Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Josefa tedy odvedli do Egypta. Od Izmaelitů, kteří ho tam přivedli, ho koupil jistý Egypťan, faraonův kleštěnec a velitel stráží Putifar.
2 Jahve pak pomáhal Josefovi, jemu se vše dařilo a zůstal v domě svého egyptského pána.
3 Jelikož pán viděl, že mu Jahve pomáhá a že dává v jeho rukou zdar všemu, co podnikne,
4 nalezl Josef v jeho očích milost; dostal příkaz obsluhovat svého pána, jenž ho učinil správcem domu a svěřil mu veškerý svůj majetek.
5 A od chvíle, kdy mu dal na starost svůj dům a veškerý svůj majetek, žehnal Jahve s ohledem na Josefa Egypťanovu domu: Jahvovo požehnání se dotklo všeho, co měl v domě i na poli.
6 Tu vložil Josefovi do rukou péči o vše, co měl, a díky jemu se nestaral už o nic jiného než o své jídlo. Josef měl krásnou postavu a krásnou tvář.
7 Po těch událostech se stalo, že se do Josefa zahleděla pánova manželka a řekla: „Lehni si ke mně!“
8 On však odmítl a řekl pánově manželce: „Když mě tu můj pán má, nestará se o nic, co se děje v domě, a svěřil mi veškerý svůj majetek.
9 On sám nemá v tomto domě větší moc nežli já: nezakázal mi nic než právě tebe, protože ty jsi jeho žena. Jak bych mohl spáchat tak velké zlo a zhřešit proti Bohu?“
10 Ačkoliv k Josefovi promlouvala den co den, nesvolil k tomu, aby jí ležel po boku, aby se jí oddal.
11 Jednoho dne pak přišel Josef do domu za prací a v domě nebyl žádný ze sloužících.
12 Žena ho uchopila za šaty a řekla mu: „Lehni si ke mně!“ On však jí zanechal šat v rukou, dal se na útěk a vyběhl ven.
13 Když viděla, že jí nechal v rukou šat a že utekl ven,
14 zavolala na své sloužící a řekla jim: „Podívejte se na to! Přivedl nám sem Hebreje, aby si s námi zahrával! Přistoupil ke mně, aby se mnou souložil, ale já jsem mocně vykřikla,
15 a on když uslyšel, že pozvedám hlas a volám o pomoc, nechal u mne svůj šat, dal se na útěk a vyběhl ven.“
16 Položila šat vedle sebe, čekajíc, až přijde domů pán.
17 A pak mu vypravovala totéž: „Hebrejský otrok, kterého jsi nám přivedl, se ke mně přiblížil, aby si se mnou zahrával,
18 a když jsem pozvedla hlas a volala o pomoc, zanechal u mne svůj šat a utekl ven.“
19 Když manžel uslyšel, jak mu žena říká: „Hle, tak se mnou jednal tvůj otrok,“ vzplanul hněvem.
20 Pán dal Josefa zadržet a uvrhnout do žaláře, tam kde byli drženi královi vězňové. A tak zůstal v žaláři.
21 Ale Jahve Josefovi pomáhal, rozprostřel nad ním svou dobrotu a způsobil, že nalezl milost v očích vrchního žalářníka.
22 Vrchní žalářník svěřil Josefovi všechny vězně, kteří byli v žaláři; on řídil vše, co se tam dělo.
23 Vrchní žalářník se ani v nejmenším nestaral o to, co mu svěřil, protože mu pomáhal Jahve a dával zdar všemu, co podnikal.