Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Judův hřích je zapsán železným pisátkem, diamantovým hrotem je vyryt na tabulce jejich srdce a na rozích jejich oltářů,
2 neboť jejich synové si vzpomínají na jejich oltáře a jejich posvátné kůly u zelených stromů, na vyvýšených pahorcích.
3 Má horo na planině, tvé bohatství a všechny tvé poklady vydám v plen za hřích tvých výšin na celém tvém území.
4 Budeš se muset zříci svého dědictví, které jsem ti dal; za otrokyni tě dám tvým nepřátelům v zemi, kterou neznáš. Neboť oheň mého hněvu, jejž jste roznítili, bude hořet navždy.
5 Takto mluví Jahve: Prokletý je člověk, jenž se spoléhá na člověka, jehož oporou je tělo a jehož srdce se odklání od Jahva!
6 Je jako bodlák na stepi: nic nevnímá, když přichází neštěstí, je doma na sežehlých místech v poušti, solném kraji, kde nikdo nebydlí.
7 Požehnaný člověk, jenž spoléhá na Jahva a jehož vírou je Jahve.
8 Podobá se stromu zasazenému na břehu vod, jenž své kořeny rozprostírá k potoku: nebojí se ničeho, když přichází horko, jeho listí zůstává zelené; za suchého roku se nezneklidňuje a neustále nese ovoce.
9 Srdce je nade vše lstivé a zvrácené, kdo je může proniknout?
10 Já Jahve zkoumám srdce, zpytuji ledví, abych každému splatil podle jeho chování, dle ovoce jeho skutků.
11 Křepelka sedí na tom, co nesnesla. Stejně tak i ten, kdo nespravedlivě nabude bohatství: ono ho opustí uprostřed jeho dní a když se to tak vezme, je to jen pošetilec.
12 Slavný trůn, vznešený od počátku, to je naše posvátné místo.
13 Naděje Izraele, Jahve, všichni, kdo tě opouštějí, budou zahanbeni, kdo se od tebe odvracejí, budou zapsáni do země, neboť opustili pramen vod živých, Jahva.
14 Uzdrav mě, Jahve, a budu uzdraven, zachraň mě, a budu zachráněn, neboť ty jsi má chvála!
15 Hle, říkají mi: Kde je to Jahvovo slovo? Ať se tedy splní!
16 A přece jsem tě nedohnal k nejhoršímu, nepřál jsem si ten neblahý den, ty to víš; co vychází z mých rtů, není před tebou skryto.
17 Nebuď mi tím, kdo děsí, ty, moje útočiště v den neštěstí.
18 Ať jsou zahanbeni mí pronásledovatelé a ať nejsem zahanben já! Ať jsou zděšení oni a ať nejsem zděšený já! Přivoď na ně den neštěstí, rozdrť je, dvakrát je rozdrť!
19 Takto ke mně promluvil Jahve: Jdi a postav se u Brány synů lidu, kudy vcházejí a vycházejí judští králové, a u všech bran Jeruzaléma.
20 Řekneš: Slyšte Jahvovo slovo, vy, králové Judy, a vy, všichni Judovci a obyvatelé Jeruzaléma, kteří procházíte těmito branami.
21 Takto mluví Jahve: Dávejte si dobrý pozor a v sobotní den nepřenášejte břemena; nevnášejte je jeruzalémskými branami.
22 V sobotní den nevynášejte ze svých domů žádné břemeno a nekonejte žádnou práci. Svěťte sobotní den, jak jsem přikázal vašim otcům.
23 Oni neposlouchali, nepopřávali sluchu; stali se tvrdošíjnými, aby neslyšeli a nepřijali ponaučení.
24 Posloucháte-li mě dobře - Jahvův výrok - nevnášejte v sobotní den branami tohoto města žádné břemeno; budete-li světit sobotní den a nebudete-li v něm konat žádnou práci,
25 pak branami tohoto města budou vjíždět na vozech a koních králové a knížata, sedící na Davidově trůně, oni i jejich knížata, mužové z Judy i obyvatelé Jeruzaléma. A toto město zůstane navždy obydlené.
26 Z judských měst a z okolí Jeruzaléma, z Benjaminovy země i z Dolní země, z Hory i z Negebu přijdou a budou přinášet celopaly, oběti, nekrvavé oběti i kadidlo, budou v Jahvově Chrámě přinášet díkuvzdání.
27 Ale nebudete-li mě poslouchat a nebudete světit sobotní den tím, že nebudete v sobotní den nosit žádné břemeno ani vcházet jeruzalémskými branami, pak založím v jeho branách oheň: ten pohltí jeruzalémské paláce a už neuhasne.