Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Chananiho synovi Jehuovi se takto ozvalo Jahvovo slovo proti Bašovi:
2 „Vyzdvihl jsem tě z prachu a ustanovil jsem tě vévodou nad svým lidem Izraelem, ale tys napodobil Jeroboamovo chování a tvým přičiněním spáchal můj lid Izrael hříchy, jež mě dráždí.
3 Proto vymetu Bašu a jeho dům: naložím s tvým domem tak, že se bude podobat domu Nebatova syna Jeroboama.
4 Toho z Bašovy rodiny, kdo zemře ve městě, sežerou psi, a toho, kdo zemře v polích, sežerou nebeští ptáci.“
5 Zbytek Bašových příběhů, co udělal, i jeho hrdinské činy, není to snad zapsáno v knize Letopisů izraelských králů?
6 Baša ulehl se svými otci a pohřbili ho v Tirse. Namísto něho vládl jeho syn Ela.
7 Jahvovo slovo bylo navíc Bašovi a jeho domu prostřednictvím Chananiho syna, proroka Jehua, sděleno jednak kvůli všemu zlu, jehož se on dopustil vůči Jahvovi, když ho dráždil díly svých rukou, aby jeho dům byl jako dům Jeroboamův, jednak proto, že on tento dům vyhladil.
8 Dvacátého šestého roku judského krále Asy se v Tirse stal na dva roky králem nad Izraelem Bašův syn Ela.
9 Spikl se proti němu jeho důstojník Zimri, velitel poloviny vozů. Zatímco on byl v Tirse a opíjel se v domě Arsy, správce paláce v Tirse,
10 Zimri ve dvacátém sedmém roce judského krále Asy vešel, udeřil ho a zabil, potom vládl namísto něho.
11 Když nastoupil a jakmile zasedl na trůn, pobil celou Bašovu rodinu, z níž neponechal nikoho z mužského pohlaví, a také jeho příbuzné a důvěrníka.
12 Zimri vyhladil celý Bašův dům podle slova, které Jahve pronesl prostřednictvím proroka Jehua proti Bašovi,
13 za všechny hříchy Baši a jeho syna Ely, do nichž strhli Izraele svými marnými modlami, když dráždili Jahva, Boha Izraele.
14 Zbytek Elových příběhů a všechno, co udělal, není to snad zapsáno v knize Letopisů izraelských králů?
15 Dvacátého sedmého roku judského krále Asy se v Tirse stal králem na sedm dní Zimri. Lid tehdy tábořil před Gibetonem, který náleží Filišťanům.
16 Když vojsko v poli obdrželo tuto zprávu: „Zimri se spikl a dokonce zabil krále!“ celý Izrael ještě téhož dne prohlásil v táboře králem nad Izraelem velitele vojska Omriho.
17 Omri a s ním celý Izrael ukončili obléhání Gibetonu, přišli a sevřeli Tirsu.
18 Když Zimri viděl, že je město dobyto, vešel do věže královského paláce. Zapálil nad sebou palác a zahynul.
19 Stalo se to pro hřích, který spáchal, když dělal, co se Jahvovi nelíbí, a napodoboval chování Jeroboama a hřích, do něhož on strhl Izraele.
20 Zbytek Zimriho příběhů a spiknutí, které zosnoval, není to snad zapsáno v knize Letopisů izraelských králů?
21 Tehdy se izraelský lid rozdělil: jedna polovina se připojila ke Ginatovu synovi Tibnimu a chtěla ho udělat králem, druhá polovina k Omrimu.
22 Ale Omriho strana nabyla vrchu nad stranou Ginatova syna Tibniho; Tibni zemřel a králem se stal Omri.
23 Třicátého prvního roku judského krále Asy se na dvanáct let stal králem nad Izraelem Omri. Šest let vládl v Tirse.
24 Potom koupil od Šemera za dva talenty stříbra horu Samaří; postavil tam město, které podle jména Šemera, majitele té hory, pojmenoval Samaří.
25 Omri dělal, co se Jahvovi nelíbí, a byl horší než všichni jeho předchůdci.
26 Napodoboval ve všem chování Nebatova syna Jeroboama a hříchy, do nichž on strhl Izraele, když jejich marnými modlami dráždil Jahva, Boha Izraele.
27 Zbytek Omriho příběhů, co udělal, a jeho hrdinské činy, není to snad zapsáno v knize Letopisů izraelských králů?
28 Omri ulehl se svými otci a pohřbili ho v Samaří. Namísto něho vládl jeho syn Achab.
29 Omriho syn Achab se stal králem nad Izraelem v třicátém osmém roce judského krále Asy a vládl v Samaří nad Izraelem dvaadvacet let.
30 Omriho syn Achab dělal, co se Jahvovi nelíbí, a byl horší než všichni jeho předchůdci.
31 To nejmenší bylo, že napodobil hříchy Nebatova syna Jeroboama; vzal si za ženu Jezabel, dceru krále Sidoňanů Itobaala, a začal sloužit Baalovi a klanět se před ním;
32 zbudoval oltář v Baalově chrámě, který postavil v Samaří.
33 Achab také vztyčil posvátný kůl a dopustil se ještě dalších urážek, když dráždil Jahva, Boha Izraele, více než všichni izraelští králové, kteří byli před ním.
34 Za jeho časů Chiel z Betelu postavil znovu Jericho; za cenu svého prvorozeného Abirama položil jeho základy a za cenu svého nejmladšího Seguba postavil jeho brány, podle slova, které Jahve vyřkl prostřednictvím Nunova syna Jozua.