Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Takto mluví Jahve: Pozdvihnu proti Babylonu a proti obyvatelům Leb Kamaje ničivý vítr.
2 Pošlu do Babylonu čističe, aby ho prováli a vyčistili jeho území, neboť bude obležen ze všech stran v den neštěstí.
3 - Ať žádný lučištník nenapíná svůj luk! Ať se ve svém krunýři přestanou naparovat! - Nešetřete jeho mladíky! Vyhlaďte veškeré jeho vojsko!
4 Padnou zabití v chaldejské zemi, probodení v ulicích Babylonu.
5 Neboť Izrael ani Juda nejsou vdovami po svém Bohu, Jahvovi Sabaot, i když jejich země je plná hříchu proti Izraelovu Svatému.
6 Prchněte zprostřed Babylonu (a každý si zachraňte život); ať nezhynete pro jeho zločin, neboť pro Jahva je to čas pomsty: On mu splatí, co mu patří!
7 Babylon byl zlatou číší v Jahvových rukou, opíjel celou zemi, jeho vínem se napájely národy, proto zešílely.
8 Znenadání Babylon padl, roztříštil se: kvílejte nad ním! Na jeho bolest vezměte balzám, možná, že se vyléčí!
9 - „Chtěli jsme vyléčit Babylon, nevyléčil se. Nechte ho! Odejděme každý do své země.“ - Ano, rozsudek, jenž ho postihuje, dosahuje až do nebe, stoupá až do oblak.
10 Jahve dal zazářit naší spravedlnosti. Pojďte! Vyprávějme na Sionu o díle Jahva, svého Boha.
11 Naostřete šípy, naplňte toulce! Jahve podnítil ducha médských králů, neboť proti Babylonu pojal záměr, že ho zničí: je to Jahvova pomsta, pomsta za jeho Chrám.
12 Proti babylonským hradbám vztyčte korouhev! Zesilte stráž! Rozestavte hlídky! Nastražte léčky! Neboť Jahve má ještě jeden záměr a koná, co řekl proti obyvatelům Babylonu.
13 Ty, který sídlíš na břehu velkých vod, ty, bohatý na poklady, došlo to s tebou ke konci, ke konci tvých loupeží.
14 Jahve Sabaot sám při sobě přísahal: Naplním tě lidmi jako kobylkami a oni proti tobě spustí vítězný pokřik.
15 Zemi udělal svou mocí, svět založil svou moudrostí a svým rozumem rozprostřel nebesa.
16 Když pozdvihne hlas, zahučí vody v nebi, mrakům dává vystoupit od konce země, s lijákem přivolává blesky a ze svých zásobáren vyvádí vítr.
17 Tu každý člověk stojí jako hloupý a nechápe, každý zlatník se rdí za své modly; co odlil, je pouhá lež, není v nich dech!
18 Jsou marností, směšným dílem, až na ně přijde trest, vezmou za své.
19 „Jakubův podíl“ není jako ony, neboť on všechno vytvořil, a Izrael je kmen jeho dědictví. Jeho jméno je Jahve Sabaot.
20 Byl jsi pro mne kladivem, válečnou zbraní. Tebou jsem roztloukal národy, tebou jsem ničil království,
21 tebou jsem roztloukal koně i jezdce, tebou jsem roztloukal vůz i vozataje,
22 tebou jsem roztloukal muže i ženu, tebou jsem roztloukal starce i dítě, tebou jsem roztloukal jinocha i pannu,
23 tebou jsem roztloukal pastýře i stádo, tebou jsem roztloukal oráče i spřežení, tebou jsem roztloukal místodržící i hodnostáře,
24 ale učiním, že Babylon a všichni obyvatelé Chaldejska zaplatí před vašima očima za všechno zlo, jež způsobili Sionu, Jahvův výrok.
25 Mám na tebe spadeno, ty zkázonosná horo - Jahvův výrok -, ničitelko všeho světa! Vztáhnu na tebe svou ruku, svalím tě z vrcholku skal, proměním tě v horu rozpálenou.
26 Už se z tebe nevezme úhelný kámen ani základní kámen, neboť se staneš pustinou navždy, Jahvův výrok.
27 Vztyčte korouhev na zemi, zatrubte na roh mezi národy! Proti němu zasvěťte národy, svolejte proti němu království - Ararat, Mini a Aškenaz -, ustanovte proti němu verbíře. Nasaďte jízdu, co tlupu zježených kobylek.
28 Zasvěťte proti němu národy: médské krále, jeho místodržící, všechny jeho hodnostáře a celou zemi, kterou má v držení.
29 Země se otřásla a zachvěla. To protože se uskutečňoval Jahvův záměr proti Babylonu: proměnit babylonské území v liduprázdnou pustinu.
30 Udatní mužové z Babylonu ustali v boji, stáhli se do pevností, jsou u konce s udatností, jsou jako ženy. V jeho obydlích byl založen oheň, jeho závory jsou na kusy.
31 Běžec běží vstříc běžci, posel vstříc poslovi, aby zvěstovali babylonskému králi, že jeho město je zdoláno ze všech stran,
32 přechody obsazeny, opevnění spálena a válečníci zachváceni hrůzou.
33 Neboť takto mluví Jahve Sabaot, Bůh Izraele: Babylonská dcera je jako mlat v době, kdy se po něm šlape: ještě chvilku a nastane pro ni čas žní.
34 Pohltil mě, strávil babylonský král Nabuchodonozor, odložil mě jako prázdnou mísu, polkl mě jako drak, chutnými sousty ze mne si naplnil břicho, vyhnal mě.
35 „Na Babylon násilí a rány, jež jsem utrpěla!“ říká obyvatelka Sionu. „Na obyvatele Chaldejska má krev!“ říká Jeruzalém.
36 Proto takto mluví Jahve: Hle, ujímám se tvé pře a ručím za tvou pomstu. Odvedu vodu z jeho řeky a vysuším jeho prameny.
37 Z Babylonu bude hromada kamení, doupě šakalů, bude budit hrůzu a posměch, už nebude mít obyvatele.
38 Řvou pospolu jako lvi, vrčí jako lvíčata.
39 Je jim teplo? Chystám jim nápoj, napojím je, aby se rozjařili, aby usnuli věčným spánkem a nemohli už procitnout - Jahvův výrok.
40 Jako jehňata je zavedu na jatka, jako berany a kozly.
41 Jak byl zabrán Šešak, jak byla dobyta pýcha celého světa? Jak se stal úděsem Babylon mezi národy?
42 Proti Babylonu se vzedmulo moře, zatopily ho jeho bouřlivé vlny.
43 Jeho města se proměnila ve spoušť, ve vyprahlou zemi a ve step, zem, kde nikdo nebydlí a kudy už neprojde člověk.
44 Navštívím Bela v Babylonu a z úst mu vyrvu, co pohltil. Nadále už k němu nebudou proudit národy. Ba i hradba Babylonu padne.
45 Vyjdi z jeho prostor, můj lide! Každý z vás ať si zachrání život před Jahvovým planoucím hněvem!
46 Ale vaše srdce ať nijak neochabne! Neděste se pověsti roznášené po kraji: jeden rok se šíří zvěst taková a o rok později zase jiná; na zemi vítězí násilí a krutovládce nastupuje po krutovládci.
47 Vskutku, hle, přicházejí dny, kdy navštívím modly Babylonu. Celé jeho území bude zahanbeno i všichni, kdo na něm byli zabiti a leží v jeho útrobách.
48 Tehdy proti Babylonu spustí křik nebe a země i vše, co je na nich, neboť od severu na něho přicházejí pustošitelé, Jahvův výrok!
49 I Babylon musí padnout, ó vy z Izraele zabití, tak jako kvůli Babylonu padli zabití z celé země.
50 Vy, kdo jste unikli meči, odejděte! Nezastavujte se! V dálce si vzpomeňte na Jahva a Jeruzalém mějte v srdci!
51 - „Styděli jsme se, když jsme slyšeli urážku, byli jsme zahanbeni, neboť cizinci přišli na posvátná místa Jahvova chrámu.“
52 - Nuže! Hle, přicházejí dny - Jahvův výrok -, kdy navštívím jeho modly a po celém jeho území budou sténat zabíjení.
53 I kdyby Babylon vystoupil na nebesa, zpevnil svou nedobytnou tvrz, na můj příkaz na něho přijdou pustošitelé - Jahvův výrok.
54 Je slyšet křik, jenž vychází z Babylonu, veliká pohroma ze země Chaldejců!
55 Neboť Jahve ničí Babylon, umlčuje jeho velký lomoz, lomoz vln, jež hučely jako velké vody, když se rozléhal jejich bouřlivý hlas.
56 Neboť na něho přišel pustošitel, na Babylon, jeho hrdinové jsou zajati, jejich luky jsou zlomeny. Ano, Jahve je Bůh odvety: odplácí jistotně!
57 Napojím jeho knížata a jeho mudrce, jeho místodržící, jeho hodnostáře a jeho hrdiny; usnou věčným spánkem a už neprocitnou, výrok Krále, jehož jméno je Jahve Sabaot!
58 Takto mluví Jahve Sabaot: Hradby velikého Babylonu budou vskutku rozbořeny a jeho vysoké brány spáleny. Tak se národy namáhaly pro nic, pro oheň se lopotily národy.
59 Toto je příkaz, jejž Serajovi, synovi Machsejova syna Neriji, když odcházel s judským králem Sedechiášem ve čtvrtém roce jeho vlády do Babylonu, dal prorok Jeremiáš. Seraja byl nejvyšší komoří.
60 Jeremiáš v jediné knize vypsal veškeré neštěstí, jež mělo potkat Babylon, všechna ta slova, jež byla napsána proti Babylonu.
61 Jeremiáš tedy řekl Serajovi: „Až přijdeš do Babylonu, postarej se, abys všechna ta slova přečetl.
62 A řekneš: ‘Jahve, ty sám jsi o tomto místě prohlásil, že bude zničeno, takže tam už nebude nikdo bydlet, člověk ani zvíře, ale bude to věčná pustina.’
63 Jakmile tu knihu dočteš, přivážeš k ní kámen a hodíš ji doprostřed Eufratu
64 se slovy: Takto se má ponořit Babylon, a už nikdy nemá povstat z neštěstí, jež na něho přivádím.“ Až potud Jeremiášova slova.