Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Tu se Ježíš obrátil k zástupům i ke svým učedníkům a řekl:
2 ,,Na Mojžíšův stolec zasedli zákoníci a farizeové:
3 dělejte tedy a zachovávejte vše, co vám řeknou, ale neřiďte se podle jejich skutků; vždyť oni mluví, a nečiní.
4 Svazují těžká břemena a nakládají je lidem na ramena, ale sami jimi ani prstem pohnout nechtějí.
5 Jednají ve všem tak, aby u lidí vzbuzovali pozornost. Takto si dělají zvláště široké modlitební řemínky a zvlášť dlouhé třásně.
6 Rádi obsazují přední lehátko na hostinách a první sedadla v synagogách,
7 mají rádi, když je na veřejných prostranstvích lidé zdraví a oslovují ‘Rabbi’.
8 Vy však si nedávejte říkat ‘Rabbi’, neboť máte jen jednoho Mistra a vy všichni jste bratři.
9 Nikoho na zemi nenazývejte svým ‘ Otcem’, neboť máte jenom jediného Otce, nebeského.
10 Také si nedávejte říkat ‘ Učitelé’, neboť máte jediného Učitele, Krista.
11 Největší mezi vámi bude vaším služebníkem.
12 Každý, kdo se bude povyšovat, bude ponížen, a každý, kdo se bude ponižovat, bude povýšen.
13 Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Zavíráte před lidmi nebeské království! Sami ovšem nevcházíte a nenecháváte dokonce vejít ani ty, kdo by chtěli! [
14 ].
15 Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Obcházíte moře i souši, abyste získali jednoho proselytu, a když ho získáte, zaslouží si vaším přičiněním peklo dvakrát víc než vy.
16 Běda vám, slepí vůdcové! Říkáte: ‘Přísahá-li někdo při svatyni, neplatí to, ale přísahá-li při zlatu svatyně, je vázán!’
17 Blázni a slepci! Co má větší hodnotu, zlato nebo svatyně, která to zlato posvětila?
18 Dále říkáte: ‘Přísahá-li někdo při oltáři, neplatí to, ale přísahá-li při obětním daru, který tam leží, je vázán!’
19 Slepci! Co má tedy větší hodnotu: obětní dar, nebo oltář, který ten obětní dar posvěcuje?
20 A tak přísahá-li někdo při oltáři, přísahá při něm a při všem, co je na něm;
21 přísahá-li při svatyni, přísahá při ní a při tom, který v ní přebývá;
22 přísahá-li při nebi, přísahá při trůnu Božím a při tom, jenž na něm sedí.
23 Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Odvádíte desátek z máty, z kopru a z kmínu, a nedbali jste na důležitější věci v Zákoně, na spravedlnost, milosrdenství a věrnost; podle toho bylo třeba se řídit a to druhé nezanedbávat.
24 Slepí vůdcové, cedíte komára a polykáte velblouda.
25 Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Čistíte zvenku číše a mísy, zatímco uvnitř jsou plné loupeže a nezřízenosti!
26 Slepý farizeji! Napřed vyčisti vnitřek číše a mísy, aby pak i vnějšek byl čistý.
27 Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Podobáte se obíleným hrobům: navenek vypadají pěkně, ale uvnitř jsou plné kostí mrtvých a veškeré hniloby;
28 tak i vy, navenek se lidem zdáte spravedliví, ale uvnitř jste plní pokrytectví a nepravosti.
29 Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Stavíte náhrobky prorokům a zdobíte hroby spravedlivých
30 a přitom říkáte: ‘Kdybychom byli žili v dobách svých otců, nebyli bychom spolu s nimi prolévali krev proroků.’
31 Tím svědčíte sami proti sobě, vy jste syny těch, kteří vraždili proroky!
32 Tak tedy naplňte míru svých otců!
33 Hadi, zmijí plemeno! Jak budete moci uniknout odsouzení do pekla?
34 Hle, proto k vám posílám proroky, moudré muže a zákoníky: některé z nich zabijete a ukřižujete, některé ve svých synagogách zbičujete a budete pronásledovat z města do města,
35 aby na vás padla veškerá nevinná krev prolitá na zemi, od krve nevinného Ábela až po krev Barachiášova syna Zachariáše, kterého jste zavraždili mezi svatyní a oltářem!
36 Vpravdě vám říkám, to všechno padne na toto pokolení!
37 Jeruzaléme, Jeruzaléme, ty, jenž zabíjíš proroky a kamenuješ ty, kteří jsou k tobě posíláni, kolikrát jsem chtěl shromáždit tvé děti, tak jako kvočna si pod křídla shromažďuje svá kuřátka..., a vy jste nechtěli.
38 Hle, váš dům vám bude ponechán pustý.
39 Říkám vám totiž, od této chvíle mě neuvidíte, dokud neřeknete: Požehnaný, jenž přichází ve jménu Páně!``