Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Když se to dozvěděli všichni králové, kteří byli na této straně Jordánu, v horách, v nížině a na celém pobřeží Velkého moře směrem k Libanonu, Chetité, Amorité, Kanaánci, Perizité, Chivité a Jebusané,
2 spolčili se, aby jednomyslně bojovali proti Jozuovi a Izraeli.
3 Obyvatelé Gabaonu se dozvěděli, jak Jozue naložil s Jerichem a Ajem,
4 a tak se sami rovněž uchýlili ke lsti. Šli a opatřili se zásobami a na osly naložili své pytle a staré, popraskané a sešívané měchy na víno.
5 Na nohou měli staré zalátané střevíce a na sobě staré šaty. Všechen chléb, který si nesli k jídlu, byl okoralý a rozdrobený.
6 Přišli do tábora v Gilgalu za Jozuem a řekli jemu i izraelským mužům: „Přicházíme z daleké země, uzavřete s námi tedy smlouvu.“
7 Izraelští muži těm Chivitům odpověděli: „Kdo ví, zda nebydlíte uprostřed nás? Jak bychom pak s vámi mohli uzavřít smlouvu?“
8 Oni Jozuovi odpověděli: „Jsme tví služebníci.“ - „Ale kdo jste,“ vyptával se jich Jozue, „a odkud přicházíte?“
9 Oni odpověděli: „Tví služebníci přicházejí z velmi daleké země kvůli věhlasu Jahva, tvého Boha, neboť jsme slyšeli o něm, o všem, co udělal v Egyptě,
10 a o všem, co udělal oběma amoritským králům, kteří žili za Jordánem, Sichonovi, králi Chešbonu, a Ogovi, králi Bašanu, který žil v Aštarotu.
11 Tu nám naši starší a všichni obyvatelé naší země řekli: ‘Vezměte si s sebou zásoby na cestu, jděte jim naproti a řekněte jim: Jsme vaši služebníci, uzavřete s námi tedy smlouvu!’
12 Hle, náš chléb: byl úplně teplý, když jsme si jej doma v den, kdy jsme odcházeli k vám, brali do zásoby, a hle, teď je okoralý a rozdrobený.
13 Hle, tyto měchy na víno, které jsme plnili úplně nové, jsou popukané. Hle, naše střevíce a šaty jsou předlouhým pochodem obnošené.“
14 Přední muži přijali jejich zásoby a nezeptali se na Jahvův výrok.
15 Jozue přivolil k míru s nimi, uzavřel s nimi smlouvu, že je ponechá naživu, a hodnostáři obce jim to odpřisáhli.
16 A stalo se, že tři dny po uzavření smlouvy vyšlo najevo, že je to sousední lid, jenž žije uprostřed Izraele.
17 Izraelité odešli z tábora a třetího dne přišli do jejich měst. Jejich městy byly Gabaon, Kefira, Beerot a Kirjat-Jearim.
18 Izraelité je nenapadli, protože jim hodnostáři obce přísahali při Jahvovi, Bohu Izraele, ale celá obec proti předním mužům reptala.
19 Tu všichni přední mužové řekli celému shromáždění: „Přísahali jsme jim při Jahvovi, Bohu Izraele, nemůžeme už tedy na ně sáhnout.
20 Hle, co jim uděláme: Ponech je naživu, abychom na sebe nepřivolali hněv pro přísahu, kterou jsme jim složili.“
21 A přední mužové jim řekli: „Ať si žijí, ale ať jsou ve službách celé obce dřevorubci a nosiči vody.“ Tak k nim promluvili přední mužové.
22 Jozue zavolal Gabaoňany a řekl jim: „Proč jste nás podvedli a řekli: ‘Jsme velmi daleko od vás,’ když bydlíte uprostřed nás?
23 Napříště jste prokletí a už navždy budete v otroctví jako dřevorubci a nosiči vody v domě mého Boha.“
24 Oni Jozuovi odpověděli: „To protože tvým služebníkům vskutku pověděli o příkazu, jejž dal Jahve, tvůj Bůh, svému služebníku Mojžíšovi, že vám vydá celou tuto zemi a že před vámi vyhladí všechny její obyvatele. A tak jsme se, když jste se blížili, začali velice strachovat o život. A proto jsme tedy tak jednali.
25 A hle, nyní jsme ve tvých rukou, udělej s námi, co se ti zdá být dobré a spravedlivé.“
26 Udělal to tak s nimi; vysvobodil je z rukou Izraelitů a oni je nezabili.
27 Onoho dne z nich Jozue až dodnes učinil dřevorubce a nosiče vody ve službě obce a Jahvova oltáře na místě, které si on vyvolí.