Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Ó, kéž byste ode mne snesli trochu nerozumu! Ale samozřejmě, vy mě snesete.
2 Když jde totiž o vás, zakouším jakousi Boží žárlivost; vždyť jsem vás zasnoubil jedinečnému ženichovi jako čistou pannu, která se má představit Kristu.
3 Mám však opravdu strach, aby se po příkladu Evy, kterou podvedl svou lstivostí had, neporušilo vaše smýšlení a neodvrátilo se od prosté upřímnosti vůči Kristu.
4 Když si totiž někdo přijde a hlásá jiného Ježíše než toho, jehož jsme hlásali my, když jde o to, obdržet Ducha odlišného od toho, jehož jste obdrželi, anebo evangelium odlišné od toho, jež jste přijali, snášíte to náramně dobře.
5 Přece však mám za to, že v ničem nezůstávám za těmi,,arciapoštoly`` pozadu.
6 Nejsem-li nijak zběhlý ve slově, ve vědění je to jiné; to jsme vám ukázali ve všem a přede všemi.
7 Nebo jsem snad pochybil, když jsem vám Boží evangelium hlásal zadarmo, když jsem sám sebe ponížil, abych pozvedl vás?
8 Obral jsem jiné církve tím, že jsem od nich přijal mzdu, abych sloužil vám.
9 A když jsem už pak byl u vás a ocitl jsem se v nouzi, nikomu jsem nebyl na obtíž: čeho se mi nedostávalo, poskytli mi bratři, kteří přišli z Makedonie. Všemožně jsem se střehl toho, být vám na obtíž, a nadále se toho budu střežit.
10 Jako že je ve mně Kristova pravda, tak mi také nebude v achajských krajích odňat nárok, abych se tím chlubil.
11 Proč? Protože vás nemám rád? Bůh to ví.
12 A to, co dělám, budu dělat dál, abych vzal jakoukoli záminku těm, kdo by ji chtěli mít, aby se ukázalo, že se nám vyrovnají v tom, čím se chlubí.
13 Ti lidé jsou totiž nepraví apoštolé, podvodní dělníci, kteří se převlékají za Kristovy apoštoly.
14 A není se čemu divit: i Satan se přece převléká za anděla světla.
15 Není tedy nijak překvapivé, když také jeho služebníci se převlékají za služebníky spravedlnosti. Ale jejich konec bude v souladu s jejich skutky.
16 Opakuji to, ať mě nikdo nepokládá za nerozumného; anebo aspoň mě jako takového tedy přijměte, ať se také já mohu trochu pochlubit.
17 To, co teď řeknu, nebudu říkat podle Pána, ale jako nerozumný, s jistotou, že se mám čím chlubit.
18 Protože tolik jiných se chlubí podle těla, budu se teď chlubit i já.
19 Vy, kteří jste sami rozumní, snášíte nerozumné tak ochotně!
20 Ano, snášíte, když vás někdo zotročuje, když vás někdo vyjídá, když vás někdo obírá, když s vámi někdo jedná drze, když vás někdo políčkuje.
21 Říkám to k vaší hanbě; vypadá to, že jsme se ukázali jako slabí... Ale na tom, na čem si zakládají - mluvím teď jako nerozumný -, si mohu zakládat i já.
22 Jsou Hebrejové? Já také. Jsou Izraelité? Já také. Jsou Abrahámovi potomci? Já také.
23 Jsou Kristovými služebníky? (Teď řeknu něco pošetilého!) Já více než oni. Mnohem víc pracemi, mnohem víc žalářováním, mnohem víc ranami. Často v nebezpečí smrti.
24 Pětkrát jsem od Židů dostal devětatřicet ran;
25 třikrát jsem byl bit pruty; jednou kamenován; třikrát jsem ztroskotal. Přihodilo se mi, že jsem den a noc strávil na širém moři.
26 Bezpočtu cest, v nebezpečí na řekách, v nebezpečí od lupičů, v nebezpečí od svých krajanů, v nebezpečí od pohanů, v nebezpečí ve městech, v nebezpečí v pustině, v nebezpečí na moři, v nebezpečí od nepravých bratrů!
27 Lopota a únava, častá bdění, hlad a žízeň, opakované posty, zima a nahota!
28 A nemluvě o ostatním, to moje každodenní nutkání, starost o všechny církve!
29 Kdo je slabý, abych nebyl slabý já? Padne snad někdo, aby mě hned nepálil oheň?
30 Je-li třeba se chlubit, budu se chlubit právě svými slabostmi.
31 Bůh a Otec Pána Ježíše, který je velebený navěky, ví, že nelžu.
32 V Damašku dal etnarcha krále Arety střežit damašské město, aby mě zatkl,
33 a oknem mě v koši spustili podél hradeb, a tak jsem unikl jeho rukám.