Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL:www.obohu.cz E-mail:info@obohu.cz
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Po Achabově smrti se proti Izraeli vzbouřil Moab.
2 Protože Ochoziáš spadl z balkonu svého příbytku v Samaří a bylo to s ním špatné, vypravil posly a řekl jim: „Jděte a dotažte se Baal Zebuba, boha Ekronu, abych se dozvěděl, zda se z této své choroby uzdravím.“
3 Ale Jahvův anděl řekl Tišbanu Eliášovi: „Vzhůru! Jdi naproti poslům samařského krále a řekni jim: Což tedy není Bůh v Izraeli, že se jdete dotazovat Baal Zebuba, boha Ekronu?
4 Proto mluví Jahve takto: Z lože, na něž jsi ulehl, nevstaneš, určitě zemřeš.“ A Eliáš odešel.
5 Poslové se vrátili k Ochoziášovi a on jim řekl: „Proč jen se vracíte?“
6 Odpověděli mu: „Oslovil nás jeden muž a řekl nám: ‘Jděte, vraťte se ke králi, který vás vypravil, a řekněte mu: Takto mluví Jahve. Což tedy není Bůh v Izraeli, že posíláš s dotazem k Baal Zebubovi, bohu Ekronu? Proto z lože, na něž jsi ulehl, nevstaneš, určitě zemřeš.’“
7 On se jich zeptal: „Jak vypadal ten muž, který vás oslovil a řekl vám ta slova?“
8 A oni mu odpověděli: „Byl to muž, jenž měl rouno a kolem beder koženou suknici.“ On řekl: „To je Tišban Eliáš!“
9 Poslal velitele padesáti s padesátkou mužů a ten k němu vyšel vzhůru - on seděl na vrcholu hory - a řekl mu: „Boží muži! Král nařídil: Sestup!“
10 Eliáš odpověděl a veliteli padesáti řekl: „Jsem-li Boží muž, ať sestoupí z nebe oheň a pohltí tebe i tvou padesátku,“ a z nebe sestoupil oheň a pohltil jeho i padesátku.
11 Král k němu poslal znovu jiného velitele padesáti s padesátkou mužů, ten vyšel vzhůru a řekl mu: „Boží muži! Král vydal tento příkaz: Rychle sestup!“
12 Eliáš odpověděl a řekl mu: „Jsem-li Boží muž, ať sestoupí z nebe oheň a pohltí tebe i tvou padesátku,“ a z nebe sestoupil oheň a pohltil jeho i padesátku.
13 Král poslal ještě třetího velitele padesáti s padesátkou mužů. Ten třetí velitel padesáti přišel, poklekl před Eliášem na kolena a takto ho snažně prosil: „Boží muži! Kéž má můj život a život tvých padesáti služebníků zde trochu ceny ve tvých očích!
14 Z nebe sestoupil oheň a pohltil první dva velitele padesáti a jejich padesátky mužů; ale kéž má nyní můj život trochu ceny ve tvých očích!“
15 Jahvův anděl řekl Eliášovi: „Sestup s ním, neboj se ho.“ On vstal, sešel s ním ke králi,
16 jemuž řekli: „Takto mluví Jahve. Protože jsi vypravil posly, aby se dotazovali Baal Zebuba, boha Ekronu, nuže, nevstaneš z lože, na něž jsi ulehl, určitě zemřeš.“
17 On zemřel podle Jahvova slova, jež vyřkl Eliáš. Namísto něho se stal králem jeho bratr Joram - ve druhém roce judského krále, Josafatova syna Jorama; on totiž neměl syna.
18 Zbytek Ochoziášových příběhů, co udělal, není to snad zapsáno v knize Letopisů izraelských králů?