Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Bratři moji, nesměšujte ohled na osoby s vírou v našeho oslaveného Pána Ježíše Krista.
2 Dejme tomu, že do vašeho shromáždění vejde nějaký muž se zlatým prstenem, ve skvělém oděvu, a že zároveň vejde nějaký chudák ve špinavém oděvu.
3 Obracíte zraky k tomu, kdo má skvělý oděv, a říkáte mu: "Ty se posaď sem, na čestné místo." A tomu chudému říkáte: "Ty si stoupni tam," anebo: "Sedni si na zem k mé podnožce."
4 Nevyslovujete tím ve svém nitru určitý soud a nestáváte se zvráceně smýšlejícími soudci?
5 Poslyšte, moji milovaní bratři: nevyvolil si Bůh ty chudé v očích světa za bohaté ve víře a za dědice Království, jež přislíbil těm, kdo ho milují?
6 Ale vy chudákem pohrdáte! A neutiskují vás právě bohatí? Nevláčejí vás k soudům právě oni?
7 Nerouhají se právě oni tomu vznešenému Jménu, jež nad vámi bylo vzýváno?
8 Jestliže tedy plníte královský zákon podle Písma: Budeš milovat svého bližního jako sebe samého, dobře činíte;
9 ale máte-li ohled na osoby, dopouštíte se hříchu, a Zákon vás odsuzuje jako porušovatele.
10 Jestliže někdo zachovává úplně celý Zákon a v jediné věci pochybí, bude se odpovídat za provinění proti všemu.
11 Neboť ten, který řekl: Nezcizoložíš, řekl rovněž: Nezabiješ. Jestliže se tedy vystříháš cizoložství, ale zabiješ, už jsi Zákon přestoupil.
12 Mluvte a jednejte jako lidé, kteří mají být souzeni podle zákona svobody.
13 Neboť soud nezná milosrdenství pro toho, kdo nejednal milosrdně; soud je však milosrdenství.
14 Bratři moji, co je to platné, když někdo říká: "Mám víru," nemá-li skutky? Což ho ta víra může spasit?
15 Jsou-li některý bratr či sestra nazí, nedostává-li se jim každodenní obživy,
16 a někdo z vás jim řekne: "Jděte v pokoji, zahřejte se, najezte se," a nedá jim, co potřebuje jejich tělo, co je to platné?
17 A tak je tomu s vírou: nemá-li skutky, je zcela mrtvá.
18 Naopak se řekne: "Ty máš víru, a já mám zase skutky? Ukaž mi tu svou víru bez skutků; a já ti svými skutky ukáži svou víru.
19 Ty věříš, že je jeden Bůh? Dobře činíš. I démoni tomu věří a třesou se.
20 Chceš, pošetilý člověče, zvědět, že víra beze skutků je jalová?
21 Což nebyl náš otec Abrahám ospravedlněn skutky, když na oltáři přinesl v oběť svého syna Izáka?
22 Tak to vidíš: víra působila spolu s jeho skutky a skrze skutky se jeho víra stala dokonalou.
23 Tak se splnilo Písmo, které říká: Abrahám uvěřil Bohu, bylo mu to připočteno ke spravedlnosti a byl nazván přítelem Božím."
24 Tak to vidíte: člověk je ospravedlňován skutky, a ne pouhou vírou.
25 Právě tak je to s nevěstkou Rahab, nebyly to snad skutky, co ji ospravedlnilo, když přijala posly a propustila je jinou cestou?
26 Jako je mrtvé tělo bez duše, tak je mrtvá víra bez skutků.