Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Toto se stalo, když Jahve vzal Eliáše ve víru do nebe: Eliáš a Elizeus odešli z Gilgalu
2 a Eliáš řekl Elizeovi: „Zůstaň přece zde, vždyť Jahve mě posílá jen do Betelu,“ ale Elizeus odpověděl: „Jako že žije Jahve a jako že žiješ ty sám, neopustím tě!“ a sešli do Betelu.
3 Bratři proroci, kteří sídlí v Betelu, vyšli Elizeovi naproti a řekli mu: „Víš, že dnes Jahve odnese tvého pána tobě nad hlavu?“ Řekl: „Já to vím také; ticho!“
4 Eliáš mu řekl: „Elizee! Zůstaň přece zde, vždyť Jahve mě posílá jen do Jericha,“ ale on odpověděl: „Jako že žije Jahve a jako že žiješ ty sám, neopustím tě!“ a šli do Jericha.
5 Bratři proroci, kteří sídlí v Jerichu, přistoupili k Elizeovi a řekli mu: „Víš, že dnes Jahve odnese tvého pána tobě nad hlavu?“ Řekl: „Já to vím také; ticho!“
6 Eliáš mu řekl: „Zůstaň přece zde, vždyť Jahve mě posílá jen k Jordánu,“ ale on odpověděl: „Jako že žije Jahve a jako že žiješ ty sám, neopustím tě!“ a oba odešli.
7 Přišlo padesát bratrů proroků a zastavili se opodál, v dálce, zatímco oni oba stáli na břehu Jordánu.
8 Tu Eliáš vzal svůj plášť, svinul jej a udeřil do vod, ony se rozdělily na jednu a druhou stranu, a oba přešli suchou nohou.
9 Jakmile přešli, řekl Eliáš Elizeovi: „Žádej: co pro tebe mohu udělat, než od tebe budu vzat?“ A Elizeus odpověděl: „Ať mi připadne dvojitý podíl tvého ducha!“
10 Eliáš pokračoval: „Žádáš věc nesnadnou: budeš-li mě vidět, až budu od tebe brán, stane se ti to; pokud ne, nestane se to.“
11 A jak šli a hovořili spolu, hle, vjel mezi ně ohnivý vůz s ohnivými koňmi a Eliáš vystoupil ve víru do nebe.
12 Elizeus to viděl a volal: „Otče! Otče! Izraelův voze i jeho spřežení!“ Potom ho už neviděl, uchopil svůj šat a roztrhl jej vedví.
13 Zvedl Eliášův plášť, jenž se smekl, vrátil se a stanul na břehu Jordánu.
14 Vzal Eliášův plášť a udeřil do vod se slovy: „Kde je Jahve, Eliášův Bůh?“ Udeřil do vod, ony se rozdělily na jednu a druhou stranu, a Elizeus přešel.
15 Bratři proroci to zdálky viděli a řekli: „Eliášův duch spočinul na Elizeovi!“ Šli mu naproti a klaněli se před ním k zemi.
16 Řekli mu: „S tvými služebníky je zde padesát hrdinů. Dovol, aby šli hledat tvého pána, možná, že ho Jahvův duch odnesl a svrhl na nějakou horu nebo do nějakého údolí,“ ale on odpověděl: „Nikoho neposílejte.“
17 Ale protože ho obtěžovali a naléhali, řekl: „Pošlete!“ Poslali tedy padesát mužů a ti hledali po tři dny, aniž ho nalezli.
18 Vrátili se k Elizeovi, jenž zůstal v Jerichu, a on jim řekl: „Což jsem vás nevaroval, abyste nechodili?“
19 Muži z toho města řekli Elizeovi: „Ve městě se příjemně žije, jak může náš pán vidět, ale vody jsou nezdravé a země plodí nedochůdčata.“
20 On řekl: „Doneste mi novou misku a dejte do ní sůl,“ a oni mu ji přinesli.
21 Šel tam, kde prýštily ty vody, vhodil tam sůl a řekl: „Takto mluví Jahve. Ozdravuji tyto vody, už odtud nepřijde smrt ani nedochůdče.“
22 A ty vody se podle slova, jež vyřkl Elizeus, až do dnešního dne ozdravily.
23 Odtud vyšel vzhůru do Betelu, a jak šel vzhůru po cestě, vyšli z města mladí chlapci, posmívali se mu a říkali: „Pojď nahoru, ty vyholenče! Pojď nahoru, ty vyholenče!“
24 On se otočil, uviděl je a v Jahvově jménu je proklel. Tu vyšly z lesa dvě medvědice a dvaačtyřicet těch chlapců roztrhaly.
25 On odtud odešel na horu Karmel, pak se vrátil do Samaří.