel se s nimi; oni mu však ukládali o život.
30 Když se to bratři dozvěděli, odvedli ho do Caesareje a odtud ho vypravili do Tarsu.
31 Mezitím měly církve v celém Judsku, Galileji i Samařsku klid; utvářely se a žily v bázni Páně a Duch Svatý je naplňoval svou útěchou.
32 Petr, jenž všude obcházel, zašel rovněž ke svatým, kteří bydleli v Lyddě.
33 Nalezl tam člověka jménem Eneáš, který byl osm let upoutaný na lůžko; byl ochrnulý.
34 Petr mu řekl: "Eneáši, Ježíš Kristus tě uzdravuje. Vstaň a sám si ustel lože." A on ihned vstal.
35 Viděli ho všichni obyvatelé Lyddy i Saronské pláně a obrátili se k Pánu.
36 Mezi učedníky v Joppe byla žena jménem Tabita, řecky Dorkas. Konala hojně dobré skutky a rozdávala almužny.
37 A tenkrát právě onemocněla a zemřela. Umyli ji a uložili v horním pokoji.
38 Protože Lydda není daleko od Joppe a učedníci se dozvěděli, že je tam Petr, vyslali k němu dva muže s prosbou: "Bez meškání k nám přijď."
39 Petr se s nimi ihned vydal na cestu. Jakmile dorazil, zavedli ho do horního pokoje a tam se kolem něho s nářkem shlukly všechny vdovy a ukazovaly mu tuniky a pláště, které šila Dorkas, když byla s nimi.
40 Petr poslal všechny ven a pak se vkleče pomodlil. Potom se obrátil k mrtvé a řekl: "Tabito, vstaň." Ona otevřela oči, a když uviděla Petra, posadila se.
41 Petr ji vzal za ruku a pozdvihl ji. Pak zavolal svaté a vdovy a ukázal jim ji živou.
42 Dozvědělo se to celé Joppe a mnozí uvěřili v Pána.
43 Petr zůstal nějakou dobu v Joppe u koželuha jménem Šimon.