Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Jahve promluvil k Mojžíšovi a řekl:
2 „Naplň pomstu Izraelitů na Madianitech. Pak budeš přibrán ke svým příbuzným.“
3 Mojžíš promluvil k lidu takto: „Ať se někteří z vás vyzbrojí k Jahvovu tažení proti Madianu, aby se Madianu splatila mzda Jahvovy pomsty.
4 Vypravíte do pole tisíc mužů za každý izraelský kmen.“
5 Ty tisíce z Izraele, po tisíci na kmen, poskytly dvanáct tisíc mužů vyzbrojených k tažení.
6 Mojžíš je vypravil do pole, po tisíci za kmen, a připojil k nim syna kněze Eleazara Pinchase s posvátnými předměty a trubkami k pokřikům.
7 Podnikli tažení proti Madianu, jak to Jahve nařídil Mojžíšovi, a zabili všechny mužského pohlaví.
8 Kromě toho zabili krále Madianu Eviho, Rekema, Sura, Chura a Rebu, pět madianských králů: rovněž zabili mečem Beorova syna Balaama.
9 Izraelité odvedli do zajetí ženy Madianitů s jejich malými dětmi, uloupili všechen jejich dobytek, všechna jejich stáda a všechen jejich majetek.
10 Zapálili města, která oni obývali, a také jejich tábořiště.
11 Pak vzali všechnu svou kořist, vše, co zajali, zvířata i lidi,
12 přivedli zajatce, lup i kořist Mojžíšovi a knězi Eleazarovi a celé obci Izraelitů až do tábora v moabských stepích, které leží u Jordánu poblíž Jericha.
13 Mojžíš, kněz Eleazar a všechna knížata obce jim vyšli z tábora vstříc.
14 Mojžíš se rozhněval na vojevůdce, náčelníky tisíců a náčelníky stovek, kteří se vraceli z té válečné výpravy.
15 Řekl jim: „Proč jste nechali naživu všechny ženy?
16 Ony byly na Balaamovu radu pro Izraelity příčinou nevěry vůči Jahvovi ve věci Peoru. Odtud ta pohroma, jež řádila v Jahvově obci.
17 Zabijte tedy všechny děti mužského pohlaví. Zabijte také všechny ženy, které poznaly muže a sdílely jeho lože.
18 Nechte naživu jen malé dívky, které nesdílely mužovo lože, a ty ať jsou vaše.
19 A vy, kteří jste někoho zabili nebo jste se dotkli nějaké mrtvoly, tábořte sedm dní mimo tábor. Třetího a sedmého dne očistěte sebe i své zajatce;
20 očistěte také veškerý oděv, všechny kožené předměty, všechny tkaniny z kozí srsti, všechny dřevěné předměty.“
21 Kněz Eleazar řekl bojovníkům, kteří se vraceli z onoho tažení: „Hle, článek Zákona, jejž Jahve předepsal Mojžíšovi.
22 Ale zlato, stříbro, bronz, železo, cín, olovo,
23 vše, co může vejít do ohně, necháte projít ohněm a bude to čisté; ale očištěno to bude teprve očistnými vodami. A vše, co nemůže vejít do ohně, ponoříte do vody.“
24 Sedmého dne si vyperete oděv a budete čistí. Potom se smíte navrátit do tábora.
25 Jahve promluvil k Mojžíšovi a řekl:
26 „Spolu s knězem Eleazarem a náčelníky rodin obce spočti lup a zajatce, lidi i zvířata.
27 Potom rozdělíš lup na polovinu mezi bojovníky, kteří podnikli tažení, a celek obce.
28 Jako dávku pro Jahva vyzdvihneš z podílu bojovníků, kteří podnikli tažení, po jednom z pěti set z lidí, ze skotu, z oslů i z bravu.
29 Vezmeš to z té poloviny, která jim připadá, a dáš to knězi Eleazarovi jako vyzdvižení pro Jahva.
30 Z poloviny, která připadá Izraelitům, vezmeš po jednom z padesáti z lidí, ze skotu, z oslů a z bravu, ze všech zvířat, a dáš to Leviovcům, kteří mají na starosti Jahvův Příbytek.“
31 Mojžíš a kněz Eleazar udělali, jak to Jahve přikázal Mojžíšovi.
32 A lup, zbytek kořisti, kterou uloupil oddíl, jenž vytáhl do pole, obnášel šest set sedmdesát pět tisíc kusů bravu,
33 sedmdesát dva tisíce kusů skotu,
34 šedesát jeden tisíc oslů,
35 a pokud šlo o lidi, o ženy, které nesdílely mužovo lože, celkem třicet dva tisíce osob.
36 Polovina z toho byla přidělena těm, kteří podnikli tažení, tedy tři sta třicet sedm tisíc pět set kusů bravu,
37 z toho šest set sedmdesát pět jako dávka pro Jahva,
38 třicet šest tisíc kusů skotu, z toho sedmdesát dva jako dávka pro Jahva,
39 třicet tisíc pět set oslů, z toho šedesát jeden jako dávka pro Jahva,
40 a šestnáct tisíc osob, z toho třicet dvě jako dávka pro Jahva.
41 Mojžíš dal dávku vyzdviženou pro Jahva knězi Eleazarovi, jak to Jahve nařídil Mojžíšovi.
42 Pokud jde o polovinu, která připadla Izraelitům a kterou Mojžíš oddělil od poloviny bojovníků,
43 tato polovina, podíl obce, obnášela tři sta třicet sedm tisíc pět set kusů bravu,
44 třicet šest tisíc kusů skotu,
45 třicet tisíc pět set oslů
46 a šestnáct tisíc osob.
47 Z této poloviny, podílu Izraelitů, vzal Mojžíš po jednom z padesáti z lidí i ze zvířat a dal je Leviovcům, kteří mají na starosti Jahvův Příbytek, jak to Jahve nařídil Mojžíšovi.
48 Velitelé tisíců, které podnikly tažení, náčelníci tisíců a náčelníci stovek, přišli za Mojžíšem
49 a řekli mu: „Tví služebníci sečetli bojovníky, jež měli pod sebou; ani jeden z nich nechybí.
50 Proto každý přinášíme jako obětní dar Jahvovi, co jsme našli ze zlatých věcí, náramky na paže a na zápěstí, prsteny, náušnice, pektorály, to nám poslouží jako usmíření před Jahvem.“
51 Mojžíš a kněz Eleazar od nich to zlato, všechny ty šperky, přijali.
52 Toto vyzdvižení zlata od náčelníků tisíců a náčelníků stovek, které vykonali pro Jahva, vyneslo celkem šestnáct tisíc sedm set padesát šekelů.
53 Každý bojovník měl svou vlastní kořist pro sebe.
54 Ale Mojžíš a kněz Eleazar přijali zlato od náčelníků tisíců a náčelníků stovek a přinesli je do Stanu setkávání, aby bylo připomínkou Izraelitů před Jahvem.