Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Mojžíšův tchán, madianský kněz Jetro, se doslechl o všem, co Bůh učinil pro Mojžíše a pro Izraele, svůj lid: jak Jahve vyvedl Izraele z Egypta.
2 Poté když Mojžíš propustil svou ženu Siporu, vzal Mojžíšův tchán Jetro ji
3 a také oba jeho syny. Jeden se jmenoval Geršom, řekl totiž: „Jsem přistěhovalec v cizí zemi,“
4 druhý se jmenoval Eliezer, neboť: „Bůh mého otce je mé útočiště a vysvobodil mě před faraonovým mečem.“
5 Mojžíšův tchán Jetro přišel za Mojžíšem s jeho syny a jeho ženou na poušť, tam, kde tábořil, k Boží hoře.
6 Mojžíšovi řekli: „Hle, přichází k tobě tvůj tchán Jetro a provází ho tvá žena s oběma svými syny.“
7 Mojžíš vyšel tchánovi vstříc, poklonil se před ním, objal ho, a když se vzájemně poptali po zdraví, odešli do stanu.
8 Mojžíš tchánovi vyprávěl o všem, co kvůli Izraeli učinil Jahve faraonovi a Egypťanům, a o všech souženích, jež cestou zakusili a z nichž je Jahve vysvobodil.
9 Jetro měl radost ze všeho dobrodiní, které Jahve prokázal Izraelovi, z toho, že jej vysvobodil z ruky Egypťanů.
10 Tu Jetro řekl: „Buď požehnán Jahve, jenž vás vysvobodil z ruky Egypťanů a z ruky faraonovy, jenž vysvobodil lid z egyptského područí.
11 Teď vím, že Jahve je větší než všichni bohové...“
12 Mojžíšův tchán Jetro přinesl celopal a oběti Bohu. Áron a všichni Izraelovi starší přišli a pojedli před Bohem s Mojžíšovým tchánem.
13 Druhého dne se Mojžíš posadil, aby rozsuzoval lid, a lid zatím u něho stál od rána do večera.
14 Když Mojžíšův tchán viděl, co on všechno pro lid dělá, řekl mu: „Co to děláš, že všechny záležitosti lidu vyřizuješ sám? Proč zasedáš sám, zatímco všechen lid od rána do večera stojí u tebe?“
15 Mojžíš tchánovi řekl: „Lid totiž chodí za mnou, aby se poradil s Bohem.
16 Mají-li nějakou záležitost, přijdou za mnou. Rozsuzuji mezi nimi a poučuji je o Božích ustanoveních i o jeho zákonech.“
17 Tchán Mojžíšovi řekl: „Děláš to špatně!
18 Určitě se vysílíš, ty i lid, který je s tebou, neboť takový úkol je pro tebe příliš těžký, sám na něj nestačíš.
19 Nyní poslyš radu, kterou ti dám, aby Bůh byl s tebou. Buď zástupcem lidu před Bohem a sám přednášej Bohu jejich záležitosti.
20 Uč je ustanovením a zákonům, poučuj je o cestě, po níž mají jít, a o tom, jak se mají chovat.
21 Vyber si však ze všeho lidu schopné, bohabojné, poctivé, nepodplatitelné muže a ustanov je nad nimi jako náčelníky nad tisíci, náčelníky nad sty, náčelníky nad padesáti a náčelníky nad desíti.
22 Oni budou rozsuzovat lid v každé době. Každou závažnou záležitost přednesou tobě a každou menší záležitost rozsoudí sami. Odlehči si tak své břímě a oni ať je nesou s tebou.
23 Učiníš-li to tak a nařídí-li ti to Bůh, obstojíš a rovněž všechen tento lid se bude moci v míru navrátit domů.“
24 Mojžíš poslechl tchánovy rady a učinil vše, co on řekl.
25 Mojžíš si z celého Izraele vybral schopné muže a ustanovil je za náčelníky lidu: náčelníky nad tisíci, náčelníky nad sty, náčelníky nad padesáti a náčelníky nad desíti.
26 A oni rozsuzovali lid v každé době, každou závažnou záležitost přednášeli Mojžíšovi a každou menší záležitost rozsuzovali sami.
27 Pak Mojžíš svého tchána propustil a on se zase vydal do své země.