Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Na přelomu roku, v době, kdy králové začínají svá tažení, vypravil David Joaba se svým strážním oddílem a s celým Izraelem: oni pobili Amonity a začali obléhat Rabu. David nicméně zůstal v Jeruzalémě.
2 Stalo se, že David navečer vstal z lože, a jak se procházel po terase paláce, spatřil z té terasy ženu, jež se právě koupala. Ta žena byla velmi krásná.
3 David se na tu ženu dal vyptat a dostalo se mu odpovědi: „To je přece Betsabe, Elianova dcera a žena Chetity Uriáše.“
4 Tu David poslal náhončí a dal si ji přivést. Ona k němu přišla a on s ní spal, jelikož se právě očistila po svých měsíčkách. Potom se vrátila k sobě do domu.
5 Ta žena počala a poslala Davidovi vzkaz: „Jsem těhotná!“
6 Tu David vzkázal Joabovi: „Pošli mi Chetitu Uriáše,“ a Joab poslal Uriáše k Davidovi.
7 Když k němu Uriáš přišel, zeptal se David, co je s Joabem a s vojskem a s válkou.
8 Potom David Uriášovi řekl: „Zajdi k sobě do domu a umyj si nohy.“ Uriáš vyšel z paláce, odkud za ním hned poslali dar z královského stolu.
9 Ale Uriáš ulehl u dveří paláce spolu se všemi strážemi svého pána a k sobě do domu nezašel.
10 Davida o tom zpravili; řekli mu: „Uriáš nezašel k sobě do domu.“ David se Uriáše zeptal: „Což nepřicházíš z cesty? Proč sis nezašel k sobě do domu?“
11 Uriáš Davidovi odpověděl: „Archa, Izrael i Juda bydlí pod stánky, můj pán Joab a stráže mého pána táboří v širém poli a já bych šel k sobě do domu, abych jedl, pil a spal se svou ženou! Jako že žije Jahve a jako že žiješ ty sám, něco takového neudělám!“
12 Tu David řekl Uriášovi: „Zůstaň zde ještě dnes a zítra tě propustím.“ Uriáš tedy zůstal toho dne v Jeruzalémě. Příštího dne
13 ho David pozval, aby spolu s ním jedl a pil a opil ho. Uriáš večer odešel, lehl si na lůžko spolu se strážemi svého pána, ale k sobě do domu nezašel.
14 Následujícího rána napsal David dopis Joabovi a poslal jej po Uriášovi.
15 V dopise psal: „Postavte Uriáše do největší bitevní vřavy a pak za ním ucouvněte: ať je zasažen a ať zemře.“
16 Joab, který obléhal město, Uriáše postavil na místo, kde byli, jak věděl, statní válečníci.
17 Muži z města podnikli výpad a zaútočili na Joaba. Padli někteří z vojska, z Davidových strážních oddílů, a zemřel také Chetita Uriáš.
18 Joab Davidovi poslal hlášení o všech podrobnostech boje.
19 Poslovi dal tento příkaz: „Až králi dovyprávíš o všech podrobnostech boje,
20 pak pokud vybuchne králův hněv a on ti řekne: ‘Proč jste se přiblížili k městu a svedli bitvu? Což jste nevěděli, že se střílí seshora z hradeb?
21 Kdo zabil Jerubaalova syna Abimeleka? Nebyla to snad žena, která na něho seshora z hradeb hodila mlýnský kámen, a on v Tebesu zemřel?’ řekneš: Zemřel také tvůj služebník Chetita Uriáš.“
22 Posel odešel a po svém příchodu přednesl Davidovi celé poselství, jímž ho Joab pověřil. David se na Joaba rozhněval a řekl poslovi: „Proč jste se přibližovali k hradbám toho města a sváděli bitvu? Což jste nevěděli, že se střílí seshora z hradeb? Kdo zabil Jerubaalova syna Abimeleka? Nebyla to snad žena, která na něho seshora z hradeb hodila mlýnský kámen, a on v Tebesu zemřel? Proč jste se přibližovali k hradbám?“
23 Posel Davidovi odpověděl: „Ti muži totiž nad námi nabyli převahu a vyšli k nám do širého pole, my jsme je zatlačili zpět až ke vchodu do brány,
24 ale lučištníci stříleli na tvé strážní oddíly seshora z hradeb, někteří z králových strážních oddílů zahynuli a zemřel také tvůj služebník Chetita Uriáš.“
25 Tu David poslovi řekl: „Hleď, řekneš Joabovi toto: ‘Netrap se nad tím: meč pohltí jednou toho, podruhé onoho. Zesil útok proti tomu městu a znič je!’ Takhle mu vrátíš odvahu.“
26 Když se Uriášova žena dozvěděla, že její manžel Uriáš zemřel, oplakala svého muže.
27 Když smutek skončil, poslal pro ni David a přijal ji k sobě a ona se stala jeho ženou. Porodila mu syna. Ale skutek, jehož se David dopustil, se Jahvovi nelíbil.