Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Elizeus řekl: „Slyš Jahvovo slovo! Takto mluví Jahve: Zítra v tuto hodinu bude v samařské bráně k dostání míra krupice za jeden šekel a dvě míry ječmene za jeden šekel.“
2 Zbrojnoš, o jehož rámě se král opíral, Elizeovi odpověděl: „I kdyby se stalo, že by Jahve udělal okna v nebi, splnilo by se toto slovo?“ Elizeus řekl: „Uvidíš na vlastní oči, ale jíst z toho nebudeš.“
3 U vchodu do brány byli čtyři muži - byli totiž malomocní - a ti si mezi sebou říkali: „Proč tu zůstáváme a čekáme, až zemřeme?
4 Rozhodneme-li se vejít do města, ve městě je hlad a my tam zemřeme, zůstaneme-li zde, zemřeme rovněž. Pojďme. Utečme a přejděme do tábora Aramejců, ponechají-li nás naživu, budeme žít, a zabijí-li nás, ech což, zemřeme!“
5 Za soumraku vstali a šli do tábora Aramejců; přišli na okraj tábora a hle, nikdo tam nebyl!
6 Jahve totiž dal v táboře Aramejců zaznít hukotu vozů a koní, hukotu velkého vojska, a oni si mezi sebou řekli: „Izraelský král proti nám najal za žold chetitské krále a egyptské krále, aby vytáhli proti nám.“
7 Vstali a za soumraku utekli: opustili své stany, své koně a osly, zkrátka tábor, tak jak stál, a utekli, aby si zachránili život.
8 Ti malomocní tedy přišli na okraj tábora a vnikli do jednoho stanu; najedli se a napili, pak odtud odnesli stříbro, zlato a oděvy a šli je schovat. Pak se vrátili, vnikli do jiného stanu a odnesli z něho kořist a šli ji schovat.
9 Tu si mezi sebou řekli: „Děláme něco, co se nemá. Tento den je dnem radostné zvěsti a my mlčíme! Budeme-li čekat až do rána, postihne nás trest. Teď pojďte! Pojďme, a přineseme tu zprávu do paláce.“
10 Přišli, zavolali na stráže u městské brány a ohlásili jim: „Šli jsme do tábora Aramejců. Nikdo tam není, není tam slyšet člověka, jen uvázaní koně, uvázaní osli a jejich stany, tak jak jsou.“
11 Stráže u brány zakřičely a zpráva se donesla dovnitř do paláce.
12 Král v noci vstal a řekl svým hodnostářům: „Vysvětlím vám, co nám Aramejci udělali. Jelikož vědí, že jsme vyhladovělí, opustili tábor, schovali se v polích a řekli si: oni vyjdou z města, my je zajmeme živé a vejdeme do města.“
13 Jeden z jeho hodnostářů odpověděl: „Ať se tedy vezme pět ze živých koní, kteří tu ještě zbývají - dopadne to s nimi stejně jako se všemi, kteří uhynuli -, vypustíme je a uvidíme.“
14 Vzali dvě spřežení a král je vypustil za Aramejci se slovy: „Běžte a podívejte se.“
15 Šli za nimi až k Jordánu; cesta byla poseta oděvy a výstrojí, které Aramejci zanechali, jak byli zděšení; poslové se vrátili a zpravili krále.
16 Lid vyšel a drancoval tábor Aramejců: míra krupice byla k dostání za jeden šekel a dvě míry ječmene za jeden šekel, podle Jahvova slova.
17 Král postavil k bráně zbrojnoše, o jehož rámě se obvykle opíral, aby tam dohlížel; lid ho v bráně ušlapal a on zemřel podle toho, co řekl Boží muž, (toho, co řekl, když k němu přišel král.
18 Stalo se, co Boží muž králi řekl: „Budou k dostání dvě míry ječmene za šekel a míra krupice za šekel, zítra v tuto hodinu v samařské bráně.“
19 Zbrojnoš Božímu muži odpověděl: „I kdyby se stalo, že by Jahve udělal okna v nebi, splnilo by se toto slovo?“ Elizeus řekl: „Uvidíš to na vlastní oči, ale jíst z toho nebudeš.“
20 A to se mu také stalo: lid ho ušlapal v bráně a on zemřel.)