Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Když to všechno skončilo, šli všichni Izraelité, kteří tam byli, do Judových měst a pobořili stély, rozsekali posvátné kůly, zničili výšiny a oltáře, aby toho úplně zbavili celého Judu, Benjamina, Efraima i Manasese. Potom se všichni Izraelité vrátili do svých měst, každý na svůj statek.
2 Ezechiáš opět ustanovil kněžské a levitské třídy, každého do jeho třídy podle jeho služby, ať byl kněz nebo levita, ať šlo o celopaly, o pokojné oběti, o bohoslužbu, o díkůvzdání nebo chvalozpěv - v branách Jahvova tábora.
3 Král vzal díl ze svého majetku na celopaly, na ranní a večerní celopaly, na celopaly sobot, novoluní a slavností, jak je napsáno v Jahvově Zákoně.
4 Potom řekl lidu, obyvatelům Jeruzaléma, aby odevzdali díl kněží a levitů, aby oni mohli zachovávat Jahvův Zákon.
5 Jakmile se toto slovo rozneslo, nashromáždili Izraelité prvotiny pšenice, vína, oleje, medu a všech zemědělských plodin a ode všeho přinášeli štědrý desátek.
6 Izraelité a Judovci, kteří bydleli v judských městech, přinesli desátek rovněž ze skotu a bravu a desátek ze svatých věcí, zasvěcených Jahvovi; přinášeli je jednu hromadu za druhou.
7 Ty hromady začali dělat ve třetím měsíci a skončili je v sedmém.
8 Ezechiáš a hodnostáři se přišli na ty hromady podívat a velebili Jahva i Izraele, jeho lid.
9 Ezechiáš se na to vyptal kněží a levitů.
10 Odpověděl mu první kněz Azarja ze Sadokova rodu a řekl: „Od prvních vyzdvihnutí přinesených do Jahvova Chrámu jsme jedli, nasytili se a ještě jsme měli hojné přebytky, neboť Jahve svému lidu požehnal; a tahleta spousta, to tady zbývá.“
11 Ezechiáš přikázal, aby se daly do pořádku místnosti v Jahvově Chrámě. Udělalo se to
12 a vyzdvihnutí, desátky a zasvěcené věci byly věrně přineseny. Jako správce za to odpovídal levita Konanjahu a zastupoval ho jeho bratr Šimej.
13 Jechiel, Azazjahu, Nachat, Asael, Jerimot, Jozabad, Eliel, Jismakjahu, Machat a Benajahu zde pod velením Konanjahua a jeho bratra Šimeje konali dozor za vlády krále Ezechiáše a za Azarjahua, představeného Božího Chrámu.
14 Syn levity Jimny Kore, strážce východní brány, měl na starosti dobrovolné obětní dary dávané Bohu; dodával Jahvovo vyzdvihnutí a přesvaté věci.
15 Eden, Minjamin, Ješua, Šemajahu, Amarjahu a Šekanjahu mu věrně přisluhovali v kněžských městech a podělovali své bratry rozdělené do tříd, velkého stejně jako malého,
16 a bez zřetele na jejich zaznamenání mezi muže, jimž bylo třicet let a starší, všechny, kteří chodili do Jahvova Chrámu podle každodenního řádu a zajišťovali podle svých tříd službu na svých úkolech.
17 Kněží byli zaznamenáni podle rodin a levité, jimž bylo dvacet let a starší, podle svých úkolů a svých tříd.
18 Byli zaznamenáni se všemi osobami, o které se starali, s ženami, syny a dcerami, s celým shromážděním, protože se museli věrně posvěcovat.
19 Za kněze, Áronovy syny, kteří byli na pozemcích pastvin svých měst a v každém městě, byli jmenovitě zapsáni mužové, aby podělovali každého mužského příslušníka kněžstva a všechny, kdo byli zaznamenáni mezi levity.
20 Takto jednal Ezechiáš v celém Judovi. Dělal, co bylo před Jahvem, jeho Bohem, dobré, správné a poctivé.
21 Vše, co podnikl ve službě Božího Chrámu, pro Zákon a přikázání, dělal tak, že hledal z celého srdce Boha, a měl úspěch.