Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Tehdy řekl Jahve Jozuovi: „Buď bez obav a beze strachu! Vezmi si s sebou všechny válečníky. Vzhůru! Vystup proti Aji. Hleď: vydávám ti do rukou krále Aje, jeho lid, jeho město i jeho zemi.
2 Naložíš s Ajem a s jeho králem, jako jsi naložil s Jerichem a jeho králem. Jako kořist si vezmete pouze svršky a dobytek. Hleď proti městu připravit útok zezadu, ze zálohy.“
3 Jozue povstal se všemi válečníky a vytáhli proti Aji. Jozue si vybral třicet tisíc výtečných mužů a v noci je odeslal pryč
4 s tímto příkazem: „Pozor! Připravíte proti městu útok zezadu, ze zálohy, aniž byste se od města příliš vzdalovali, a buďte všichni ve střehu.
5 Já a všichni, kdo jsou se mnou, se přiblížíme k městu, a až proti nám muži z Aje vytáhnou jako poprvé, dáme se před nimi na útěk.
6 Oni se pak vydají za námi a my je odlákáme daleko od města, neboť oni si řeknou: ‘Utíkají před námi jako poprvé.’
7 Pak vy vystoupíte ze zálohy a zmocníte se města: Jahve, váš Bůh, vám je vydá do rukou.
8 Až bude město dobyto, vydáte je ohni, tak budete jednat podle Jahvova slova. Hleďte, dal jsem vám příkaz.“
9 Když je Jozue propustil, šli na místo určené pro tu zálohu a postavili se mezi Betel a Aj, na západ od Aje. Jozue přenocoval uprostřed lidu,
10 příštího dne potom časně zrána vstal, vykonal přehlídku lidu a se staršími Izraele vytáhl v čele lidu proti Aji.
11 Všichni válečníci, kteří byli s ním, vytáhli, přitáhli až před město a utábořili se na sever od Aje, mezi nimi a městem leželo údolí.
12 Jozue vzal asi pět tisíc mužů a umístil je do zálohy mezi Betel a Aj, na západ od města.
13 Lid postavil celý tábor, který ležel na sever od města, i zálohu na západ od města. Té noci odešel Jozue doprostřed planiny.
14 Jakmile to uviděl ajský král, muži z města spěšně vstávali a vycházeli, tak aby on i všechen jeho lid vytáhl proti Izraeli a bojoval s ním na svahu, který je naproti Arabě; nevěděl však, že je proti němu za městem přichystán útok ze zálohy.
15 Jozue a celý Izrael se od nich nechali porazit a dali se na útěk po cestě do pouště.
16 Všechen lid, který byl ve městě, je s velkým křikem začal pronásledovat. Při pronásledování Jozua se vzdálili od města.
17 V Aji (ani v Betelu) nezůstal jediný muž, jenž by nepronásledoval Izraele: nechali město otevřené a pronásledovali Izraele.
18 Tu řekl Jahve Jozuovi: „Vztáhni k Aji šavli, kterou máš v ruce, neboť ti to město vydám do ruky.“ Tu Jozue vztáhl k Aji šavli, kterou měl v ruce.
19 A jakmile napřáhl ruku, vystoupily zálohy kvapně ze svého stanoviště, rozběhly se, pronikly do města, zmocnily se ho a spěšně je vydaly ohni.
20 Muži z Aje se obrátili a viděli: hle, z města stoupá k nebi dým. Nikdo z nich nenašel odvahu prchnout na tu či onu stranu, zatímco lid, jenž utíkal k poušti, se obrátil proti svým pronásledovatelům.
21 Když Jozue a celý Izrael viděli, že se zálohy zmocnily města a že z města stoupá dým, obrátili se a zaútočili na muže z Aje.
22 Ostatní jim vytáhli z města naproti, takže se muži z Aje octli uprostřed Izraelitů, majíce jedny z jedné a druhé z druhé strany. Oni je pobíjeli, takže z nich nikdo nakonec nezůstal naživu, nikdo nevyvázl.
23 Zajali však živého krále Aje a přivedli ho k Jozuovi.
24 Když Izrael pozabíjel všechny obyvatele Aje na polích i v poušti, kam je pronásledovali, a když všichni až do posledního padli ostřím meče, vrátil se všechen Izrael do Aje a pobil ostřím meče jeho obyvatelstvo.
25 Celkový počet všech, kdo toho dne padli, ať mužů či žen, činil dvanáct tisíc, vesměs lidí z Aje.
26 Jozue nespustil svou ruku, kterou napřáhl se šavlí, dokud nevydal všechny obyvatele Aje klatbě.
27 Jako kořist si Izrael podle příkazu, jejž dal Jahve Jozuovi, vzal z toho města pouze dobytek a svršky.
28 Jozue vypálil Aj a navždy jej obrátil v sutiny, pusté místo až podnes.
29 A krále Aje pověsili až do večera na strom; ale při západu slunce Jozue přikázal, aby jeho mrtvolu ze stromu sňali. Pak ho pohodili ke vchodu do městské brány a navršili nad ním velkou hromadu kamení, která stojí až podnes.
30 Potom Jozue postavil Jahvovi, Bohu Izraele, oltář na hoře Ebal,
31 jak to Jahvův služebník Mojžíš nařídil Izraelitům, podle toho, co je napsáno v Mojžíšově Zákoně: oltář z neotesaných kamenů, jež neopracovalo železo. Přinesli na něm Jahvovi celopaly a zabíjeli pokojné oběti.
32 Jozue tam napsal na kameny opis Mojžíšova Zákona, jejž on napsal před Izraelity.
33 Celý Izrael se svými staršími, dozorci a soudci stál po obou stranách archy naproti leviovským kněžím, kteří nosili archu Jahvovy smlouvy, cizinci tak jako domorodci, polovina na temeni hory Garizim a polovina na temeni hory Ebal, jak to nařídil Jahvův služebník Mojžíš, aby se dávalo lidu Izraele nejprve požehnání.
34 Potom Jozue přečetl všechna slova Zákona - požehnání i prokletí - podle všeho toho, co je psáno v knize Zákona.
35 Ze všeho, co Mojžíš nařídil, nebylo ani slovo, které by Jozue nebyl přečetl před celým shromážděním Izraele včetně žen, dětí a cizinců, kteří chodí uprostřed nich.