Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Slyšte toto slovo, které proti vám pronáším, je to nářek, Izraelův dome:
2 Padla, už nepovstane izraelská panna. Sražena leží na své zemi, není nikdo, kdo by ji pozvedl!
3 Neboť takto mluví Pán Jahve: Město, jež stavělo do pole tisíc mužů, jich nebude mít více než sto, a to, které jich stavělo sto, jich nebude mít více než deset pro Izraelův dům.
4 Neboť takto mluví Jahve k Izraelovu domu: Vyhledávejte mne a budete žít!
5 Nevyhledávejte však Betel, nechoďte do Gilgalu, nenavštěvujte Beršebu; neboť Gilgal bude odvlečen a Betel se obrátí v nic.
6 Vyhledávejte Jahva, a budete žít, aby se jako oheň nevrhl na Josefův dům, aby nepohlcoval; a v Betelu není, kdo by hasil!
7 Proměňují právo v pelyněk a k zemi srážejí spravedlnost.
8 To on tvoří Kuřátka a Oriona, on mění v jitro husté temnoty a den zatmívá jako noc; to on svolává vody moře a rozlévá je po tváři země; Jahve je jeho jméno.
9 Rozpoutává zkázu na siláka a zkáza přichází na pevnost.
10 Oni nenávidí kohokoli, kdo kárá v Bráně, oškliví si toho, kdo mluví bezúhonně.
11 Nuže! Protože šlapete po slabém a vybíráte od něho daň z pšenice, v oněch domech z tesaných kamenů, jež jste postavili, bydlet nebudete; z oné lahodné révy, kterou jste zasadili, víno pít nebudete.
12 Neboť vím, jak četné jsou vaše zločiny, nehorázné vaše hříchy, utlačovatelé spravedlivého, kteří vymáháte výkupné, vy, kteří v Bráně vždy odmrštíte chudáky.
13 Hle, proto obezřelý člověk v této době mlčí, neboť je to doba nešťastná.
14 Vyhledávejte dobro, a ne zlo, abyste žili a aby tedy Jahve, Bůh Sabaot, byl s vámi, jak říkáte.
15 Nenáviďte zlo, milujte dobro a v Bráně nastolte vládu práva; snad se Jahve, Bůh Sabaot, slituje nad Josefovým zbytkem!
16 Takto proto mluví Jahve, Bůh Sabaot, Pán: Na všech náměstích se bude naříkat a po všech ulicích bude zaznívat: "Běda! Běda!" Oráče si pozvou, aby truchlil, a ty, kdo umějí bědovat, aby naříkali;
17 na všech vinicích se bude naříkat, neboť projdu tvým středem, říká Jahve.
18 Běda těm, kdo touží po Jahvově Dni! Čím pro vás bude Jahvův Den? Bude temnotami, a ne světlem.
19 Jako když člověk prchá před lvem, a padne na medvěda! Vstoupí do domu, rukou se opře o zeď, a uštkne ho had!
20 Což není Jahvův Den temnotou, a ne světlem? Je tmavý a jasu v něm není!
21 Nenávidím vaše svátky, pohrdám jimi a ani cítit nemohu vaše slavnostní shromáždění.
22 Když mi přinášíte celopaly..., vaše nekrvavé oběti příznivě nepřijímám, na oběť vašich tučných zvířat nepohlížím.
23 Vzdal ode mne hluk svých písní, ať neslyším hudbu tvých harf!
24 Ale právo ať se valí jako voda a spravedlnost jako potok, jenž nevysychá.
25 Předkládali jste mi snad na poušti krvavé a nekrvavé oběti po čtyřicet let, Izraelův dome?
26 Odnesete svého krále Sakuta a Kevana, hvězdu svého boha, ty obrazy, jež jste si zhotovili;
27 a já vás odvleču až za Damašek, říká Jahve - Bůh Sabaot je jeho jméno.