Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Pět knih Mojžíšových (Chamiša chumšej Tora)
Jedná se o nový (2012) hebrejsko-český překlad pěti knih Mojžíšových, který „má na svědomí“ vrchní zemský rabín Karol Efraim Sidon. A když říkám hebrejsko-český překlad, myslím to doslova. Na pravé stránce máte hebrejský text, na levé stránce pak český překlad. Takže bibli čtete (pro nás, co obvykle píšeme a čteme zleva doprava) od konce :-) Jedná se o velice přesný (doslovný) překlad, který se snaží i o zachování stylu originálního hebrejského textu (podání). Díky tomu je možné postřehnout styl hebrejského vyjadřování. Menším problémem pro někoho může být to, že autor přepisuje vlastní jména biblických postav tak, jak jsou v originále. S nakladatelstvím Sefer a autorem překladu se mi podařilo domluvit souhlas (5/2016) se zobrazením tohoto překladu zde ve Studijní on-line bibli (SOB).
1 Jednou se stalo, že lid začal hořekovat jako nad mrtvým, což v Hospodinových uších bylo zlé, a Hospodin to slyšel, jeho hněv vzplanul a přeskočil na ně Hospodinův požár a stravoval už okraje tábora.
2 Tu lid volal k Mošemu a Moše se modlil k Hospodinu a oheň se stáhl.
3 Pojmenoval to místo jménem Tavera (spáleniště), protože je spálil Hospodinův oheň.
4 [Jindy] posedla tu lůzu, jež byla mezi nimi, žádost po požitku, a také synové Jisraele se vraceli a plakali, říkajíce: „Kdo nás nakrmí masem?
5 Vzpomněli jsme si na ty ryby, které jsme zdarma jídali v Micrajim, na dýně, na melouny, na zeleninu, cibuli a česnek!
6 A teď je naše duše vyschlá, nic z toho není, naše oči nevidí nežli ten man!“
7 A man byl jako koriandrové zrnko a jeho povrch se leskl jako krystal.
8 Lid se rozcházel, sbírali jej a mleli mezi kameny nebo tloukli v hmoždíři a pak jej vařili v hrnci a dělali z něj koláče, a jeho chuť byla jako olejnatá šťáva.
9 A když v noci na tábor padala rosa, padal s ní i ten man.
10 A jak Moše slyšel, že lid po svých rodinách každý před vchodem svého stanu pláče a že Hospodinův hněv vzplál tak mocně, bylo v očích Mošeho všechno špatně.
11 A Moše řekl Hospodinu: „Proč škodíš svému služebníku, proč jsem nenalezl milost v tvých očích, žes naložil všechen ten lid na mne?
12 Copak jsem já otěhotněl tímhle lidem, copak jsem ho porodil, že mi říkáš: Přines ho na tu půdu, již jsem odpřisáhl tvým otcům, ve svém náručí jako vychovatel nosí děcko!
13 Kde vezmu maso, abych je dal tomuhle lidu, vždyť u mě pláčí, říkajíce: Dej nám maso, ať se najíme!
14 Nemohu tento lid sám unést, je na mě těžký!
15 A jestli mi tohle děláš a nalezl jsem milost ve tvých očích, raději mne, prosím, zabij, ať se nemusím dívat na zlo, které mne potkalo!“
16 A Hospodin řekl Mošemu: „Seber mi sedmdesát mužů ze starších Jisraele, o kterých víš, že jsou to starší Jisraele a jeho vůdcové, vezmi je ke stanu setkání a ať se tam s tebou postaví.
17 Já sestoupím, promluvím tam s tebou, a z toho ducha, který je na tobě, předám na ně, a oni pak tíhu toho lidu ponesou s tebou a již neponeseš sám.
18 Tomu lidu však pověz: Když jste plakali do uší Hospodinu říkajíce, kdo nás nakrmí masem, vždyť by nám bylo v Micrajim lépe, posvěťte se nazítří a najíte se masa, Hospodin vám dá maso a budete jíst!
19 Ne jeden den, ne dva dny, ne pět dnů, ne deset dnů a ne dvacet dnů.
20 Ale celý měsíc dní, dokud vám nepoleze z úst a nebudete je zvracet! Za to, že jste si zhnusili Hospodina, jenž je ve vašem nitru, a že jste před ním plakali, říkajíce: Proč jen jsme odešli z Micrajim?“
21 A Moše řekl: „Šest set tisíc dospělých mužů činí lid, v jehož nitru jsem, a ty jsi řekl: Dám jim maso a budou je jíst celý měsíc.
22 Brav a skot by pro ně bylo třeba zařezat, a kde ho kdo najde, a kdyby pro ně všechny mořské ryby byly shromážděny, kde je kdo nalezne?“
23 Hospodin však Mošemu řekl: „Zkrátila se Hospodinu ruka? Nyní uvidíš, zdali se mé slovo potvrdí či ne!“
24 Nato Moše vyšel a pověděl lidu Hospodinova slova a sebral sedmdesát mužů ze starších Jisraele a postavil je okolo stanu.
25 A Hospodin sestoupil v mračnu a mluvě s ním, přenesl na ně z toho ducha a oni bez ustání prorokovali.
26 V táboře však zůstali ze zapsaných dva muži, jeden se jmenoval Eldad a druhý Medad, a ten duch na nich spočinul a oni prorokovali v táboře, aniž vyšli ze stanů.
27 Tu přiběhl chlapec, vyprávěl to Mošemu a řekl: „Eldad a Medad prorokují v táboře!“
28 A jeden z jeho žáků, Jehošua, syn Nunův, Mošeho obsluhoval a řekl: „Moše, můj pane, skoncuj s nimi!“
29 Moše mu však řekl: „Žárlíš kvůli mně? A co jestli Hospodin udělá proroky ze všeho lidu, dav jim ze svého ducha?“
30 (Sedmý volaný) A Moše se připojil k táboru, on i starší Jisraele.
31 A od Hospodina vyrazil vichr a uchvátil od západu křepelky a shodil je u tábora jeden den cesty sem a jeden den cesty tam kolem tábora a loket nad povrch země.
32 A lid se zvedl a den a noc a celý den nazítří sbírali ty křepelky; ten, kdo sebral nejméně, nasbíral na deset chomerů, a naskládali si je jako koberce kolem tábora.
33 Měli však ještě nerozkousané maso mezi zuby, když Hospodin vzplanul hněvem na ten lid a Hospodin ranil lid velikou pohromou.
34 Dal pak tomu místu jméno Kivrot hataava (Hroby žádostivosti), poněvadž tam ten poživačný lid pohřbili.
35 A z Kivrot hataava táhl lid do Chacerot a v Chacerot se zdrželi.