Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Ježíš naplněný Duchem Svatým se vrátil od Jordánu a Duch ho vodil pouští
2 po čtyřicet dní a ďábel ho pokoušel. Nic v těch dnech nejedl, a když uplynuly, měl hlad.
3 Ďábel mu řekl: "Jsi-li Syn Boží, řekni tomuto kameni, ať se stane chlebem."
4 A Ježíš mu odpověděl: "Je psáno: Ne samým chlebem bude živ člověk."
5 Ďábel ho vyvedl vzhůru a v jediném okamžiku mu ukázal všechna království světa
6 a řekl mu:,,Dám ti všechnu tuto moc a slávu těchto království, neboť mi byla odevzdána a dávám ji, komu chci.
7 Jestliže se tedy ty přede mnou pokloníš, bude ti všecka patřit.``
8 A Ježíš mu řekl: "Je psáno: Budeš se klanět Pánu, svému Bohu, a jeho jediného budeš uctívat."
9 Potom ho zavedl do Jeruzaléma, postavil ho na vrchol Chrámu a řekl mu:,,Jsi-li Syn Boží, vrhni se odtud dolů;
10 neboť je psáno: Svým andělům dá příkazy o tobě, aby tě ochránili.
11 A také: Oni tě ponesou na rukou, abys nenarazil nohou o kámen.``
12 Ale Ježíš mu odpověděl:,,Je řečeno: Nebudeš pokoušet Pána, svého Boha.``
13 Když takto vyčerpal veškeré své pokušení, ďábel od něho až do příhodného okamžiku odstoupil.
14 Ježíš se vrátil s mocí Ducha do Galileje a pověst o něm se rozšířila po celé té krajině. -
15 Učil v jejich synagogách a všichni ho oslavovali.
16 Přišel do Nazary, kde byl vychován, podle svého zvyku vešel v sobotní den do synagogy a povstal, aby předčítal.
17 Podali mu knihu proroka Izaiáše, on tu knihu rozvinul a nalezl místo, kde stálo:
18 Duch Páně je nade mnou, protože mě pomazal, abych nesl chudým radostnou zvěst. Poslal mě, abych zajatým zvěstoval propuštění a slepým navrácení zraku, abych na svobodu propustil utiskované,
19 vyhlašoval milostivé léto Páně.
20 Knihu zase svinul, vrátil ji sluhovi a posadil se. Všichni v synagoze na něho upírali oči.
21 Tu jim začal říkat: "Dnes se naplnilo to místo z Písma, které jste slyšeli na vlastní uši."
22 A všichni mu přisvědčovali a obdivovali se slovům plným milosti, jež vycházela z jeho úst. A říkali: "Což to není Josefův syn?"
23 A on jim řekl: "Určitě mi povíte toto úsloví: Lékaři, uzdrav sám sebe. Udělej také zde, ve svém domově, všechno to, o čem nám řekli, že se stalo v Kafarnaumu."
24 A řekl: "Vpravdě vám říkám, žádný prorok není dobře přijímán ve svém domově.
25 Po pravdě vám říkám, v Izraeli bylo mnoho vdov za Eliášových dnů, když se na tři roky a šest měsíců zavřelo nebe, když po celé zemi propukl velký hlad;
26 ale k žádné z nich nebyl Eliáš poslán, leč pouze k jedné vdově ze Sarepty v sidonské zemi.
27 V Izraeli bylo také mnoho malomocných v době proroka Elizea; a žádný z nich nebyl očištěn, leč pouze Syřan Naaman."
28 Když to slyšeli, byli všichni v synagoze naplněni hněvem.
29 A povstali, vyhnali ho ven z města a dovedli ho až na sráz pahorku, na němž je jejich město postaveno, aby ho odtud svrhli dolů.
30 Ale on prošel uprostřed nich a šel svou cestou...
31 Sešel do galilejského města Kafarnaumu a v sobotní den je učil.
32 A oni byli nad jeho učením ohromeni, neboť v jeho slově byla moc.
33 V synagoze byl nějaký člověk, jenž měl ducha nečistého démona, a ten zakřičel silným hlasem:
34 "Ach, co nám chceš, Ježíši Nazaretský? Přišel jsi nás zahubit? Vím, kdo jsi: Svatý Boží."
35 A Ježíš mu pohrozil a řekl: "Mlč a vyjdi z něho." Zlý duch jím smýkl doprostřed a vyšel z něho, aniž mu jakkoli ublížil.
36 Všech se zmocnil úděs a říkali si mezi sebou: "Co je to za slovo? S mocí a silou poroučí nečistým duchům a oni vycházejí!"
37 A zvěst o něm se šířila po všech místech té krajiny.
38 Odešel ze synagogy a vešel do Šimonova domu. Šimonovu tchyni sužovala vysoká horečka a oni ho za ni prosili.
39 Sklonil se nad ni, pohrozil horečce a ta ji opustila; ona ihned vstala a obsluhovala je.
40 Všichni, kdo měli nemocné postižené rozličnými chorobami, mu je při západu slunce přiváděli, on vkládal ruce na každého z nich a uzdravoval je.
41 Z přemnohých také vycházeli zlí duchové, kteří vykřikovali a říkali: "Ty jsi Syn Boží!" Ale on jim pohrozil a nedovolil jim mluvit, protože oni věděli, že je Kristus.
42 Když nastal den, vyšel a odebral se na pusté místo. Zástupy ho hledaly, a když ho dostihly, chtěly ho zadržet, aby od nich neodcházel.
43 Ale on jim řekl: "Také jiným městům musím ohlašovat radostnou zvěst o Božím království, neboť pro to jsem byl poslán."
44 A kázal v judských synagogách.