Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Blížil se Svátek nekvašených chlebů zvaný Velikonoce.
2 A velekněží a zákoníci uvažovali, jak by ho zabili, neboť se báli lidu.
3 A satan vstoupil do Jidáše, zvaného Iškariotský, který patřil ke Dvanácti.
4 Ten odešel a domlouval se s velekněžími a veliteli stráží, jak by jim ho vydal.
5 Oni se zaradovali a dohodli se, že mu dají peníze.
6 Souhlasil a hledal vhodnou příležitost, aby jim ho vydal bez vědomí zástupu.
7 Nastal den nekvašených chlebů, kdy se měl zabíjet velikonoční beránek,
8 a on vyslal Petra a Jana se slovy: "Jděte a připravte nám velikonočního beránka, abychom ho pojedli."
9 Řekli mu: "Kde chceš, abychom to připravili?"
10 Řekl jim: "Hle, když vejdete do města, potká vás člověk, který ponese džbán vody. Jděte za ním do domu, kam vejde,
11 a hospodáři domu řeknete: ‘Mistr ti vzkazuje: kde je místnost, v níž budu moci pojíst se svými učedníky velikonočního beránka?’
12 A on vám ukáže velkou světnici v poschodí opatřenou poduškami; tam to připravte."
13 Odešli tedy a shledali vše, jak jim řekl, a připravili velikonočního beránka.
14 Když nadešla ta hodina, zaujal místo u stolu a apoštolové s ním.
15 A řekl jim: "Vroucně jsem si přál pojíst s vámi tohoto velikonočního beránka, ještě než budu trpět;
16 neboť vám říkám, už ho nikdy nebudu jíst, dokud nedojde naplnění v Božím království."
17 Potom převzal kalich, vzdal díky a řekl: "Vezměte to a rozdělte mezi sebou;
18 neboť vám říkám, od nynějška už nebudu pít z plodu vinné révy, dokud nepřijde Boží království."
19 Potom vzal chléb, vzdal díky, rozlámal ho a dával jim se slovy: "Toto je mé tělo, které se za vás vydává; to čiňte na mou památku."
20 Po večeři udělal totéž s kalichem a řekl:,,Tento kalich je nová smlouva v mé krvi za vás prolévané.
21 Avšak hle, je se mnou na stole ruka toho, jenž mě vydává.
22 Syn člověka jde zajisté svou cestou tak, jak bylo určeno, ale běda tomu člověku, jehož prostřednictvím je vydáván.``
23 A oni se jeden druhého začali vyptávat, který z nich tedy je ten, kdo to udělá.
24 Také mezi nimi povstal spor: kterého z nich lze asi pokládat za největšího?
25 Řekl jim:,,Králové národů nad nimi panují a ti, kteří nad nimi uplatňují moc, si dávají říkat dobrodinci.
26 Ale ne tak vy. Naopak, ať se ten největší mezi vámi chová jako nejmladší a ten, kdo vládne, jako ten, kdo slouží.
27 Kdo je totiž větší, ten, který je u stolu, anebo ten, který obsluhuje? Ten, který je u stolu, viďte? A já jsem uprostřed vás jako ten, který slouží.
28 Vy jste se mnou neochvějně vytrvali v mých zkouškách;
29 a já vám uděluji království, jako je můj Otec udělil mně:
30 budete jíst a pít u mého stolu v mém království a zasednete na trůny a budete soudit dvanáct Izraelových kmenů.
31 Šimone, Šimone, hle satan si vás vyžádal, aby vás protříbil jako pšenici;
32 ale já jsem se za tebe modlil, aby tvá víra neselhala. Ty tedy, až se obrátíš, posiluj své bratry.``
33 Ten mu řekl: "Pane, jsem hotov s tebou jít i do vězení, i na smrt."
34 Ale on řekl: "Petře, říkám ti, než kohout dnes zakokrhá, třikrát zapřeš, že mě znáš."
35 Potom jim řekl: "Když jsem vás poslal bez měšce, bez mošny, bez opánků, scházelo vám něco?" - "Nic," řekli.
36 A on jim řekl: "Ale teď ten, kdo má měšec, ať si ho vezme, stejně tak ten, kdo má mošnu, a ten, kdo nemá, ať prodá svůj plášť a koupí si meč.
37 Říkám vám totiž, musí se na mně naplnit, co je psáno: Byl započítán mezi zločince. Beztak to, co se mě týká, se chýlí ke konci." -
38 "Pane," řekli, "jsou tady právě dva meče." Odpověděl jim: "To stačí!"
39 Vyšel ven a jako obvykle se odebral na Olivovou horu a také učedníci šli za ním.
40 Když na to místo došel, řekl jim: "Modlete se, abyste nepřišli do pokušení."
41 Potom od nich poodešel, co by kamenem dohodil, poklekl a modlil se takto:
42 "Otče, chceš-li, odejmi ode mne tento kalich! Ale ne má, nýbrž tvá vůle se staň!"
43 Tu se mu zjevil anděl z nebe a posiloval ho.
44 Upadl do smrtelné úzkosti, modlil se naléhavěji a jeho pot byl jako veliké kapky krve kanoucí na zem.
45 Vstal od své modlitby, přišel k učedníkům, shledal, že zármutkem usnuli,
46 a řekl jim: "Proč spíte? Vstaňte a modlete se, abyste nepřišli do pokušení."
47 Zatímco ještě mluvil, hle zástup a v čele mu kráčel ten, jenž se jmenoval Jidáš, jeden ze Dvanácti; a ten přistoupil k Ježíšovi a políbil ho.
48 Ale Ježíš mu řekl: "Jidáši, to polibkem vydáváš Syna člověka!"
49 Když jeho druhové viděli, k čemu se schyluje, řekli mu: "Pane, máme udeřit mečem?"
50 A jeden z nich udeřil veleknězova služebníka a usekl mu pravé ucho.
51 Ale Ježíš se ujal slova a řekl: "Přestaňte s tím." Dotkl se jeho ucha a uzdravil je.
52 Pak Ježíš řekl těm, kdo se na něho hrnuli, velekněžím, velitelům chrámových stráží a starším: "Jsem snad lupič, že jste vytáhli s meči a holemi?
53 Zatímco když jsem s vámi byl každý den v Chrámě, ruce jste na mne nevztáhli. Ale je to vaše hodina a moc temnoty."
54 Chopili se ho tedy, odvedli a zavedli do veleknězova domu. A Petr šel zpovzdálí za nimi.
55 A protože zapálili uprostřed dvora oheň a sesedli se kolem, posadil se Petr mezi ně.
56 Jakási služka ho uviděla, jak sedí u plápolajícího ohně, upřela na něho oči a řekla:,,Tenhle s ním také byl!``
57 Ale on zapřel a řekl: "Ženo, neznám ho."
58 Zakrátko nato ho uviděl někdo jiný a prohlásil: "I ty k nim patříš!" Ale Petr prohlásil: "Člověče, nepatřím."
59 Asi o hodinu později někdo jiný důrazně tvrdil: "Tenhleten s ním určitě byl a ostatně je to Galilejec!" Ale Petr řekl:
60 "Člověče, nevím, co to říkáš." A právě v té chvíli, když ještě mluvil, zakokrhal kohout
61 a Pán se obrátil a zadíval se na Petra. A Petr se rozpomenul na slovo, které mu Pán řekl: "Než kohout dnes zakokrhá, třikrát mě zapřeš!"
62 Vyšel ven a hořce plakal.
63 Muži, kteří ho střežili, se mu posmívali a bili ho;
64 zahalili mu tvář a takto se ho vyptávali: "Prorokuj! Kdopak tě to uhodil?"
65 A ještě mnoha jinými slovy ho uráželi.
66 A když se rozednilo, shromáždila se rada starších lidu, velekněží a zákoníci. Přivedli ho do své velerady
67 a řekli: "Jsi-li Kristus, řekni nám to." On jim řekl:,,Jestliže vám to řeknu, neuvěříte,
68 a budu-li vám klást otázky, neodpovíte.
69 Ale od nynějška bude Syn člověka sedět po pravici moci Boží!``
70 Tu všichni řekli:,,Ty jsi tedy Syn Boží!`` On jim prohlásil: "Vy to říkáte: já jsem."
71 A oni řekli: "Na co ještě potřebujeme svědectví? Vždyť jsme to sami slyšeli z jeho úst!"