Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Přívětivá odpověď uklidňuje zlost, urážlivé slovo hněv rozpoutává.
2 Jazyk moudrých zpříjemňuje vědění, ústa hlupáků chrlí pošetilost.
3 Všude jsou Jahvovy oči, pozorují zlovolné i dobrotivé.
4 Zklidňující jazyk je stromem života, zvrácený jazyk láme srdce.
5 Blázen pohrdá otcovským trestem, kdo dbá na pokárání, je chytrý.
6 Hojný je majetek v domě spravedlivého, ale zlovolníkovy zisky jsou zdrojem neklidu.
7 Rty moudrých šíří vědění, ne tak srdce hlupáků.
8 Oběť zlovolníků se Jahvovi oškliví, ale modlitba přímých mužů je mu slastí.
9 Jahve si oškliví špatné chování; ale má rád toho, kdo jde za spravedlností.
10 Přísný trest tomu, kdo sejde ze stezky; kdo nenávidí pokárání, zemře.
11 Šeol i zánik jsou před Jahvem: oč víc srdce lidských dětí.
12 Posměváčkovi se nelíbí, je-li napomínán, s moudrými téměř nikdy nechodívá.
13 Radostné srdce rozjasňuje tvář, zarmoucené srdce skličuje ducha.
14 Rozumné srdce vyhledává vědění, ústa hlupáků se sytí pošetilostí.
15 Pro chudáka jsou všechny dny špatné, pro radostné srdce je tu neustálá hostina.
16 Lepší je málo spolu s bázní z Jahva; než bohatá pokladnice spolu s neklidem.
17 Lepší je troška zeleniny spolu s láskou než tučný vůl spolu s nenávistí.
18 Prchlivý muž vyvolává hádku, muž pomalý ke hněvu spor utišuje.
19 Lenochova cesta je jako plot z trní, stezka přímých mužů je široká a rovná.
20 Moudrý syn obveseluje otce, hloupý muž pohrdá svou matkou.
21 Pošetilost je radostí muži bez rozumu, rozumný muž jde přímo svou cestou.
22 Bez zralé úvahy záměry ztroskotávají, díky četným rádcům se uskutečňují.
23 Člověk má radost, když mu z úst zazní odpověď, jak dobrá je odpověď v pravý čas.
24 Prozíravému muži patří stezka života, jež vede vzhůru, aby se vyhnul šeolu dole.
25 Jahve boří dům zpupných, ale znovu vztyčuje mezník vdovy.
26 Jahve si ošliví zlé záměry; ale laskavá slova jsou čistá.
27 Kdo dychtí po lupu, znepokojuje svůj dům, kdo nenávidí dary, bude žít.
28 Srdce spravedlivého přemítá, než odpoví, ústa zlovolníků chrlí zlobu.
29 Jahve se straní zlovolných, ale slyší modlitbu spravedlivých.
30 Laskavý pohled potěší srdce, dobrá zpráva oživuje síly.
31 Ucho pozorné k blahodárnému pokárání má příbytek mezi moudrými.
32 Kdo odmítá trest, sám sebou pohrdá, kdo poslouchá pokárání, nabývá rozumu.
33 Bázeň z Jahva je pravidlem moudrosti, slávě předchází pokora.