Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Poslouchejte mě, kdo pátráte po spravedlnosti, kdo hledáte Jahva. Pohleďte na skálu, z níž jste byli vytesáni, a na jámu, z níž jste byli vytaženi.
2 Pohleďte na svého otce Abraháma a na Sáru, která vás porodila. Byl sám, když jsem ho povolal, ale požehnal jsem mu a rozmnožil ho.
3 Ano, Jahve má slitování se Sionem, má slitování se všemi jeho troskami; z jeho pouště udělá Eden a z jeho stepi Jahvovu zahradu; bude tam radost a veselí, díkůvzdání a zazní tam hudba.
4 Dobře mě poslouchej, lide můj, můj národe, nastav mi ucho. Vždyť ode mne vyjde zákon a své právo udělám světlem národů.
5 Náhle se přibližuje má spravedlnost, objevuje se má spása, má paže potrestá národy. Ostrovy ve mne vloží svou naději a budou počítat s mou paží.
6 Pozdvihněte oči k nebi, pohleďte dolů k zemi; ano, nebesa se rozplynou jako dým, země bude jako opotřebovaný šat a její obyvatelé umřou jako červi. Ale má spása bude věčná a má spravedlnost zůstane netknutá.
7 Poslouchejte mě, kdo znáte spravedlnost, lide, jenž si do srdce vkládáš můj zákon. Nebojte se urážek od lidí, nedejte se děsit jejich tupením.
8 Vždyť mol je sežere jako šat a červi je pohltí jako vlnu. Ale věčně potrvá má spravedlnost a má spása z pokolení do pokolení.
9 Procitni, procitni! Oděj se silou, Jahvova paže. Procitni jako za někdejších dnů, dávných pokolení. Což jsi Rahab nerozťal ty, neproklál jsi ty draka?
10 Což jsi ty nevysušil moře, vody veliké propasti? Neudělal jsi ty z mořského dna cestu, aby vykoupení přešli?
11 Vrátí se ti, které Jahve osvobodil, přijdou na Sion s výkřiky radosti, radost věčnou s sebou přinesou, radost a veselí je budou doprovázet, bolest a nářky ustanou.
12 To já, já vás utěšuji; kdo jsi, aby ses bál smrtelníka, lidského syna, jemuž je určen úděl trávy?
13 Zapomínáš na Jahva, svého stvořitele, který rozprostřel nebesa a dal základy zemi. A nepřestáváš se po celý den chvět před zuřivostí svého utlačovatele, když se on pouští do ničení. Kde je tedy utlačovatelův hněv?
14 Zoufalý bude brzy osvobozen, nezemře v podzemním žaláři, už nebude mít nedostatek chleba.
15 Já jsem Jahve, tvůj Bůh, jenž vzdouvá moře, aby hučely jeho vlny, jméno jeho je Jahve Sabaot.
16 Vložil jsem ti do úst svá slova, ukryl jsem tě do stínu své ruky, abych rozprostřel nebesa a dal základy zemi, abych řekl Sionu: „Jsi můj lid.“
17 Probuď se, probuď se, vzhůru, Jeruzaléme! Ty, který jsi z Jahvovy ruky pil číši jeho hněvu. Je to kalich, číše opojení, ty jsi z ní pil, vyprázdnil jsi ji.
18 Nikdo jej nevede, žádný ze synů, které zrodil; nikdo jej nebere za ruku, žádný ze synů, které vychoval.
19 Pro to dvojí neštěstí, jež tě potkalo, kdo tě polituje? Nad pleněním, zkázou, hladem a morem, kdo tě utěší?
20 Tví synové leží vysílení na rozích všech ulic jako antilopa chycená do sítě, jsou zpiti Jahvovou rozlíceností, hrozbou tvého Boha.
21 Proto poslyš toto, nešťastníku, zpitý, ne však vínem:
22 Takto mluví tvůj Pán, Jahve, tvůj Bůh, obhájce tvého lidu: Hle, beru ti z ruky číši opojení, kalich, číši své rozlícenosti. Už z ní nikdy nebudeš pít.
23 Vložím ji do ruky tvých mučitelů, těch, kdo ti říkali: K zemi! Ať přejdeme! A ty jsi nastavoval záda k jejich přecházení, dělal jsi cestu, po níž by přešli.