Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Jakmile se Mardocheus dozvěděl, co se stalo, roztrhl si oděv a vzal si pytlovinu a popel. Potom prošel celým městem, jež se naplnilo jeho bolestnými nářky,
2 a došel až před Královskou bránu, kterou nesměl projít nikdo oblečený v pytlovině.
3 V krajích, všude kam došel ten příkaz a královské nařízení, byli Židé samý smutek, půst, slzy a nářky. Pro mnohé se staly ložem pytlovina a popel.
4 Ester o tom zpravily její služky a kleštěnci. Královny se zmocnila úzkost. Poslala Mardocheovi šaty, aby si je oblékl a odložil pytlovinu. On je však odmítl.
5 Ester tedy povolala Hataka, jednoho z kleštěnců, které jí král dal k službám, a vypravila ho k Mardocheovi s úkolem, aby se přeptal, co se stalo, a dotázal se ho na důvody jeho chování.
6 Hatak vyšel a vydal se za Mardocheem na prostranství před Královskou bránu.
7 Mardocheus ho zpravil o tom, co se děje, a obzvlášť o částce, kterou Aman nabídl za vyhlazení Židů vyplatit králově pokladnici.
8 Také mu předal opis výnosu o vyhlazení zveřejněného v Susách: měl jej ukázat Ester, aby o tom věděla. A královně uložil, aby šla ke králi a trpělivě ho prosila o shovívavost a hájila věc lidu, k němuž patří. (8a) „Vzpomeň si,“ vzkázal jí, „na dny svého ponížení, kdy jsem tě živil svýma rukama. Neboť Aman, druhá osoba v království: si na králi vyžádal naši smrt. (8b) Modli se k Pánu, promluv o nás s králem, vytrhni nás ze smrti!“
9 Hatak se vrátil a přinesl to poselství Ester.
10 Ona odpověděla a přikázala, aby opakoval její slova Mardocheovi:
11 „Královi služebníci a obyvatelé krajů, všichni vědí, že pro kohokoli, ať muže či ženu, kdo vstoupí bez vyzvání až do vnitřní předsíně ke králi, platí jen jeden zákon: musí zemřít, pokud k němu král nevztáhne své zlaté žezlo a milostivě mu nedaruje život. A již po třicet dní jsem nebyla pozvána, abych ke králi přišla!“
12 Mardocheovi vyřídili tato Esteřina slova
13 a on odpověděl: „Nemysli si, že budeš, když jsi v paláci, samojediná ze Židů zachráněna.
14 Bude tomu právě naopak. Budeš-li tvrdohlavě mlčet, když jsou věci tak daleko, přijdou spása a osvobození Židům odjinud a zahynete ty a dům tvého otce. Kdo ví? Snad právě kvůli příležitosti, jako je tato, jsi došla královské hodnosti?“
15 Ester mu vzkázala:
16 „Shromáždi všechny Židy v Susách. Postěte se za mne. Po tři dny a po tři noci nejezte a nepijte. A já se svými služkami budu zachovávat týž půst. Předstoupím takto připravena navzdory zákonu před krále, a mám-li zahynout, zahynu.“
17 Mardocheus odešel a vykonal, co mu Ester uložila. (17a) Pamětliv všech jeho velkých činů modlil se takto k Pánu: (17b) „Pane, Pane, Králi všemohoucí, vše je podřízeno tvé moci a nikdo nemůže vzdorovat tvé vůli zachránit Izrael. (17c) Ano, ty jsi učinil nebe i zemi a všechny divy, jež jsou pod oblohou. Jsi Vládce veškerenstva a není nikdo, kdo by se ti, Pane, postavil na odpor. (17d) Vždyť ty všechno znáš! Pane, ty to víš, že ani samolibost, ani pýcha, ani ješitnost mě nepřiměly k tomu, co jsem udělal: že jsem se odmítl klanět před pyšným Amanem. Chodidla bych mu ochotně políbil pro spásu Izraele. (17e) Ale udělal jsem to proto, aby se nestavěla sláva člověka nad slávu Boží; a před nikým se nebudu klanět, jen před tebou, Pane, a nebudu to dělat z pýchy. (17f) A nyní, Pane Bože, Králi, Bože Abrahámův, ušetři svůj lid! Neboť osnují naši zkázu, zamýšlejí zničit tvé dávné dědictví. (17g) Neopouštěj tento podíl, jenž je podílem tvým, jejž jsi vykoupil z egyptské země! (17h) Vyslyš mou modlitbu, buď nakloněn svému dědickému podílu a obrať náš zármutek v radost, abychom žili k opěvání tvého jména, Pane. A nedej zaniknout ústům těch, kdo tě chválí.“ (17i) A celý Izrael křičel ze všech sil, neboť měli před očima smrt. (17k) Královna Ester hledala ve smrtelném nebezpečí, jež na ni dolehlo, útočiště u Pána. Svlékla svůj nádherný šat a oblékla si oděv úzkosti a smutku. Místo okázalých vonných mastí si na hlavu nahrnula popel a smetí. Tvrdě pokořovala své tělo a pletence jejích zcuchaných vlasů halily všechna místa, na nichž obvykle mívala ozdoby k radosti. A Pána, Boha Izraele, prosila takto: (17l) „Můj Pane, náš Králi, ty jsi Jediný! Přijď mi na pomoc, neboť jsem sama a mým útočištěm jsi jen ty a já dávám v sázku život. (17m) Od kolébky jsem se učila ve své rodině, že ty jsi, Pane, vyvolil Izraele mezi všemi národy a naše otce ze všech jejich praotců, aby byli navěky tvým dědictvím; a naložil jsi s nimi, jak jsi řekl. (17n) A potom jsme proti tobě zhřešili a tys nás vydal do rukou našich nepřátel kvůli poctám vzdávaným jejich bohům. Jsi spravedlivý, Pane! (17o) Oni se však nespokojili hořkostí našeho otroctví, své ruce vložili do rukou svých model, aby zmařili ustanovení vzešlá z tvých rtů, vyhladili tvé dědictví, uzavřeli ústa, jež tě chválí, uhasili tvůj oltář a slávu tvého domu; (17p) a místo toho otevřeli ústa národů ke chvále nicotných model a věčnému vytržení před tělesným králem. (17q) Nevydávej, Pane, své žezlo těm, kteří nejsou. Ať nezní výsměch nad naší zkázou! Obrať ty plány proti jejich strůjcům a první z těch, kdo na nás útočí, potrestej pro výstrahu! (17r) Rozpomeň se, Pane, projev se v den našeho soužení! A mně dodej odvahu, Králi bohů a vládce vší moci. (17s) Vlož mi do úst okouzlující řeč, až budu stát lvovi tváří v tvář, a jeho srdce obrať k nenávisti vůči našemu nepříteli, aby nalezl zkázu on i všichni jemu podobní. (17t) A nás zachraň svou rukou a přijď mi na pomoc, neboť jsem sama a kromě tebe, Pane, nemám nic! (17u) Tobě je vše známo a víš, že nenávidím slávu bezbožníků, že si ošklivím lože neobřezaných i lože kteréhokoli cizince. (17w) Ty víš, v jaké jsem tísni, že mi nahánějí hrůzu odznaky mé velikosti, které věnčí mé čelo ve dnech, kdy se musím ukazovat, stejnou hrůzu jako poskvrněné prádlo, a že je ve dnech, kdy mám klid, nenosím. (17x) Tvá služebnice nejedla u Amanova stolu, ani ji neoslňovaly královské hostiny, ani nepila víno z úliteb. (17y) Ode dne své proměny až podnes se tvá služebnice radovala jen v tobě, Pane, Bože Abrahámův. (17z) Bože, jehož síla vítězí nade všemi, vyslyš hlas zoufajících, vysvoboď nás z rukou zlosynů a zbav mě mého strachu!“