Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Král Nabuchodonozor udělal zlatou sochu, šedesát loket vysokou a šest širokou, a postavil ji na Durské rovině v babylonském kraji.
2 Král Nabuchodonozor obeslal satrapy, úředníky, místodržitele, rádce, správce pokladu, soudce a právníky a veškeré hodnostáře kraje, aby se shromáždili a dostavili se k zasvěcení sochy, kterou král Nabuchodonozor postavil.
3 Tehdy se shromáždili satrapové, úředníci, místodržitelé, rádci, správcové pokladu, soudci a právníci a veškeří hodnostáři kraje k zasvěcení sochy, kterou král Nabuchodonozor postavil, a stanuli před sochou, kterou král Nabuchonodozor postavil.
4 Hlasatel mocně provolával: „Lidé, národy a jazyky, hle, přikazuje se vám toto:
5 Ve chvíli, kdy uslyšíte znít roh, píšťalu, citeru, sambuku, psaltérium, dudy a všemožné hudební nástroje, budete se klanět a budete uctívat zlatou sochu, kterou postavil král Nabuchodonozor.
6 A ten, kdo se nebude klanět a nebude uctívat, bude bez meškání vržen do žhoucí ohnivé pece.“
7 Jakmile poté všichni lidé uslyšeli znít roh, píšťalu, citeru, sambuku, psaltérium, dudy a všemožné hudební nástroje, klaněli se všichni lidé, národy a jazyky a uctívali zlatou sochu, kterou postavil král Nabuchodonozor.
8 Avšak někteří Chaldejci šli a udali Židy.
9 Řekli králi Nabuchodonozorovi: "Králi, buď živ navěky!
10 Králi, ty jsi vyhlásil nařízení, jež předpisuje každému člověku, který uslyší znít roh, píšťalu, citeru, sambuku, psaltérium, dudy a všemožné hudební nástroje, aby se klaněl a uctíval zlatou sochu,
11 a stanoví, že ti, kdo by se neklaněli a neuctívali, mají být vrženi do žhoucí ohnivé pece.
12 A hle, Židé, které jsi pověřil správou babylonského kraje: Šadrak, Mešak a Abed Nego; tito mužové nedbali tvých příkazů, králi; neslouží tvému bohu a neuctili zlatou sochu, kterou jsi postavil."
13 Tu se Nabuchodonozor celý roztřásl hněvem a obeslal Šadraka, Mešaka a Abed Nega. Okamžitě ty muže předvedli před krále.
14 A Nabuchodonozor jim řekl: "Je to pravda, Šadraku, Mešaku a Abed Nego, že nesloužíte mým bohům a neuctíváte zlatou sochu, kterou jsem postavil?
15 Jste ochotni, když uslyšíte znít roh, píšťalu, citeru, sambuku, psaltérium, dudy a všemožné hudební nástroje, klanět se a uctívat sochu, kterou jsem udělal? Nebudete-li ji uctívat, budete bez meškání vrženi do žhoucí ohnivé pece, a který bůh by vás vysvobodil z mé ruky?"
16 Šadrak, Mešak a Abed Nego odpověděli králi Nabuchodonozorovi: "Na tohle ti vůbec nepotřebujeme dávat odpověď:
17 je-li náš Bůh, jemuž sloužíme, s to vysvobodit nás ze žhoucí ohnivé pece a z tvé ruky, králi, vysvobodí nás;
18 a neudělá-li to, věz, králi, že tvému bohu sloužit nebudeme ani nebudeme uctívat zlatou sochu, kterou jsi postavil."
19 Tu krále Nabuchodonozora naplnil hněv a výraz jeho tváře vůči Šadrakovi, Mešakovi a Abed Negovi se změnil. Dal příkaz, aby se pec roztopila sedmkrát víc než obvykle
20 a silní mužové z jeho vojska aby svázali Šadraka, Mešaka a Abed Nega a vrhli je do žhoucí ohnivé pece.
21 Oni tedy byli svázáni a vrženi i se svým pláštěm, spodky, čepicí, veškerým svým šatstvem do žhoucí ohnivé pece.
22 Králův příkaz byl strohý; pec byla neobyčejně žhavá a muži, kteří do ní nesli Šadraka, Mešaka a Abed Nega, byli plamenem toho ohně sežehnuti k smrti.
23 A ti tři mužové, Šadrak, Mešak a Abed Nego, padli svázaní do žhoucí ohnivé pece.
24 Tu se krále Nabuchodonozora zmocnilo vzrušení a spěšně povstal. Otázal se svých důvěrníků: "Což jsme ty tři muže celé svázané nevrhli do ohně?" Odpověděli: "Zajisté, králi."
25 On řekl: "Ale já vidím čtyři volné muže, jak se procházejí v ohni, aniž se jim cokoli zlého děje, a ten čtvrtý vypadá jako nějaký syn bohů."
26 Nabuchodonozor přistoupil k otvoru do žhoucí ohnivé pece a řekl: "Šadraku, Mešaku a Abed Nego, služebníci Nejvyššího Boha, vyjděte a pojďte sem." Tu Šadrak, Mešak a Abed Nego vyšli zprostřed ohně.
27 Shromáždili se satrapové, úředníci, místodržitelé a královi důvěrníci, aby se na ty muže podívali: oheň nezískal nad jejich tělem žádnou moc, vlasy na jejich hlavě nebyly sežehnuty, jejich plášť nebyl porušen, neulpíval na nich žádný zápach ohně.
28 Nabuchodonozor řekl: "Buď veleben Bůh Šadrakův, Mešakův a Abed Negův, který poslal svého anděla a vysvobodil své služebníky, ty, kteří se na něho spolehli a neuposlechli králova příkazu a vydali své tělo, spíš než by sloužili nebo se klaněli jakémukoli jinému bohu než Bohu svému.
29 Hle, vydávám toto nařízení: Lidé, národy a jazyky, ať všichni mezi vámi, kdo by lehkovážně mluvili o Šadrakově, Mešakově a Abed Negově Bohu, jsou rozsekáni na kusy a jejich domy ať jsou proměněny v bahnisko, neboť není jiný bůh, který by mohl takto vysvobodit."
30 Tehdy král dopomohl Šadrakovi, Mešakovi a Abed Negovi, aby se jim v babylonském kraji dobře dařilo.
31 Nabuchodonozor, král, všem lidem, národům a jazykům, kteří bydlí na celé zemi: Hojnost pokoje vám!
32 Uznal jsem za vhodné dát na vědomost znamení a divy, jež pro mne učinil Nejvyšší Bůh.
33 Jak veliká jsou jeho znamení! Jak mocné jsou jeho divy! Jeho království je království věčné! Jeho vláda z pokolení do pokolení!