Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Zavedl mě do předsíně, té předsíně, jež je obrácena k východu,
2 a hle, od východu přicházela sláva Boha Izraele. Doprovázel ji šum podobající se šumění hojných vod a země se skvěla jeho slávou.
3 Toto vidění se podobalo vidění, jež jsem měl, když jsem přišel kvůli zkáze města, a také vidění, jež jsem měl na řece Kebaru. Tu jsem padl tváří k zemi.
4 Jahvova sláva přišla do Chrámu předsíní, která je obrácená k východu.
5 Duch mě pozdvihl a zavedl mě do vnitřního nádvoří, a hle, Jahvova sláva naplňovala Chrám.
6 Slyšel jsem, jak ke mně někdo mluví z Chrámu, zatímco ten muž stál vedle mne.
7 Bylo mi řečeno: Lidský synu, zde je místo mého trůnu, místo, kam kladu chodidlo svých nohou. Budu zde přebývat uprostřed Izraelitů navždy; a Izraelův dům, oni i jejich králové, už nebudou poskvrňovat mé svaté jméno svým smilstvem a mrtvolami svých králů, -
8 tím, že by kladli jejich práh k mému prahu a jejich veřeje k mým veřejím, že by stavěli společnou zeď mezi sebou a mnou. Poskvrňovali mé svaté jméno ohavnostmi, jimž se oddávali, proto jsem je ve svém hněvu pohltil.
9 Napříště ode mne vzdálí své smilstvo a mrtvoly svých králů a já budu uprostřed nich bydlet navždy.
10 A ty, lidský synu, popiš tento Chrám Izraelovu domu, aby se zarděli nad svými ohavnostmi. (Ať vyměří jeho půdorys.)
11 A zardí-li se nad veškerým svým jednáním, pouč je o podobě Chrámu a o jeho půdorysu, o jeho východech a vchodech, o jeho podobě a o veškerém jeho uspořádání, o celé jeho podobě a o všech jeho zákonech. Zapiš to všechno před jejich očima, aby dbali na jeho podobu a na veškeré jeho uspořádání, a ať to uvedou ve skutek.
12 Toto je zakládací listina Chrámu: na vrcholu hory je veškeré území, které jej obklopuje, nanejvýš posvátný prostor. (Taková je zakládací listina Chrámu.)
13 Toto jsou rozměry oltáře v loktech po jednom lokti a jedné dlani: základna, jeden loket na jeden loket; šířky; prostor u žlábku, kolem dokola jedna píď; to je okraj oltáře.
14 Od základny spočívající na zemi až ke spodnímu podstavci, dva lokte na jeden loket šířky; od malého podstavce až k velkému podstavci, čtyři lokte na jeden loket šířky.
15 Ohniště mělo čtyři lokte a nad ohništěm byly čtyři rohy.
16 Ohniště měřilo dvanáct loket délky na dvanáct šířky, všechny jeho strany tvořily čtverec.
17 Podstavec: čtrnáct loket délky na čtrnáct loket šířky, byl čtvercový. Přečnívající hrana kolem dokola: polovina lokte, a základna: jeden loket kolem dokola. Schody byly obrácené k východu.
18 Řekl mi: Lidský synu, takto mluví Pán Jahve. Toto jsou ustanovení o oltáři, až ho postaví, aby se na něm obětoval celopal a rozlévala na něm krev.
19 Dáš levitským kněžím - kněžím ze Sadokova rodu, kteří přede mne předstupují a slouží mi, výrok Pána Jahva - mladého býka jako oběť za hřích.
20 Vezmeš trochu jeho krve, dáš ji na čtyři rohy, na čtyři úhly podstavce a na přečnívající hranu kolem dokola. Takto z něho sejmeš hřích a vykonáš na něm usmíření.
21 Potom vezmeš býka k oběti za hřích: spálí se na odlehlém místě v Chrámě, mimo svatyni.
22 Druhého dne přineseš v oběť bezvadného kozla jako oběť za hřích a sejme se hřích z oltáře, jako se to udělalo s býkem.
23 Poté co to skončíš a hřích bude sňat, přineseš v oběť mladého bezvadného býka a bezvadného berana ze stáda.
24 Předvedeš je před Jahva a kněží na ně hodí sůl a přinesou je jako celopal Jahvovi.
25 Po sedm dní budeš denně přinášet v oběť po jednom kozlovi jako oběť za hřích a budou přinášet v oběť bezvadného býka a bezvadného berana ze stáda,
26 po sedm dní. Takto se vykoná usmíření za oltář, očistí se a zasvětí.
27 Až uplyne toto období, osmého dne a ve dnech následujících, budou kněží na oltáři obětovat vaše celopaly a pokojné oběti. A já vám budu nakloněn, výrok Pána Jahva.