Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Já, Nabuchodonozor, jsem bezstarostně prodléval ve svém domě a vzkvétal ve svém paláci.
2 Měl jsem sen: vyděsil mě; trýznily mě úzkosti na loži a vidiny v mé hlavě.
3 Nařídil jsem, ať mi přivedou všechny babylonské mudrce, aby mi sdělili výklad toho snu.
4 Přišli kouzelníci, věštci, chaldejci a zaklínači: pověděl jsem jim svůj sen, jeho výklad mi nepodali.
5 Pak přede mne předstoupil Daniel, zvaný podle jména mého boha Baltazar, v němž sídlí duch svatých bohů. Pověděl jsem mu svůj sen:
6 "Baltazare, nejvyšší z kouzelníků, vím, že v tobě sídlí duch svatých bohů a že tě nepřivádí do nesnází žádné tajemství: toto je sen, který jsem měl; podej mi jeho výklad.
7 Na loži jsem pozoroval vidiny ve své hlavě: Hle, strom uprostřed země, velice vysokého vzrůstu.
8 Ten strom vzrostl, zmohutněl, jeho výška sahala až do nebe, bylo jej vidět od samých končin země.
9 Krásné bylo jeho listí, hojné jeho ovoce; každý na něm nacházel potravu, dával stín polní zvěři, v jeho větvích hnízdili nebeští ptáci a živilo se z něho veškeré tělo.
10 Na loži jsem pozoroval vidiny ve své hlavě. Hle: Bdělý strážce, svatý, sestupuje z nebe.
11 Zvučným hlasem volá: ‘Porazte ten strom, zlámejte mu větve, servěte mu listí, zahoďte jeho ovoce, ať zvěř prchne z úkrytu pod ním a ptáci z jeho větví.
12 Ať však zůstanou v půdě pařez a kořeny v poutech ze železa a bronzu, v polní trávě. Ať jej skrápí nebeská rosa a jako polní zvěř ať má za podíl trávu země.
13 Jeho srdce se odvrátí od lidí, bude mu dáno srdce zvířecí a přejde nad ním sedmero dob!
14 To je rozsudek, jejž vynášejí Bdělí strážci, pře, kterou rozhodují svatí, tak aby vše živé poznalo, že Nejvyšší panuje nad královstvím lidí: dává je, komu se mu zlíbí, a pozvedá nejnižšího z lidí!’
15 Takový sen jsem měl já, Nabuchodonozor, král. Ty Baltazare, mi podej jeho výklad, neboť žádný z mudrců mého království mi nedokázal jeho výklad sdělit; ale ty můžeš, protože v tobě sídlí duch svatých bohů."
16 Tu byl Daniel, zvaný Baltazar, na okamžik ve svých myšlenkách zaražený a znepokojený. Král řekl: "Baltazare, neznepokojuj se nad tím snem a jeho výkladem." Baltazar odpověděl: "Můj pane, kéž je ten sen pro ty, kdo tě nenávidí, a jeho výklad pro tvé protivníky!
17 Onen veliký, silný a vysoký strom, jejž jsi viděl, jenž dosahuje do nebes a je viditelný po celé zemi,
18 má krásné listí, hojné ovoce, všem dává potravu, pod nímž pobývá polní zvěř a v jehož větvích hnízdí nebeští ptáci,
19 to jsi ty, králi, který ses stal velikým a mocným, a tvá velikost vzrostla a dosáhla až do nebe a tvé království až do končin země.
20 A k tomu, co král viděl: z nebe sestoupil Bdělý strážce, svatý, a řekl: ‘Porazte ten strom, zničte jej, ale pařez a jeho kořeny ponechte v půdě v poutech ze železa a bronzu, v polní trávě, a ať jej skrápí nebeská rosa a on má svůj podíl s polní zvěří, dokud nad ním nepřejde sedmero dob’ -
21 hle, takovýto je k tomu výklad, králi, a rozhodnutí Nejvyššího, jež přišlo na mého pána, krále:
22 Vyženou tě od lidí a s polní zvěří budeš mít příbytek, budeš se živit trávou jako hovězí dobytek, bude tě skrápět nebeská rosa, sedmero dob nad tebou přejde, dokud se nepoučíš, že Nejvyšší panuje nad královstvím lidí a že je dává, komu se mu zlíbí.
23 A ono slovo: ‘Ponechejte pařez a kořeny toho stromu,’ znamená, že tvé království bude pro tebe uchováno, dokud se nepoučíš, že nade vším panují Nebesa.
24 Proto, králi, přijmi příznivě mou radu: zruš své hříchy spravedlivými skutky a své nepravosti tím, že budeš prokazovat chudým milosrdenství, abys byl nadlouho v bezpečí."
25 Všechno to na krále Nabuchodonozora přišlo.
26 O dvanáct měsíců později, když se procházel na terase babylonského královského paláce,
27 král říkal: "Což to zde není onen veliký Babylon, který jsem vystavěl, abych si z něho silou své moci a pro vznešenost své slávy udělal královské sídlo?"
28 Měl ta slova ještě v ústech, když se z nebe snesl hlas: "K tobě se mluví, králi Nabuchodonozore! Královská hodnost od tebe odstoupila,
29 od lidí tě vyženou, s polní zvěří budeš mít příbytek, trávou jako hovězí dobytek se budeš živit a sedmero dob nad tebou přejde, dokud se nepoučíš, že Nejvyšší panuje nad královstvím lidí a že je dává, komu se mu zlíbí."
30 A hned se to slovo na Nabuchodonozorovi vyplnilo: vyhnali ho od lidí; jako hovězí dobytek žral trávu, jeho tělo skrápěla nebeská rosa a vlasy mu narostly jako orlí péra, nehty jako ptačí drápy.
31 „V určený čas jsem já Nabuchodonozor pozvedl oči k nebi: vrátil se mi rozum; tehdy jsem velebil Nejvyššího, chválil jsem a oslavoval Toho, jenž žije navěky, jeho vláda je vláda věčná, jeho království po všechna pokolení.
32 Všichni obyvatelé země jsou pokládáni za nic, podle své svrchované vůle nakládá s nebeským vojskem i s obyvateli země. Nikdo nemůže zadržet jeho ruku nebo mu říci: ‘Co jsi to udělal?’
33 V tom okamžiku se mi vrátil rozum a ke cti mé královské hodnosti se mi vrátily sláva i lesk; vyžádali si mě mí rádcové a mí velmoži, byl jsem dosazen do své královské hodnosti a má velikost se rozmnožila.
34 Nyní já Nabuchodonozor chválím, slavím a oslavuji Krále nebe, jenž je ve všech svých dílech pravdivý, na všech svých cestách spravedlivý a jenž umí ponížit ty, kdo kráčejí v pýše.“