Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Álef. Jsem člověk, jenž zakusil bídu pod metlou jeho rozlícení.
2 On mě hnal a přinutil kráčet temnotou beze světla.
3 Jen proti mně zas a zas obrací svou ruku po celý den.
4 Bét. Rozdrásal mi tělo i kůži, polámal mi kosti.
5 Vztyčil proti mně stavby, obklíčil mi hlavu trápením.
6 Přinutil mě bydlet v temnotách jako ty, kdo jsou navždy mrtví.
7 Gimel. Zazdil mě, a já nemohu ven; těžkými učinil moje okovy.
8 Třebaže křičím a volám, on mou modlitbu umlčuje.
9 Cesty mi zastavěl tesanými kvádry, stezky mi zatarasil.
10 Dálet. Je pro mne jako číhající medvěd, lev na čekané.
11 Zmátl mé cesty a rozsápal mě, takže jsem učiněný postrach.
12 Napjal svůj luk a zamířil na mne jako na terč pro své šípy.
13 Hé. Do ledví mi zabodl šípy ze svého toulce.
14 Jsem všemu svému lidu na posměch, po celý den si o mně zpívají písničku.
15 Nasytil mě hořkostí, pelyňkem mě opojil.
16 Vav. Zuby mi polámal o štěrk, popelem mě živil.
17 Má duše je zbavena pokoje, zapomněl jsem, co je štěstí!
18 Řekl jsem: U konce je mé žití, má naděje, jež pocházela od Jahva.
19 Zajin. Vzpomeň si na mou bídu a úzkost: je to pelyněk a žluč!
20 Vzpomíná si, vzpomíná si na to má duše a sesouvá se ve mně.
21 Hle, co připomenu svému srdci, abych opět nabyl naděje:
22 Chet. Jahvova přízeň neskončila, nevyčerpal se jeho soucit;
23 každého rána se obnovují, veliká je jeho věrnost!
24 „Můj podíl je Jahve!“ říká má duše, „proto v něho doufám.“
25 Tet. Dobrý je Jahve k tomu, kdo v něho důvěřuje, k duši, jež ho hledá.
26 Dobré je potichu očekávat Jahvovu spásu.
27 Dobré je, když člověk nese jařmo už od mládí,
28 Jod. ať o samotě a mlčky usedne, když je Pán na něho vloží,
29 ať položí svá ústa do prachu: Snad je tu nějaká naděje!
30 Ať nastaví tvář tomu, kdo ho bije, ať se nasytí potupami!
31 Kaf. Vždyť Pán neodvrhuje lidské tvory navždy:
32 pokud zkrušil, slitovává se podle své velké dobrotivosti.
33 Vždyť není rád, když pokořuje a kormoutí lidské syny!
34 Lámed. Když se dupe a šlape v nějaké zemi po všech vězních,
35 když se překrucuje lidské právo před tváří Nejvyššího,
36 když se některému člověku ubližuje v soudní při, což to Pán nevidí?
37 Mém. Komu stačí jen promluvit, a stane se? Což nerozhoduje Pán?
38 Což z úst Nejvyššího nevychází zlé i dobré?
39 Proč by měl člověk reptat? Ať se spíš odvážně postaví svým hříchům!
40 Nún. Zpytujme svou cestu, zkoumejme ji a vraťme se k Jahvovi.
41 Pozvedněme své srdce i své ruce k Bohu, jenž je na nebi.
42 To my jsme zhřešili; my jsme vzpurní: Ty jsi neodpustil!
43 Sámek. Zahalil ses hněvem a pronásledoval jsi nás, bez milosti jsi pobíjel.
44 Zahalil ses do oblaku, aby modlitba neprošla.
45 Udělal jsi z nás smetí, vyvrhele mezi národy.
46 Pé. Otvírali si na nás ústa všichni ti naši nepřátelé.
47 Děs a jáma byly naším údělem, lomoz a zkáza.
48 Proudy se mi řinou z očí nad zkázou dcery mého lidu.
49 Ajin. Bez ustání pláčí mé oči, bez oddechu,
50 dokud se Jahve nepodívá a neshlédne z nebeské výsosti.
51 Oči mě bolí nad všemi dcerami mého města.
52 Çáde. Honili mě, proháněli jako ptáka ti, kdo si mě bezdůvodně oškliví.
53 Do jámy uvrhli můj život, házeli po mně kamením.
54 Vody mi stouply nad hlavu, říkal jsem: „Je po mně veta!“
55 Kóf. Vzýval jsem tvé Jméno, Jahve, z hluboké jámy.
56 Uslyšel jsi můj křik, nebuď hluchý k mé modlitbě, k mému volání.
57 Nablízku jsi byl v den, kdy jsem tě volal. Řekl jsi: „Neboj se!“
58 Réš. Vedl jsi, Pane, spor mé duše, můj život jsi vykoupil.
59 Viděl jsi, Jahve, křivdu, jež se mi stala: zjednej mi spravedlnost.
60 Viděls veškerou jejich zuřivost, to, jak se všichni proti mně spikli.
61 Šín. Slyšel jsi, Jahve, jak uráželi, jak se všichni proti mně spikli,
62 řeči, které šeptali mí protivníci proti mně po celý den.
63 Ať sedají nebo vstávají, hleď: je to pořád táž písnička.
64 Táv. Odplať jim, Jahve, podle díla jejich rukou.
65 Zatvrď jim srdce, tvá kletba na ně.
66 S hněvem je pronásleduj, vyhlaď je z povrchu zemského.