Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 A když jednou v sobotu přišel k jídlu do domu jednoho z předáků farizeů, stalo se, že ho pozorně sledovali.
2 A hle, octl se před ním jakýsi člověk postižený vodnatelností.
3 Ježíš se ujal slova a řekl znalcům Zákona a farizeům: "Je dovoleno v sobotu uzdravovat, nebo ne?"
4 A oni zůstali zticha. Vzal tedy toho nemocného, uzdravil ho a poslal pryč.
5 Potom jim řekl:,,Kdo z vás, spadne-li mu syn nebo vůl do studny, ho odtud nevytáhne ihned v sobotní den?``
6 A oni na to nedovedli odpovědět nic.
7 Když si potom všiml, jak si pozvaní vybírají přední lehátka, obrátil se na ně s jedním podobenstvím; říkal jim:
8 "Když tě někdo pozve na svatební hostinu, neuléhej na přední lehátko, aby se nestalo, že tvůj hostitel pozval někoho důstojnějšího, než jsi ty,
9 a aby ten, kdo pozval tebe i jeho, nepřišel a neřekl ti: ‘Postup mu místo.’ A tehdy bys musel celý zahanbený jít zaujmout poslední místo.
10 Naopak, když tě pozvou, jdi a zaujmi až poslední místo, aby ti po svém příchodu ten, kdo tě pozval, řekl: Příteli, postup výše. Tehdy budeš poctěn přede všemi ostatními hosty.
11 Neboť každý, kdo se povyšuje, bude ponížen, a kdo se ponižuje, bude povýšen."
12 Potom říkal tomu, jenž ho pozval:,,Když pořádáš oběd nebo večeři, nezvi své přátele, ani své bratry, ani své příbuzné, ani bohaté sousedy, aby tě oni také nepozvali, a nedostalo se ti tak odplaty.
13 Když však pořádáš hostinu, pozvi chudé, zmrzačené, chromé, slepé;
14 pak budeš blahoslavený, protože ti nemají čím oplatit! Neboť tohle ti bude oplaceno při vzkříšení spravedlivých.``
15 Na ta slova mu jeden host řekl: "Blahoslavený, kdo se účastní hostiny v Božím království!"
16 On mu řekl:,,Jeden člověk pořádal velkou večeři a pozval na ni mnoho lidí.
17 V hodinu večeře poslal svého služebníka, aby pozvaným řekl: ‘Přijďte, nyní je vše připraveno.’
18 A jako by se domluvili, všichni se začali vymlouvat. První mu řekl: ‘Koupil jsem pole a musím se na ně jít podívat; prosím tě, přijmi mou omluvu.’
19 Jiný řekl: ‘Koupil jsem pět párů volů a jdu je vyzkoušet; prosím tě, přijmi mou omluvu.’
20 Jiný řekl: ‘Právě jsem se oženil, a proto nemohu přijít.’
21 Když se služebník vrátil, pověděl to svému pánovi. Tehdy se pán domu rozhněval a svému služebníkovi řekl: ‘Seber se rychle a projdi po náměstích a ulicích města a uveď sem chudé, zmrzačené, slepé a chromé.’ -
22 ‘Pane,’ řekl služebník, ‘tvé příkazy jsou vykonány a ještě je místo.’
23 A pán služebníkovi řekl: ‘Seber se a projdi po cestách a podél plotů a přinuť lidi, ať vejdou, aby se můj dům naplnil.
24 Neboť vám říkám, žádný z těch mužů, kteří byli pozváni, mé večeře neokusí.’``
25 Putovaly s ním početné zástupy a on se obrátil a řekl jim:
26 ,,Přichází-li ke mně někdo a nemá přitom v nenávisti svého otce, matku, ženu, děti, bratry, sestry, ba i svůj vlastní život, nemůže být mým učedníkem.
27 Kdo nenese svůj kříž a nejde za mnou, nemůže být mým učedníkem.
28 Kdo z vás si totiž, když chce postavit věž, napřed nesedne a nespočítá si výdaje, aby viděl, zda má dost na to, aby vše dovedl až do konce?
29 Aby se mu, položí-li základy a nedokáže pak dostavět, neposmívali všichni, kdo to uvidí, a neříkali:
30 ‘Vida muže, který začal stavět a dostavět nedokázal!’
31 Nebo zase, co je to za krále, který odchází válčit s jiným králem a napřed si nesedne, aby uvážil, zda s deseti tisíci muži dokáže vytáhnout vstříc tomu, kdo proti němu pochoduje s dvaceti tisíci?
32 Nedokáže-li to, vypraví k tomu druhému, dokud je ještě daleko, poselstvo, aby žádalo o mír.
33 Tak tedy nevzdá-li se kdokoli z vás veškerého svého majetku, nemůže být mým učedníkem.
34 Sůl je přece dobrá věc. Jestliže však i sůl ztratí chuť, čím bude ochucena?
35 Není vhodná ani do země, ani k hnojení: vyhodí se ven. Kdo má uši k slyšení, ať slyší!``