Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Když se přiblížili k Jeruzalému a došli na dohled k Betfage na Olivové hoře, tu poslal Ježíš dva učedníky
2 a řekl jim: "Zajděte do vesnice, kterou máte naproti; a hned naleznete uvázanou oslici a spolu s ní oslátko; odvažte ji a přiveďte mi je.
3 A bude-li vám někdo něco říkat, řekněte: ‘Pán je potřebuje, ale hned je pošle nazpět!’"
4 To se přihodilo, aby se naplnil prorokův výrok:
5 Řekněte sionské dceři: Hle, přichází k tobě tvůj Král; mírný, jede na oslici a na oslátku, mláděti soumara.
6 Učedníci tedy šli a udělali, jak jim Ježíš nařídil,
7 přivedli oslici i oslátko. Potom na ně rozložili své pláště a Ježíš na ně nasedl.
8 Tu velmi početný zástup lidí rozprostíral na cestu pláště; jiní sekali větve ze stromů a stlali je na cestu.
9 Zástupy, které kráčely před ním i za ním, volaly: ,,Hosana Synu Davidovu! Požehnaný, jenž přichází ve jménu Páně! Hosana na výsostech!``
10 Když vjel do Jeruzaléma, celé město bylo na nohou: "Kdo je to?" říkalo se
11 a zástupy říkaly: "To je ten prorok Ježíš, z Nazareta v Galileji."
12 Potom Ježíš vešel do Chrámu a vyhnal všechny prodavače a kupce, kteří tam byli: zpřevracel stoly penězoměnců i stolice prodavačů holubic. --
13 A říká jim: "Je psáno: Můj dům bude nazýván domem modlitby. Ale vy z něho děláte doupě lupičů!"
14 Byli tam také slepí a kulhaví, ti k němu v Chrámě přistoupili a on je uzdravil.
15 Když velekněží a farizeové viděli divy, které tam Ježíš učinil, a ty děti, které v Chrámě volaly: "Hosana Synu Davidovu", rozhořčilo je to
16 a řekli mu: "Slyšíš, co oni říkají?" - "Ovšem," říká jim Ježíš;,,což jste nikdy nečetli toto: Z úst nemluvňat a kojenců sis připravil chválu?``
17 A nechal je být, vyšel z města a šel do Betánie a přenocoval tam.
18 Když se brzy ráno vracel do města, dostal hlad.
19 Uviděl u cesty fíkovník, přistoupil k němu, ale našel na něm jenom listí. Říká mu tedy: "Nikdy už neponeseš plody!" A v tom okamžiku ten fíkovník uschl.
20 Když to viděli učedníci, velice je to udivilo a řekli: "Jak to, že ten fíkovník v jediném okamžiku uschl?"
21 Ježíš jim odpověděl: "Vpravdě vám říkám, budete-li mít víru, která nezaváhá, uděláte nejen to, co jsem právě udělal s tím fíkovníkem, ale i když řeknete této hoře: ‘Zdvihni se a vrhni se do moře,’ stane se to.
22 A o cokoli budete s vírou v modlitbě prosit, to dostanete."
23 Vešel do Chrámu a učil, když tu k němu přistoupili velekněží a starší lidu a řekli mu: "Z jaké moci to děláš? A kdo ti tu moc dal?"
24 Ježíš jim odpověděl: "Také já vám položím otázku, jednu jedinou; odpovíte-li mi na ni, i já vám řeknu, z jaké moci to dělám.
25 Odkud byl Janův křest? Z nebe, nebo od lidí?" Ale oni mezi sebou uvažovali takto: "Řekneme-li: ‘Z nebe,’ on nám řekne: ‘Proč jste tedy v něho neuvěřili?’
26 A řekneme-li: ‘Od lidí,’ musíme se obávat zástupu, neboť všichni pokládají Jana za proroka."
27 A dali Ježíšovi tuto odpověď: "Nevíme." Také on jim odvětil: "Ani já vám nepovím, z jaké moci to dělám.
28 Co si však myslíte o tomto: Jeden člověk měl dva syny. Obrátil se na prvního a řekl: ‘Synu, běž dnes pracovat na vinici.’ -
29 ‘Já nechci,’ odpověděl; ale potom ho pojaly výčitky, a šel tam.
30 Obrátil se na druhého a řekl mu totéž; ten odpověděl: ‘Ovšemže, Pane,’ a nešel tam.
31 Který z těch dvou vykonal otcovu vůli?" - "Ten první," říkají. Ježíš jim říká:,,Vpravdě vám říkám, celníci a nevěstky přicházejí do Božího království před vámi.
32 Přišel k vám totiž Jan cestou spravedlnosti, a vy jste v něho neuvěřili; celníci v něho uvěřili, i nevěstky; a vás tento příklad nepovzbudil ani k pozdním výčitkám, jež by vás k víře v něho přivedly.
33 Poslechněte si jiné podobenství. Byl člověk hospodář a vysadil vinici; obehnal ji plotem, vyhloubil tam lis a postavil věž; potom ji pronajal vinařům a odcestoval.
34 Když se přiblížil čas plodů, poslal k vinařům své služebníky vyzvednout z ní výtěžek.
35 Ale vinaři jeho služebníky popadli, jednoho zbili, druhého zabili, dalšího ukamenovali.
36 Znovu poslal jiné služebníky, ve větším počtu než předtím, a oni s nimi naložili stejně.
37 Nakonec k nim poslal svého syna a řekl si: ‘Na mého syna budou mít ohled.’
38 Ale když vinaři uviděli syna, v duchu si řekli: ‘Tohle je dědic: pojďte! Zabijme ho, ať máme jeho dědictví.’
39 A popadli ho, vyhodili z vinice a zabili.
40 Až tedy přijde pán vinice, co těm vinařům udělá?``
41 Oni mu říkají: "Zahubí ty bídáky bídnou smrtí a pronajme vinici jiným vinařům, kteří mu z ní budou, až bude čas, odvádět výtěžek."
42 Ježíš jim říká: "Nečetli jste nikdy v Písmech: Kámen, který stavitelé odvrhli, stal se kvádrem nárožním, je to dílo Páně a je obdivuhodné v našich očích?
43 Proto vám říkám: Boží království vám bude odňato a bude svěřeno lidu, který ponese jeho plody." [
44 ].
45 Když velekněží a farizeové slyšeli jeho podobenství, jasně porozuměli, že mluví o nich.
46 Usilovali o to, aby ho zadrželi, ale báli se zástupů, neboť ty ho pokládaly za proroka.