Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Král Aradu, Kanaánec, jenž bydlel v Negebu, se dozvěděl, že Izrael přichází cestou z Atarim. Zaútočil na Izraele a některé z jeho lidu zajal.
2 Izrael tedy učinil Jahvovi tento slib: „Vydáš-li tento lid do mé moci, uvalím na jeho města klatbu.“
3 Jahve vyslyšel Izraelův hlas a vydal Kanaánce do jeho moci. Uvalili na ně i na jejich města klatbu. Dali tomu místu jméno Chorma.
4 Z hory Hór odešli cestou k moři Suf, aby obešli zemi Edom. Cestou lid ztratil trpělivost.
5 Mluvil proti Bohu a proti Mojžíšovi: „Proč jste nás vyvedli z egyptské země? Abychom zemřeli na této poušti? Neboť zde není ani chléb, ani voda; téhle hladové stravy už máme až po krk.“
6 Tu Bůh poslal na lid ohnivé hady, jejichž uštknutím mnoho lidí v Izraeli zahynulo.
7 Lid přišel a řekl Mojžíšovi: „Zhřešili jsme, že jsme mluvili proti Jahvovi a proti tobě. Přimluv se u Jahva, aby od nás ty hady odvrátil.“ Mojžíš se za lid přimlouval
8 a Jahve mu odpověděl: „Zpodob si Ohnivce a dej ho na nějakou korouhev. Kdokoli bude uštknut a podívá se na něj, zůstane naživu.“
9 Mojžíš tedy zpodobil měděného hada a dal ho na korouhev, a pokud některého muže uštkl had, podíval se na toho měděného hada a zůstal naživu.
10 Izraelité odešli a utábořili se v Obotu.
11 Potom odešli z Obotu a utábořili se v Ije-Abarim, na poušti hraničící na straně vycházejícího slunce s Moabem.
12 Odtud odešli a utábořili se na potoce Zeredu.
13 Odtud odešli a utábořili se za Arnonem. Tento potok v poušti vytékal ze země Amoritů. Neboť Arnon byl na hranicích Moabu, mezi Moabity a Amority.
14 Proto se také říká v knize Jahvových válek:...Vaheb u Sufy a potok Arnon
15 a svah rokle, jenž se sklání ke krajině Ar a opírá se o hranici Moabu.
16 A odtud šli do Beeru - A o této studni Jahve Mojžíšovi řekl: „Shromáždi lid a já jim dám vodu.“
17 Tu Izrael zazpíval tuto píseň: O Studni. Opěvujte ji,
18 studnu, kterou vykopala knížata, kterou vyvrtali náčelníci lidu žezlem, svými holemi. - a z pouště do Matany,
19 z Matany do Nachalielu, z Nachalielu do Bamotu
20 a z Bamotu do údolí, jež se otvírá do moabských polí, k výšinám Pisgy, jež je obrácena k poušti a vévodí jí.
21 Izrael vypravil posly se vzkazem ke králi Amoritů Sichonovi:
22 „Chtěl bych projít tvou zemí. Neodbočíme přes pole ani přes vinice; nebudeme pít vodu ze studní; půjdeme královskou cestou, dokud nepřejdeme tvé území.“
23 Ale Sichon nenechal Izraele projít svou zemí. Shromáždil všechen svůj lid, vytáhl do pouště Izraeli vstříc a došel až do Jahsy, kde svedl s Izraelem bitvu.
24 Izrael ho pobil ostřím meče a dobyl jeho zem od Arnonu až po Jabok, až k synům Amonovým, neboť Jazer leží na amonské hranici.
25 Izrael se zmocnil všech těch měst. Obsadil všechna města Amoritů, Chešbon a všechno, co k němu patřilo.
26 Chešbon byl totiž hlavním městem krále Amoritů Sichona. A Sichon válčil předtím s prvním králem Moabu a odňal mu celou jeho zem až po Arnon.
27 A proto říkají básníci: Pojďte do Chešbonu, ať se zase vystaví, ať je dobře založeno Sichonovo město!
28 Z Chešbonu vyšlehl oheň, plamen ze Sichonova města, pozřel Ar Moab, pohltil výšiny Arnonu.
29 Běda ti, Moabe! Jsi ztracen, Kemošův lide! On dělá ze svých synů uprchlíky a ze svých dcer zajatkyně krále Amoritů, Sichona.
30 Ale jejich potomstvo bylo zničeno od Chešbonu až po Dibon a my jsme založili oheň od Nofachu a až po Medbu.
31 Izrael se usadil v zemi Amoritů.
32 Mojžíš poslal na výzvědy do Jazeru a Izrael se ho zmocnil i s tím, co k němu patřilo; vyhnal Amority, kteří tam bydleli.
33 Potom se vydali směrem k Bašanu a vystoupili tam. Král Bašanu Og jim vytáhl vstříc se vším svým lidem a svedl s ním v Edrej bitvu.
34 Jahve řekl Mojžíšovi: „Neboj se, neboť jsem ho vydal do tvé moci, jeho, všechen jeho lid i jeho zem. Naložíš s ním, jak jsi naložil s králem Amoritů Sichonem, který bydlel v Chešbonu.“
35 Porazili jeho, jeho syny a jeho lid a nikdo jim neunikl. Zmocnili se jeho země.