Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Slovo, které se od Jahva ozvalo Jeremiášovi v desátém roce judského krále Sedechiáše, to je v osmnáctém roce Nabuchodonozorově.
2 Vojsko babylonského krále tehdy obléhalo Jeruzalém a prorok Jeremiáš byl zavřen ve strážním dvoře v paláci judského krále.
3 Tam ho dal zavřít judský král Sedechiáš se slovy: „Proč prorokuješ a říkáš: Takto mluví Jahve. Hle, vydám toto město do rukou babylonského krále a on je dobude;
4 judský král Sedechiáš neunikne z moci Chaldejců, ale bude určitě vydán do rukou babylonského krále a bude s ním hovořit tváří v tvář a očima mu hledět do očí;
5 ten odvede Sedechiáše do Babylonu a on tam zůstane (dokud ho nenavštívím, Jahvův výrok. Budete-li bojovat s Chaldejci, nebudete mít úspěch!).“
6 A Jeremiáš řekl: Jahvovo slovo se mi ozvalo takto:
7 Hle, vyhledá tě syn tvého strýce Šaluma Chanameel a řekne ti: „Kup si mé pole v Anatotu, neboť na ně máš výkupní právo.“
8 Můj bratranec Chanameel mě podle Jahvova slova vyhledal na strážním dvoře a řekl mi: „Kup si mé pole v Anatotu, v Benjaminově zemi, neboť máš právo dědické i právo výkupní, kup si je tedy.“ Tu jsem poznal, že to je Jahvův příkaz.
9 Koupil jsem si tedy to pole od svého bratrance Chanameela z Anatotu a odvážil jsem mu stříbro: sedmnáct šekelů stříbra.
10 Sestavil jsem listinu a zapečetil ji, přibral jsem svědky a odvážil na váze stříbro.
11 Potom jsem vzal kupní listinu, její zapečetěné vyhotovení (s podmínkami a doložkami) i její otevřené vyhotovení,
12 a před svým bratrancem Chanameelem a svědky podepsanými na kupní listině a před všemi Judovci, kteří byli na strážním dvoře, jsem tu kupní listinu předal Baruchovi, synovi Machsejova syna Neriji.
13 Dal jsem před nimi Baruchovi tento příkaz:
14 „Takto mluví Jahve Sabaot, Bůh Izraele. Vezmi si tyto doklady, tuto kupní listinu, zapečetěné vyhotovení i otevřený opis, a ulož je do nějaké hliněné nádoby, ať se dlouho uchovají.
15 Neboť takto mluví Jahve Sabaot, Bůh Izraele: V této zemi se zase budou kupovat domy, pole i vinice.“
16 A když jsem Nerijovu synovi Baruchovi svěřil kupní listinu, obrátil jsem se k Jahvovi s touto modlitbou:
17 „Ach, Jahve, Pane, hle, svou velkou mocí a vztaženou paží jsi udělal nebe a zemi. Tobě není nic nemožné!
18 Tisícům odpouštíš, ale provinění otců trestáš v plné míře na jejich synech po nich. Ach, veliký a silný Bože, jenž se jmenuješ Jahve Sabaot,
19 veliký ve svých záměrech, mocný ve svých hrdinských činech, ty, jenž máš oči otevřené na všechny lidské cesty a splácíš každému podle jeho chování a podle ovoce jeho skutků!
20 Ty, jenž jsi vykonal znamení a zázraky v egyptské zemi a až podnes v Izraelovi a mezi lidmi. Získal sis jméno, jak je to dnes vidět.
21 Vyvedl jsi svůj izraelský lid z egyptské země znameními a zázraky, silnou rukou a vztaženou paží a velikou hrůzou.
22 Potom jsi jim dal tu zemi, kterou jsi přísahou slíbil jejich otcům, zemi, jež oplývá mlékem a medem.
23 Přišli tedy a převzali ji, ale neposlouchali tvůj hlas a nechodili podle tvého Zákona: nežili podle ničeho z toho, cos jim přikázal, a tak jsi na ně přivolal všechno to neštěstí.
24 Hle, náspy k útoku dosahují k městu; mečem, morem a hladem je vydáno do rukou Chaldejců, kteří na ně útočí. Co jsi řekl, nastává, a ty to vidíš.
25 A právě ty, Pane, Jahve, mi říkáš: ‘Kup si to pole za stříbro a přiber svědky,’ třebaže město je vydáno do rukou Chaldejců!“
26 A Jahvovo slovo se mi ozvalo takto:
27 Hle, jsem Jahve, Bůh veškerého těla; což je pro mne něco nemožné?
28 Proto mluví Jahve takto: Vydám toto město do rukou Chaldejců a do rukou babylonského krále Nabuchodonozora a on je dobude;
29 Chaldejci, kteří na toto město útočí, do něho vstoupí a podpálí je; spálí domy, na jejichž střechách se zapalovalo kadidlo Baalovi, aby mě dráždili, a vylévaly se úlitby ke cti cizích bohů.
30 Neboť synové Izraele a synové Judy od svého mládí dělali jen to, co je v mých očích špatné (synové Izraele mě totiž pořád dráždili dílem svých rukou - Jahvův výrok).
31 Ano, toto město ve mně budilo hněv a rozlícenost ode dne, kdy bylo postaveno, až podnes; nakonec je odstraním, nebude před mou tváří,
32 kvůli všemu zlu, které spáchali synové Izraele a synové Judy, aby mě dráždili, oni, jejich králové, jejich knížata, jejich kněží, jejich proroci, mužové z Judy a obyvatelé Jeruzaléma.
33 Obrátili se ke mně zády, ne tváří, a když jsem je vytrvale a neúnavně poučoval, žádný mě neposlouchal, aby to naučení přijal.
34 Postavili své ohavnosti do Chrámu, jenž nese mé jméno, a poskvrnili jej.
35 V údolí Ben-Hinom zbudovali výšiny Baalovi a nechávali tam své syny a své dcery procházet na počest Molochovi ohněm - což jsem vůbec nepřikázal, na což jsem nikdy nepomyslel: že by spáchali takovou ohavnost, aby Judu přivedli ke hříchu!
36 Proto nyní mluví takto Jahve, Bůh Izraele, o onom městě, o němž jsi právě řekl: „Mečem, hladem a morem je vydáno babylonskému králi.“
37 Já je znovu shromáždím ze všech zemí, kam jsem je zahnal ve svém hněvu, své rozlícenosti a svém velkém rozhořčení; na toto místo je přivedu nazpět a dám jim přebývat v bezpečí.
38 Pak budou můj lid a já budu jejich Bůh.
39 Dám jim jediné srdce a jediné pravidlo tak, aby se mne pro své dobro a pro dobro svých dětí stále báli.
40 Uzavřu s nimi věčnou smlouvu: nepřestanu za nimi chodit, abych jim prokazoval dobro, a do srdce jim vložím svou bázeň, aby se už ode mne neodchylovali.
41 Naleznu svou radost v tom, že jim budu prokazovat dobro, a z celého svého srdce a z celé své duše je pevně vsadím do této země.
42 Neboť takto mluví Jahve. Jako jsem na tento lid přivedl všechno to nesmírné neštěstí, stejně tak jim přivodím všechno dobro, které jim slibuji.
43 V této zemi, o níž říkáš: „Je to pustina bez lidí a zvířat, je vydána do rukou Chaldejců,“ se budou kupovat pole.
44 Budou se kupovat pole za stříbro, sestaví se listina, zapečetí se a přiberou se svědkové v Benjaminově zemi, v okolí Jeruzaléma, v judských městech, v městech na Hoře, z Dolní země a z Negebu. Neboť já přivedu jejich zajatce nazpět, Jahvův výrok.