Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 V těch dnech se stalo, že Caesar Augustus vydal výnos nařizující sčítání lidu celého obydleného světa.
2 Toto první sčítání se konalo, když Quirinius spravoval Sýrii.
3 A všichni se šli dát zapsat, každý do svého města.
4 I Josef se vydal z Galileje, z města Nazareta, vzhůru do Judska, do Davidova města, které se jmenuje Betlém - protože byl z Davidova domu a rodu -,
5 aby se dal zapsat spolu s Marií, která mu byla zasnoubena a byla těhotná.
6 A když tam byli, stalo se, že se naplnily dny, kdy měla porodit.
7 Porodila svého prvorozeného syna, zavinula ho do plenek a uložila ho do jeslí, protože ve světnici neměli dost místa.
8 V té krajině byli pastýři, žili venku v polích a za nočních hlídek střežili svá stáda.
9 Anděl Páně stanul vedle nich a rozzářila se kolem nich sláva Páně; a jich se zmocnila veliká bázeň.
10 Ale anděl jim řekl:,,Nebojte se, neboť hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude radostí všeho lidu;
11 dnes se vám v Davidově městě narodil Spasitel, je to Kristus Pán.
12 A toto vám bude znamením: najdete novorozeně zabalené do plenek a ležící v jeslích.``
13 A znenadání se k andělovi připojilo množství nebeských zástupů, které chválily Boha a říkaly:
14 ,,Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem, v nichž on má zalíbení.``
15 I stalo se, že si pastýři, když od nich odešli andělé do nebe, mezi sebou řekli: "Pojďme až do Betléma a podívejme se na to, co se stalo a co nám Pán oznámil."
16 Spěšně tedy přišli a nalezli Marii, Josefa a novorozeňátko ležící v jeslích.
17 Když to uviděli, oznámili, co jim o tom dítěti bylo řečeno;
18 a všichni, kdo je slyšeli, byli udiveni nad tím, co jim pastýři říkali.
19 Maria pak všechny ty věci pečlivě uchovávala a v srdci o nich rozvažovala.
20 Pastýři se potom vrátili a oslavovali a chválili Boha za vše, co slyšeli a viděli, jak jim to bylo ohlášeno.
21 A když se naplnilo osm dní, kdy měl být obřezán, bylo mu dáno jméno Ježíš, jak ho pojmenoval anděl ještě před jeho početím.
22 A když se naplnily dny k jejich očišťování podle Mojžíšova zákona, přinesli ho do Jeruzaléma, aby ho představili Pánu
23 podle toho, jak je psáno v Zákoně Páně: Každý prvorozený chlapec bude zasvěcen Pánu,
24 a aby podle toho, jak je řečeno v Zákoně Páně, podali k oběti pár hrdliček nebo dvě holoubata.
25 A hle, v Jeruzalémě byl muž jménem Simeon. Byl to muž spravedlivý a zbožný; očekával útěchu Izraele a spočíval na něm Duch Svatý.
26 A od Ducha Svatého se mu dostalo božského upozornění, že neuzří smrt, dokud neuvidí Krista Páně.
27 Z vnuknutí Ducha tedy přišel do Chrámu, a když rodiče přinesli dítě Ježíše, aby splnili předpisy zákona, jež se ho týkaly,
28 vzal je do náruče, velebil Boha a řekl:
29 "Nyní, svrchovaný Pane, můžeš podle svého slova nechat svého služebníka odejít v pokoji;
30 neboť mé oči uviděly tvou spásu,
31 kterou jsi připravil před tváří všech národů,
32 světlo k osvícení pohanů a slávu svého lidu Izraele."
33 Jeho otec i matka užasli nad tím, co se o něm mluvilo.
34 Simeon jim požehnal a jeho matce Marii řekl: "Hleď! Toto dítě je určeno k pádu i povstání mnohých v Izraeli; má být znamením, jemuž se bude odpírat -
35 a tvou vlastní duši probodne meč! -, aby vyšlo najevo skryté smýšlení mnoha; srdcí."
36 Byla tam také prorokyně, Fanuelova dcera Anna z Aserova kmene. Byla velmi pokročilého věku. Od svého panenství žila nejprve sedm let s manželem, pak
37 zůstala vdovou; bylo jí osmdesát čtyři let, nevycházela z Chrámu, ve dne v noci sloužila postem i modlitbou Bohu.
38 Právě v tu chvíli tam přišla, chválila Boha a mluvila o tom dítěti ke všem, kdo očekávali vysvobození Jeruzaléma.
39 A když vykonali vše podle Zákona Páně, vrátili se do Galileje, do svého města Nazareta.
40 Dítě pak rostlo, sílilo a naplňovalo se moudrostí. A spočívala na něm Boží milost.
41 Jeho rodiče chodili každý rok na velikonoční svátky do Jeruzaléma.
42 A když mu bylo dvanáct let, odebrali se tam, jak to bylo na svátky zvykem.
43 Jakmile ty dny uplynuly, oni se odtud vraceli a chlapec Ježíš zůstal bez vědomí svých rodičů v Jeruzalémě.
44 V domnění, že je někde ve výpravě, ušli den cesty a pak ho začali hledat mezi svými příbuznými a známými.
45 Když ho nenašli, vrátili se do Jeruzaléma a stále ho hledali.
46 A stalo se, že ho po třech dnech našli v Chrámě; seděl uprostřed učitelů, poslouchal je a kladl jim otázky;
47 a všichni, kdo ho slyšeli, užasli nad jeho rozumností a jeho odpověďmi.
48 Když ho uviděli, rozrušilo je to a jeho matka mu řekla: "Synu, proč jsi nám to udělal? Hleď! Tvůj otec i já jsme tě v úzkostech hledali."
49 A on jim řekl:,,Ale proč jste mě hledali? Což jste nevěděli, že mám být v domě svého Otce?``
50 Ale oni tomu slovu, co jim řekl, neporozuměli.
51 Odešel tedy s nimi a vrátil se dolů do Nazareta; a byl jim poddán. A jeho matka všechny ty věci chovala věrně ve svém srdci.
52 Ježíš pak prospíval moudrostí, vzrůstem i milostí před Bohem i před lidmi.