Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Jahvovo slovo se mi ozvalo takto:
2 Co máte co v Izraelově zemi opakovat toto přísloví: Otcové jedli nezralé hrozny, a synům trnuly zuby?
3 Jako že žiji, výrok Pána Jahva, už nebude třeba, abyste v Izraeli toto přísloví opakovali.
4 Hle: všechny životy jsou moje, jak život otce, tak syna je můj. Zemře ten, kdo zhřešil.
5 Každý, kdo je spravedlivý, žije podle práva a spravedlnosti,
6 nejí na horách a nepozvedá oči k neřádům Izraelova domu, neposkvrňuje ženu svého bližního, nepřibližuje se k ženě, když je nečistá,
7 nikoho neutlačuje, vrací zástavu na dluh, nedopouští se loupeží, dává svůj chléb hladovému a šatem obléká nahého,
8 nepůjčuje lichvářsky, nebere úroky, odvrací svou ruku od zlého, vynáší mezi muži spolehlivý rozsudek,
9 vede si podle mých zákonů a zachovává mé obyčeje tím, že jedná podle pravdy, takový muž je spravedlivý, bude žít, výrok Pána Jahva.
10 Ale zplodí-li násilnického a krvelačného syna, který se dopustí některého z oněch provinění,
11 zatímco on se nedopustil žádného z nich, syna, jenž dokonce bude i jíst na horách a poskvrňovat ženu svého bližního,
12 jenž bude utiskovat chudého a nešťastného, dopouštět se loupeží, nebude vracet zástavu, bude pozvedávat oči k neřádům, bude se dopouštět ohavností,
13 lichvářsky půjčovat a brát úroky, ten syn poté, co se dopustil všech těch ohavných zločinů, nebude žít, zemře a jeho krev bude na něm.
14 Ale jestliže ten sám zplodí syna, který bude vidět všechny hříchy, jichž se dopustil jeho otec, jenž je bude vidět, a nebude je napodobovat,
15 jenž nebude jíst na horách, nebude pozvedávat oči k neřádům Izraelova domu, neposkvrní ženu svého bližního,
16 nebude nikoho utiskovat, nebude brát zástavy, nedopustí se loupeží, bude dávat svůj chléb hladovému, šatem oblékne nahého,
17 odvrátí svou ruku od nespravedlnosti, nebude lichvařit a brát úroky, bude žít podle mých obyčejů a řídit se podle mých zákonů, ten syn nezemře za provinění svého otce, bude žít.
18 Ale jeho otec, jelikož byl násilnický, dopouštěl se loupeží a nejednal dobře uprostřed svého lidu, hle, ten za své provinění zemře.
19 A vy říkáte: „Proč syn nenese provinění svého otce?“ Ale syn žil podle práva a spravedlnosti, zachovával mé zákony a žil podle nich, ten musí být naživu.
20 Zemře ten, kdo zhřešil! Syn neponese provinění svého otce, ani otec provinění svého syna: spravedlivému bude přičtena jeho spravedlnost a zlovolníkovi jeho zlovolnost.
21 A když se zlovolník odřekne všech svých hříchů, jichž se dopustil, bude zachovávat všechny mé zákony a žít podle práva a spravedlnosti, bude živ, nezemře.
22 Nebude se už vzpomínat na všechny zločiny, jichž se dopustil, bude žít pro spravedlnost, kterou konal.
23 Měl bych mít zalíbení ve zlovolníkově smrti - výrok pána Jahva - a ne spíše v tom, když uvidím, že se odříká svého jednání a žije?
24 Odřekne-li se však spravedlivý své spravedlnosti a bude se dopouštět zlého tím, že napodobí všechny ohavnosti, jichž se dopouští zlovolník, bude žít? Už se nebude vzpomínat na veškerou spravedlnost, podle které žil, ale za nevěru, jíž se provinil, a za hřích, jehož se dopustil, zemře.
25 A vy říkáte: „Jednání Páně není spravedlivé.“ Poslyšte tedy, Izraelův dome: mé jednání že není spravedlivé? Není snad nespravedlivé spíš vaše jednání?
26 Když se spravedlivý odvrátí od své spravedlnosti a dopouští se zlého a umírá, umírá kvůli zlu, jehož se dopustil.
27 A když se hříšník odvrátí od hříchu, jehož se dopustil, a žije podle práva a spravedlnosti, zabezpečuje si život.
28 Rozhodl se, že se odvrátí od všech zločinů, jichž se dopustil, bude živ, nezemře.
29 A přece Izraelův dům říká: „Jednání Páně není spravedlivé.“ Mé jednání že není spravedlivé, Izraelův dome? Není snad nespravedlivé spíš vaše jednání?
30 Proto budu každého z vás soudit podle toho, jak jedná, Izraelův dome, výrok Pána Jahva. Obraťte se a odvraťte se od všech svých zločinů, ať už v nich nemáte příležitost ke zlu.
31 Zbavte se všech zločinů, jichž jste se dopustili, a utvořte si nové srdce a nového ducha. K čemu umírat, Izraelův dome?
32 Nemám zalíbení v číkoli smrti, výrok Pána Jahva. Obraťte se a žijte!