Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Lid, který kráčel ve tmách, uviděl velké světlo, obyvatelům temné země zazářilo světlo.
2 Rozmnožil jsi národ, rozhojnil jsi jeho radost, oni se před tebou radují, jako se člověk raduje při žních, jako se jásá při dělení kořisti.
3 Neboť jařmo, které jej tížilo, tyč položenou na jeho ramenou, hůl jeho utlačovatele jsi zlomil jako onoho dne v Madianu.
4 Vždyť každá bota po zemi hřmotící, každý plášť vyválený v krvi budou vydány ke spálení, budou pohlceny ohněm.
5 Neboť se nám narodilo dítě, byl nám dán syn, na jeho ramenou spočinula moc a bylo mu dáno toto jméno: Zázračný rádce, Silný Bůh, Věčný otec, Kníže pokoje,
6 aby se moc rozšířila v pokoji bez konce na Davidův trůn a na jeho království, aby bylo ustaveno a upevněno právem a spravedlností. Od tohoto času a navěky, způsobí to žárlivá láska Jahva Sabaot.
7 Pán vrhl na Jakuba slovo, dopadlo na Izraele.
8 Dozvěděl se to všechen lid, Efraim i obyvatel Samaří, kteří říkají v pýše svého povýšeného srdce:
9 „Cihly spadly, budeme stavět z kvádrů, sykomory byly pokáceny, nahradíme je cedry.“
10 Ale Jahve podpořil proti tomu lidu jeho protivníka Rasona, podnítil jeho nepřátele,
11 Arama na východě, Filišťany na západě, ti Izraele s chutí pohltili. Tím vším se jeho hněv neodvrátil, jeho ruka je nadále pozdvižena.
12 Ale lid se k tomu, jenž ho bil, nevrátil, nehledal Jahva Sabaot.
13 A tak Jahve od Izraele v jednom dni odťal hlavu i ocas, palmu i rákos.
14 (Starší a hodnostář, to je hlava, prorok, jenž učí lži, to je ocas.)
15 Vůdcové toho lidu jej svedli z cesty a ti, které vedou, zabloudili.
16 Proto už Pán nenajde svou radost v jeho mladících, nebude mít slitování s jeho sirotky a vdovami, vždyť všichni jsou bezbožní a zlí, veškerá ústa pronášejí nesmysly. Tím vším se jeho hněv neodvrátil, jeho ruka je nadále pozdvižena.
17 Ano, ničemnost pálila jako oheň, pohlcuje trní a hloží, zapálila lesní houštiny, ty se vznesly vzhůru v kotoučích dýmu.
18 Prchlivostí Jahva Sabaot byla spálena země a lid je jako kořist ohně. Nikdo nemá slitování se svým bratrem,
19 napravo se krájelo a je tam hlad, nalevo se jedlo a nasyceni nebyli. Každý požírá maso své paže.
20 Manases požírá Efraima a Efraim Manasesa, společně útočí na Judu. Tím vším se jeho hněv neodvrátil, jeho ruka je nadále pozdvižena.