Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 První den v týdnu, když začínalo svítat, šly ke hrobu a nesly vonné masti, které předtím připravily.
2 Shledaly, že kámen je od hrobu odvalený,
3 ale když vešly dovnitř, tělo Pána Ježíše nenašly.
4 A jak nad tím byly celé bezradné, stalo se, že před nimi stanuli dva muži v oslnivých šatech.
5 A jak tak v hrůze stály s tvářemi skloněnými k zemi, oni jim řekli: "Proč hledáte živého mezi mrtvými?
6 Není zde, ale byl vzkříšen. Vzpomeňte si, jak k vám mluvil, když byl ještě v Galileji.
7 Říkal: Syn člověka musí být vydán do rukou hříšníků, být ukřižován a třetího dne vstát z mrtvých."
8 A ony se rozpomenuly na jeho slova.
9 Když se vrátily od hrobu, vypověděly to vše Jedenácti a všem ostatním.
10 Byly to Marie z Magdaly, Jana a Marie, matka Jakubova. Ostatní ženy, které byly s nimi, to apoštolům říkaly také;
11 ale jim ty řeči připadaly jako tlachání a neuvěřili jim.
12 Petr nicméně odešel a utíkal ke hrobu. Ale když se naklonil, vidí jen plátna. A odešel domů plný údivu nad tím, co se stalo.
13 A hle, téhož dne se dva z nich ubírali do vsi jménem Emauzy, vzdálené od Jeruzaléma šedesát honů,
14 a rozmlouvali spolu o všem, co se událo.
15 A jak tak spolu rozmlouvali a rokovali, stalo se, že se k nim připojil sám Ježíš a šel s nimi;
16 ale cosi jako by bránilo jejich očím, aby ho poznali.
17 Řekl jim: "O čem to spolu cestou rozmlouváte?" A oni se celí zachmuření zastavili.
18 Jeden z nich jménem Kleofáš se ujal slova a řekl mu: "Ty jsi zřejmě jediný, kdo pobývá v Jeruzalémě a neví, co se tam v těchto dnech událo!" -
19 "A co to bylo?" řekl jim. Oni mu řekli:,,To s Ježíšem Nazaretským, který byl prorok mocný v činech i ve slovech před Bohem a přede vším lidem,
20 jak ho naši velekněží a naši přední mužové vydali, aby byl odsouzen na smrt, a ukřižovali ho.
21 A my jsme doufali, že on má vysvobodit Izraele; ale k tomu všemu už je to třetí den od té doby, co se to událo!
22 Je pravda, že nás ohromily některé z našich žen. Časně zrána se odebraly ke hrobu,
23 a když nenašly jeho tělo, vrátily se a řekly nám, že měly dokonce vidění andělů, kteří o něm říkají, že žije.
24 Někteří z našich lidí šli ke hrobu a shledali, že je to právě tak, jak říkaly ženy; jeho ale neviděli!``
25 On jim na to řekl: "Ach, nechápavá srdce zdráhající se uvěřit všemu, co ohlásili proroci!
26 Což neměl Kristus snášet všechno to utrpení, aby vešel do své slávy?"
27 A začal od Mojžíše, probral všechny Proroky a ve všech Písmech jim vykládal, co se na něho vztahovalo.
28 Když byli poblíž vsi, do níž se ubírali, tvářil se, že půjde dál.
29 Ale oni na něho naléhali a říkali: "Zůstaň s námi, vždyť se připozdívá a den se již chýlí ke konci." On tedy vešel dovnitř a zůstal s nimi.
30 A stalo se, že když s nimi byl u stolu, vzal chléb, pronesl požehnání, pak ho rozlámal a dával jim.
31 Oči se jim otevřely a oni ho poznali... On jim však zmizel.
32 I řekli si spolu: "Cožpak v nás nehořelo srdce, když s námi cestou mluvil, když nám vysvětloval Písma?"
33 Ještě v tu hodinu odešli a vrátili se do Jeruzaléma. Nalezli pohromadě oněch Jedenáct i jejich druhy
34 a ti jim řekli: "Ano, je to pravda! Pán vstal z mrtvých a zjevil se Šimonovi!"
35 A oni hned vyprávěli, co se stalo na cestě a jak ho poznali při lámání chleba.
36 Zatímco to říkali, stanul uprostřed nich a říká jim: "Pokoj vám!"
37 Zmocnil se jich úděs a bázeň a mysleli si, že vidí ducha.
38 Ale on jim řekl: "Proč jste tak rozrušeni a proč vám v srdci vyvstávají pochybnosti?
39 Podívejte se mi na ruce a na nohy; vždyť jsem to přece já! Sáhněte si na mne a uvědomte si, že duch nemá maso ani kosti, jak to vidíte na mně!"
40 Po těch slovech jim ukázal ruce i nohy.
41 A když pro samou radost ještě nevěřili a zůstávali celí užaslí, řekl jim: "Máte tu něco k snědku?"
42 Podali mu kousek pečené ryby.
43 Vzal si a před nimi pojedl.
44 Potom jim řekl: "Toto přece jsou slova, která jsem vám říkal, když jsem byl ještě s vámi: musí se splnit vše, co je o mně napsáno v Mojžíšově Zákoně, v Prorocích i v Žalmech."
45 Tehdy jim otevřel mysl k pochopení Písem
46 a řekl jim: "Tak je psáno, že Kristus bude trpět a třetího dne vstane z mrtvých
47 a že v jeho jménu bude hlásáno pokání na odpuštění hříchů všem národům, počínajíc od Jeruzaléma.
48 Vy jste toho svědky.
49 A hle, já na vás sešlu, co můj Otec slíbil. Vy tedy zůstaňte ve městě, dokud nebudete oděni silou z výsosti."
50 Potom je vyvedl až k Betánii, pozvedl ruce a požehnal jim.
51 A stalo se, že zatímco jim žehnal, odloučil se od nich a byl nesen do nebe.
52 A oni se před ním poklonili, pak se ve velké radosti vrátili do Jeruzaléma;
53 a byli stále v Chrámě a chválili Boha.