Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 V měsíci nisanu, dvacátého roku krále Artaxerxa, jsem vzal víno, protože jsem měl víno na starosti, a podal je králi. Předtím jsem nikdy nebyl smutný.
2 Proto mi král řekl: „Proč se tak smutně tváříš? Přece nejsi nemocný? Ne, je to zajisté něco, co rmoutí srdce!“ Velice jsem se polekal
3 a řekl jsem králi: „Ať je král živ navěky! Jak se nemám smutně tvářit, když město, v němž jsou hroby mých otců, je v troskách a jeho brány jsou sežehnuty ohněm?“
4 Král mi řekl: „Oč tedy žádáš?“ Vzýval jsem Boha nebe
5 a králi jsem odpověděl: „Zlíbí-li se králi a máš-li být spokojen se svým služebníkem, dovol mi odejít do Judy, do města hrobů mých otců, abych je znovu postavil.“
6 Král se mě zeptal - po jeho boku tehdy seděla královna: „Jak dlouho tvá cesta potrvá? Kdy se vrátíš?“ Stanovil jsem mu dobu, jež králi vyhovovala, a on mi dovolil odejít.
7 Ještě jsem králi řekl: „Líbí-li se to králi, ať mi dají listy pro místodržící Zaeufratí, aby mi povolili průchod, dokud nedorazím do Judy;
8 a také list pro dohližitele královské obory Asafa, aby mi dodal stavební dřevo na brány chrámové pevnosti, městské hradby a dům, v němž budu bydlet.“ Král mi v tom vyhověl, neboť nade mnou byla dobrotivá ruka mého Boha.
9 Odebral jsem se tedy k zaeufratským místodržícím a odevzdal jsem jim královy listy. Král mi dal jako doprovod důstojníky vojska a jezdce.
10 Když se to dozvěděli Choronita Sanbalat a amonitský úředník Tobija, velice je to pohněvalo, že nějaký muž přišel pracovat pro dobro Izraelitů.
11 Po příchodu do Jeruzaléma jsem tam tři dny zůstal.
12 Pak jsem spolu s několika muži v noci vstal a nikomu jsem nesvěřil, co mi můj Bůh vnukl, že mám pro Jeruzalém vykonat, a neměl jsem s sebou jiné zvíře k jízdě kromě svého vlastního.
13 V noci jsem tedy vyjel Údolní branou, odebral jsem se před Dračí pramen, pak ke Hnojné bráně: prohlédl jsem jeruzalémské hradby, jež měly průlomy a jejichž brány byly spáleny.
14 Pokračoval jsem cestou k Studniční bráně a ke Královu rybníku a už jsem nenacházel pro zvíře, na němž jsem seděl, průchod.
15 Potmě jsem tedy, stále prohlížeje hradby, vystoupil roklí nazpět a vstoupil jsem opět Údolní branou. Tak jsem se vrátil,
16 aniž představení věděli, kde jsem byl nebo co jsem dělal. Až dotud jsem Židům nic nesdělil: ani kněžím, ani velmožům, ani úředníkům, ani ostatním vedoucím díla;
17 tehdy jsem jim řekl: „Vidíte, v jaké jsme tísni: Jeruzalém je v troskách, jeho brány jsou spálené. Pojďte! Postavme znovu jeruzalémské hradby, a už nás nebudou urážet!“
18 A vysvětlil jsem jim, jak nade mnou byla dobrotivá ruka mého Boha a rovněž jsem jim vyprávěl o slovech, která řekl král. „Vstaňme a stavějme!“ zvolali a posílili si ruce k tomu krásnému dílu.
19 Při těch zprávách se nám Choronita Sanbalat, amonitský úředník Tobija a Arab Gešem posmívali, s pohrdáním se na nás dívali a říkali: „Co to děláte? To se vzbouříte proti králi?“
20 Ale já jsem jim odpověděl takto: „Bůh nebe nám dopřeje úspěch. My, jeho služebníci, se pustíme do stavby. Vy pak nemáte v Jeruzalémě podíl, ani právo, ani památku.“