Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Jahve promluvil k Mojžíšovi a řekl:
2 „Vyšli po jednom muži z každého kmene, aby prozkoumali zemi Kanaán, kterou dávám Izraelitům. Vyšlete všechna jejich knížata.“
3 Na Jahvův příkaz je Mojžíš vyslal z pouště Paran. Všichni ti muži byli náčelníci Izraelitů.
4 Toto jsou jejich jména: Za Rubenův kmen Zakurův syn Šamua;
5 za Simeonův kmen Choriho syn Šafat;
6 za Judův kmen Jefuneho syn Kaleb;
7 za Izacharův kmen Josefův syn Jigeal;
8 za Efraimův kmen Nunův syn Hošea;
9 za Benjaminův kmen Rafuův syn Palti;
10 za Zabulonův kmen Sodiho syn Gadiel;
11 za Josefův kmen, za kmen Manasesův Susiho syn Gadi;
12 za Danův kmen Gemaliho syn Amiel;
13 za Ašerův kmen Mikaelův syn Setur;
14 za Neftaliho kmen Vafsiho syn Nachbi;
15 za Gadův kmen Makiho syn Geuel.
16 To jsou jména mužů, které Mojžíš vyslal na průzkum té země. Potom dal Mojžíš Nunovu synu Hošeovi jméno Jozue.
17 Mojžíš je vyslal na průzkum země Kanaánu: „Vystupte do Negebu, potom vystupte do hor.
18 Podívejte se, jaká ta země je; jaký je lid, jenž ji obývá, silný či slabý, roztroušený či početný;
19 jaká je země, kterou obývá, dobrá či špatná; jaká jsou města, která obývá, tábory či opevněná města;
20 jaká je zem, úrodná či chudá, zalesněná či nikoli. Hlavu vzhůru. Naberte z plodů té země.“ Bylo to v době raných hroznů.
21 Šli prozkoumat tu zem, od pouště Sin až k Rechobu, Vstupu do Hamatu.
22 Nahoru šli Negebem a došli k Hebronu, kde žili Anakovci Achiman, Šešaj a Talmaj. (Hebron byl založen sedm let před Tanisem v Egyptě.)
23 Došli do údolí Eškol; uřízli tam jeden šlahoun a jeden hrozen révy, což nesli dva na jedné tyči, a také granátová jablka a fíky.
24 To místo pojmenovali údolí Eškol podle onoho hroznu, jejž tam Izraelité uřízli.
25 Po čtyřiceti dnech se z průzkumu té země vrátili.
26 Přišli za Mojžíšem, Áronem a celou obcí Izraele v Kadeši, v poušti Paran. Podali jim i celé obci zprávu a ukázali jim plody té země.
27 Vyprávěli jim toto: „Šli jsme do té země, kam jsi nás vyslal. Opravdu oplývá mlékem a medem; toto jsou její plody.
28 Lid, jenž ji obývá, je nicméně mocný; města jsou opevněná, velmi veliká; viděli jsme tam dokonce Anakovy potomky.
29 Oblast Negebu obývají Amalečané; hory Chetité, Amorité, Jebusané; mořské pobřeží a břehy Jordánu Kanaánci.“
30 Kaleb oslovil lid shromážděný u Mojžíše: „Musíme vyrazit,“ říkal, „a dobýt tu zem: dokážeme to.“
31 Ale muži, kteří ho doprovázeli, odpověděli: „Nemůžeme proti tomu lidu vyrazit, neboť je silnější než my.“
32 A začali před Izraelity hanět zem, v níž byli na průzkumu: „Země, kterou jsme prozkoumávali, je taková země, jež pohlcuje své obyvatele. Všichni, které jsme tam viděli, jsou muži vysokého vzrůstu.
33 Viděli jsme tam i obry (Anakovy syny, potomstvo Obrů). Připadali jsme si jako kobylky a tak nějak jsme jistě připadali i jim.“